2025-08-11, 09:22
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Jag skulle inte vilja ha badrum vägg i vägg med sovrummet. Är man ungkarl så kanske det är praktiskt, men bor man med någon så tycker jag att det är trevligt om den ena kan gå upp och uträtta sina behov eller göra sig fin utan att störa den andra. Jag tycker inte att hustruns slamrande med produkter i duschen och fönande av hår är ett behagligt ljud att sova till, och eventuella ljud som hon ger ifrån sig när hon går på toaletten slipper jag helst att lyssna till. Är man synkade och alltid vaknar samtidigt så kanske det är lättare, men så har inte vi det.

Vi har tre ställen som man kan göra sådana saker på, vilket räcker gott. Trots att inget ligger intill sängkammaren så har jag aldrig tänkt på att det skulle vara långt att gå. Fördelen att få vara i fred väger upp nackdelen med att man måste gå fem sekunder extra.

Att leva med tonårsbarn varav dottern snart är 18 så önskar i alla fall jag att vi hade toa som man kan nå via sovrummet. Det är otroligt mycket svårare att ha sex nu för tiden och snart är även grabben stor nog att förstå vad som händer så det blir inte bättre på många år.
Citera
2025-08-11, 09:44
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det är nog bara jag som är för mycket svennebanan för att förstå det där, jag som kan tänka mig att gå på samma toalett varje dag... Sen är ju 2-3 toaletter väldigt trevligt i sig, den biten förstår jag. Men att alla ska ha sin egen känns lite överarbetat. Viktigt också att man slipper städa själv, städa badrum är ju sjukt trist.
Jo, det är som sagt ingen nödvändighet men det är praktiskt och blir det en skrytflex för den ängsliga medellklassen i Sverige på samma sätt som i Australien kommer du att få se det poppa upp som svampar vid nybyggen. Ganska vanligt att de som har den sortens bostäder också köper in någon som städar. Att köpa städtjänster är också en medelklassflex i Australien.

Världsekonomin skulle krascha om den ängsliga medelklassen inte lade pengar på sånt de inte egentligen behöver.

Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Att leva med tonårsbarn varav dottern snart är 18 så önskar i alla fall jag att vi hade toa som man kan nå via sovrummet. Det är otroligt mycket svårare att ha sex nu för tiden och snart är även grabben stor nog att förstå vad som händer så det blir inte bättre på många år.
Kanske skulle prova att ha sex i sovrummet?
Citera
2025-08-11, 09:48
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Jo, det är som sagt ingen nödvändighet men det är praktiskt och blir det en skrytflex för den ängsliga medellklassen i Sverige på samma sätt som i Australien kommer du att få se det poppa upp som svampar vid nybyggen. Ganska vanligt att de som har den sortens bostäder också köper in någon som städar. Att köpa städtjänster är också en medelklassflex i Australien.

Världsekonomin skulle krascha om den ängsliga medelklassen inte lade pengar på sånt de inte egentligen behöver.

Allt är så dyrt i Sverige, ett badrum kostar ju flera hundra tusen, det är väl där hindret skulle kunna vara antar jag, skulle driva på priset på redan svindyra bostäder ytterligare. Men absolut ingen omöjlighet. Städhjälp har jag haft, men inte längre. Det är ju awesome, bästa sen skivat bröd. Men de skulle väl ta ohyggligt mycket betalt för att städa fem badrum också...
Citera
2025-08-11, 10:07
Medlem
Citat:
Det är nog bara jag som är för mycket svennebanan för att förstå det där, jag som kan tänka mig att gå på samma toalett varje dag... Sen är ju 2-3 toaletter väldigt trevligt i sig, den biten förstår jag. Men att alla ska ha sin egen känns lite överarbetat. Viktigt också att man slipper städa själv, städa badrum är ju sjukt trist.
Håller med. När jag läste din text ville jag läsa "Men att alla ska ha sin egen känns lite skitnödigt"

Särskilt sovrummet som är L-format känns onödigt med så stort badrum, men det har ett fönster så kanske det varit kök och pigkammare förut? Förresten vad är det för platåer i tvättstugan och badrummet vid L-formade sovrummet, någon som vet?

