2025-08-11, 00:15
Medlem
IB03s avatar
KM är riktigt ordentligt granskad i de 20+ åren han var påförd som misstänkt för mord, samt i det också som polisen lyckades få ur honom ja...Hm. Jag tror KM som jag sagt tidigare hade starka skäl att dölja saker. För polisen misstänkte honom för mord och detta som ensam GM. Skulle KM medge att han var den pilotman som vek ner höger efter bron med kvinnan med de färgglada byxorna (Helena) och fortsatte den återstående biten bakom fängelset upp till Ekuddenvägen och skogsstigen med kvinnan (Helena) så hade polisen knutet KM än hårdare som GM och inte som vittne om han då skulle sagt detta.

De hade bara en tanke i huvudet och det var att denne mycket intresserade man som uppvaktade Helena och följde henne hem som denne pilotman och som sedan blev arg och besviken att Helena inte ville ha honom och då dödade henne. Som sagt är det nästan alltid en närstående. De kunde också kartlägga att han följt Helena under hela kvällen. Klappat och klart kan de tänkt. Tyvärr då för polisen så ansåg sig de nödgade att avskriva KM 2019 för den nämnda misstankegraden då hans DNA inte fanns på Helenas skor. Det är även hans avsaknad till bil som ställde till det samt de hålltider som gör han omöjlig som GM. Vid 3:30 träffade han Henrik A i sista backen hem och vid 4:00 ringer han sambon från hemmet till hennes jobb och sedan är det bara ett fåtal timmar tills hon kommer hem någon gång på morgonkvisten OCH då måste KM befinna sig hemma sovandes i sin säng.

Det fanns ingen tid för han att vara med på någon dumpning av kroppen helt omöjligt. MEN om dessa hålltider räddar honom från att vara GM så räddar de INTE honom från att ha varit närvarande uppe i Kohagen då detta brott ägde rum. Alla förstår skillnaden i detta hoppas jag.

Polisen placerar KM uppe i Kohagen med Helena. De säger ju det i P4-dok. del. 1 att polisens utredare kopplar vittnesuppgiften som såg en man och en kvinna gå på Österlånggatan i riktning Kungsgatan till Helena och sedan vidare över bron med stöd av brovittnet som lämnar ett signalement som instämmer mycket väl på KM och Helena. KM har också i detta skede en pågående lucka på 1 timma och 15 minuter där han inte minns vad han gör men vet att han ändock inte var på bron...Det är HAN SJÄLV som säger alla dessa saker och han har minnesbilder men inget som polisen är intresserade av och INGET som kan bevittnas av andra.

Skall Polisen i detta läget som de inser att KM inte kunnat vara GM också automatiskt helt stryka allt detta ovan med en sorts mental gymnastik och rycka på axlarna ? Om de anser att det stred mot allt sunt tänkande att göra detta återstår ENDAST bara ett alternativ och de är och ändra den tidigare roll som de gett KM till rollen som ett vittne istället, närvarande på denna brottsplats.

Jag förstår mycket väl om KM har mycket svårt att lita på polisen igen om han skulle vilja tala om vad han såg denna natt, då självklart i total diskretion och en försäkran att tala endast i egenskap av vittne. Det är ju så om vi är ärliga att ingen egentligen vill ställa sig i KMs skor denna natt och föreställa sig detta att inte kunna hjälpa Helena. De blir automatiskt en skam att bära och att folk får reda på detta... Sedan skall ha då slå larm men då är ändå Helena redan död alltså kan han bli anklagad för att inte ha ingripit eller själv misstänkas för att i själva verket vara mördaren...Sedan denna oturliga bakgrund att ha hårt uppvaktat sin sambos vän medans hon nattarbetat och följa henne hem...Ser inget bra ut inför polisen heller samt sambon...

Vi kan se att detta är ingen lätt sits och det finns mycket stor chans att detta inte alls skulle blivit bra för KM. När vi sätter in oss i detta så kan vi förstå att välja tystnaden kan ha känts mindre skrämmande.
Citera
2025-08-11, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
KM är riktigt ordentligt granskad i de 20+ åren han var påförd som misstänkt för mord, samt i det också som polisen lyckades få ur honom ja...Hm. Jag tror KM som jag sagt tidigare hade starka skäl att dölja saker. För polisen misstänkte honom för mord och detta som ensam GM. Skulle KM medge att han var den pilotman som vek ner höger efter bron med kvinnan med de färgglada byxorna (Helena) och fortsatte den återstående biten bakom fängelset upp till Ekuddenvägen och skogsstigen med kvinnan (Helena) så hade polisen knutet KM än hårdare som GM och inte som vittne om han då skulle sagt detta.

