Citat:
Ursprungligen postat av
anomalign
Ja, och sen är såna där utsläppsjämförelser alltid inkompletta och talar bara om direkta utsläpp, aldrig indirekta, aldrig om utsläppen vid ländernas utländska produktion av varor, eller deras konsumtion. De verkar skräddarsydda för att få oss i väst att kunna klappa oss själva på axeln och se ner på de outvecklade i öst, medan vi köper ny bil, mobil etc vartannat år och otroligt mycket annat vi inte behöver i gigantiska mängder.
Ser att jag stavade som en kratta i mitt inlägg - skyller på att jag skulle till bibban och ut och handla.
Nej, men visst. För många länder undrar man ju också hur de räknar.
Exempelvis köper Luxemburg el från Belgien och Tyskland. Hur räknas den?
Visst borde det vara så att de varor vi köper tillgodoskrivs oss - om nu tillgodoskrivs är rätt ord.
Man kan verkligen inte klaga på ett industriland, om det de säljer är sådant vi köper.
Den här industrin hade också bara stuckit till ett annat låglöneland, om den hade stängts ned i ett land.
Tullarna till USA har lite samma effekt. Lustigt nog har Vietnam ökat sin export till USA något väldeliga de senaste 10 åren.
Det planeras modern järnväg från Haiphong mot nordväst och mot nordöst, förmodligen fram till Kanton och Hongkong. Haiphong ligger bara 15 mil från gränsen, och 80 mil med båt från Hongkong.
Vad som behövs här är ett globalt system.
Givet ekonomiska lagar kommer några alltid vara bättre på att göra en viss grej, och man kan inte klaga på dem för att de gör den. Alternativet är någon sorts autarki, där alla länder gör sina egna grejer.
Vi skulle då inte alls få exportera lika mycket metall, vedprodukter, mekaniska/tekniska produkter, eller kultur.
Det där testade man i Comecon, och det blev inte bra. En Smaug fanns i varje land, och byggde upp landets egna produktion, utan tanke på samarbete.