Kökets sten tyckte jag inte passade till det varma trävalet, eller om det är min dator som ger missvisande nyanser, men stenen har för kall och grå nyans.
Badrummen var fina men tråkigt att alla var likadant inredda.
Citera
2025-08-11, 10:21
Moderator
rotadents avatar
Fantastiskt hus som varit i samma familjs ägo i nästan 100 år. Nu är det någon som vansläktas och försöker få in 50 mille istället för att fortsätta förvalta. Det är kanske begripligt, är nog inte gratis att ha ett sånt här hus.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-13rum-djursholm-danderyds-kommun-norevagen-9-skarviksvagen-26-21583028
Citera
2025-08-11, 13:47
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Fantastiskt hus som varit i samma familjs ägo i nästan 100 år. Nu är det någon som vansläktas och försöker få in 50 mille istället för att fortsätta förvalta. Det är kanske begripligt, är nog inte gratis att ha ett sånt här hus.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-13rum-djursholm-danderyds-kommun-norevagen-9-skarviksvagen-26-21583028

Det ägs av två bröder, 68 och 73 år. Man får väl gissa att det finns en yngre generation som ser fram emot att få sätta sprätt på pengarna. Väldigt fint hus, hursomhelst.
Citera
2025-08-11, 14:31
Medlem
Citat:
Det ägs av två bröder, 68 och 73 år. Man får väl gissa att det finns en yngre generation som ser fram emot att få sätta sprätt på pengarna. Väldigt fint hus, hursomhelst.

Ja - hur ska man göra?

Dessa bröder på 68 och 73 år har säkert flera barn var - ju längre tiden går ju fler ägare.

Det är ju inte heller så att någon bara kan "ta över" det om det finns 5-10 som äger det.

Det är för mycket pengar att låta ruttna bort om ingen bor i huset.
Citera
2025-08-11, 14:33
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Ja - hur ska man göra?

Dessa bröder på 68 och 73 år har säkert flera barn var - ju längre tiden går ju fler ägare.

Det är ju inte heller så att någon bara kan "ta över" det om det finns 5-10 som äger det.

Ofta en bra idé i sådana lägen att göra "rent hus" i god tid innan folk blir gaggiga eller arvingarna ovänner.

Väldigt fint hus dock. En varsam bevarande ytrenovering och eventuellt lite osynlig modernisering och det vore fantastiskt.
Citera
2025-08-11, 15:45
Moderator
rotadents avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Ja - hur ska man göra?

Ja, så är det säkert. Har man en massa pengar i familjen kanske någon kan köpa ut de övriga, men det finns ju inga såna garantier. Har de haft huset så länge så kan ju de ursprungliga pengarna vara borta sen länge, är resten av familjen svennebanan så har ju ingen råd att köpa ut de övriga. Men fantastiskt att ha och vårda ett hus i samma släkt under så lång tid. Ett fint arv att förvalta.

Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Ofta en bra idé i sådana lägen att göra "rent hus" i god tid innan folk blir gaggiga eller arvingarna ovänner.

Väldigt fint hus dock. En varsam bevarande ytrenovering och eventuellt lite osynlig modernisering och det vore fantastiskt.

Jag hoppas verkligen att den som köper huset gör just en varsam och bevarande renovering och modernisering. Det värsta vore om någon "ljust och fräscht"-idiot köpte det och totalt massakrerade ett så vackert gammalt hus. Har tyvärr sett det hända ganska många gånger med lägenheter, att de varit otroligt vackra och bevarade (men slitna), sen har de sålts och sen dykt upp på Hemnet igen med allt vitmålat, neon-LEDs i stuckaturen, fula möbler och modernt kök. De borde hudflängas.
Citera
2025-08-11, 18:05
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Jag hoppas verkligen att den som köper huset gör just en varsam och bevarande renovering och modernisering. Det värsta vore om någon "ljust och fräscht"-idiot köpte det och totalt massakrerade ett så vackert gammalt hus. Har tyvärr sett det hända ganska många gånger med lägenheter, att de varit otroligt vackra och bevarade (men slitna), sen har de sålts och sen dykt upp på Hemnet igen med allt vitmålat, neon-LEDs i stuckaturen, fula möbler och modernt kök. De borde hudflängas.

Undrar vad nuvarande ägare har haft det till. Bott där har de nog inte, då det är taxerat som "321b - Hyreshusenhet, bostäder & lokaler (lokaler mer än 50%)". Det känns kanske inte som något självklart läge att ha ett kontor e.d på.
Citera
2025-08-12, 08:24
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Undrar vad nuvarande ägare har haft det till. Bott där har de nog inte, då det är taxerat som "321b - Hyreshusenhet, bostäder & lokaler (lokaler mer än 50%)". Det känns kanske inte som något självklart läge att ha ett kontor e.d på.

De kanske har haft det som kommersiell fastighet av någon form av skatteskäl, lagt huset i ett bolag? Jag vet inte hur man ser vem som äger det i dag på något smidigt sätt.
Citera
2025-08-12, 10:46
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
De kanske har haft det som kommersiell fastighet av någon form av skatteskäl, lagt huset i ett bolag? Jag vet inte hur man ser vem som äger det i dag på något smidigt sätt.

Det kan man se på Lantmäteriet. Det är de två bröderna som äger fastigheten. https://vemagerfastigheten.lantmateriet.se/ (där man då får söka på "DANDERYD URD 7", som den så vackert heter).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in