Citat:
Ursprungligen postat av
Brunafingrarna
Jag länkar till en vettig video om statistik, brus och trender, informativ. Enligt youtubern är trenden 0,2°C/decennium för låg. Han refererar till en vetenskaplig rapport. Otäckt.
https://www.youtube.com/watch?v=o-pZNRN4XAE
Du plockar ut en person som refererar till en rapport. Det säger absolut ingenting om någonting. All forskning är hypoteser och forskning är aldrig fakta. Inte ens vetenskap är fakta. Vetenskapen förändras med nya rön. Att ensidigt bestämma sig för att det är en sak (koldioxid) som styr planetens klimat är inte forskning. Det är en åsikt och att låsa den åsikten och påstå att den inte får ifrågasättas är inte vetenskap. Alla som använder tillmälet »förnekare« är inte intresserad att forskning ska vara fri och ägnat åt det som är grunden i just forskning, att den inte är förutbestämd.
Om man bara slumpmässigt tar en artikel från SMHI:s sida om klimatet så ser man hur allt baserar sig på hypoteser, sannolikheter och mycket som man inte vet.
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/forhistoriskt-klimat/klimatforandringar-i-ett-langt-tidsperspektiv
Klimatforskning är modeller. Det kan inte göras vetenskapliga försök på samma sätt som kan göras exempelvis med läkemedel. Det är rätt talande när man citerar följande ur artikeln:
Molnen skulle kunna påverkas både till mängd och till kvalitet. Man tänker sig att många kondensationskärnor ger ökad molnmängd, men man kan även tänka sig att antalet molndroppar blir fler på bekostnad av storleken av molndropparna. Det senare ger vitare moln och båda effekterna ger ett ökat albedo hos jorden.
Kunskapen om molnbildning är begränsad och uttryck som »skulle kunna« visar hur långt från genomlyst vetenskap det handlar om. Klimatvetenskapen har blivit en religion och klimataktivisterna är som de djupt religiöst troende som tror på Gud.
Jag ger inte ett vitten för din länk till YT och en »vetenskaplig« rapport. Jag påstår att det nog är tvärtom och om ett årtionde visar det sig att klimatet är en passerad fråga. Då är det försvaret som gäller.