De hade bara en tanke i huvudet och det var att denne mycket intresserade man som uppvaktade Helena och följde henne hem som denne pilotman och som sedan blev arg och besviken att Helena inte ville ha honom och då dödade henne. Som sagt är det nästan alltid en närstående. De kunde också kartlägga att han följt Helena under hela kvällen. Klappat och klart kan de tänkt. Tyvärr då för polisen så ansåg sig de nödgade att avskriva KM 2019 för den nämnda misstankegraden då hans DNA inte fanns på Helenas skor. Det är även hans avsaknad till bil som ställde till det samt de hålltider som gör han omöjlig som GM. Vid 3:30 träffade han Henrik A i sista backen hem och vid 4:00 ringer han sambon från hemmet till hennes jobb och sedan är det bara ett fåtal timmar tills hon kommer hem någon gång på morgonkvisten OCH då måste KM befinna sig hemma sovandes i sin säng.

Det fanns ingen tid för han att vara med på någon dumpning av kroppen helt omöjligt. MEN om dessa hålltider räddar honom från att vara GM så räddar de INTE honom från att ha varit närvarande uppe i Kohagen då detta brott ägde rum. Alla förstår skillnaden i detta hoppas jag.

Polisen placerar KM uppe i Kohagen med Helena. De säger ju det i P4-dok. del. 1 att polisens utredare kopplar vittnesuppgiften som såg en man och en kvinna gå på Österlånggatan i riktning Kungsgatan till Helena och sedan vidare över bron med stöd av brovittnet som lämnar ett signalement som instämmer mycket väl på KM och Helena. KM har också i detta skede en pågående lucka på 1 timma och 15 minuter där han inte minns vad han gör men vet att han ändock inte var på bron...Det är HAN SJÄLV som säger alla dessa saker och han har minnesbilder men inget som polisen är intresserade av och INGET som kan bevittnas av andra.

Skall Polisen i detta läget som de inser att KM inte kunnat vara GM också automatiskt helt stryka allt detta ovan med en sorts mental gymnastik och rycka på axlarna ? Om de anser att det stred mot allt sunt tänkande att göra detta återstår ENDAST bara ett alternativ och de är och ändra den tidigare roll som de gett KM till rollen som ett vittne istället, närvarande på denna brottsplats.

Jag förstår mycket väl om KM har mycket svårt att lita på polisen igen om han skulle vilja tala om vad han såg denna natt, då självklart i total diskretion och en försäkran att tala endast i egenskap av vittne. Det är ju så om vi är ärliga att ingen egentligen vill ställa sig i KMs skor denna natt och föreställa sig detta att inte kunna hjälpa Helena. De blir automatiskt en skam att bära och att folk får reda på detta... Sedan skall ha då slå larm men då är ändå Helena redan död alltså kan han bli anklagad för att inte ha ingripit eller själv misstänkas för att i själva verket vara mördaren...Sedan denna oturliga bakgrund att ha hårt uppvaktat sin sambos vän medans hon nattarbetat och följa henne hem...Ser inget bra ut inför polisen heller samt sambon...

Vi kan se att detta är ingen lätt sits och det finns mycket stor chans att detta inte alls skulle blivit bra för KM. När vi sätter in oss i detta så kan vi förstå att välja tystnaden kan ha känts mindre skrämmande.
Nu blev jag väldigt pömsig o trött när jag försökte börja läsa IBs textmatta🥱
Pepparkakemannens inlägg var desto mer uppiggande!
Jag lämnade detta tips till GW!
Om B.Ws mindre o ljusa (vita) bil, i vilken B.W och S.P lämnade festen i Radbyn kvart i två ca.
G.W tyckte detta tips var så pass intressant att han tog det vidare i utredningen. Tyvärr blev landsortspolisen och de sakkunniga från Stockholm osams typ och utredningen gick i stå sas.
Detta finns för övrigt väl dokumenterat i tråden!
Citera
2025-08-11, 02:34
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KellAlfred
Jag upplever under min korta tid här att bland annat Ugglan och IB inte vill, varken samarbeta, lösa eller diskutera nya idéer och man undrar ju varför. Alla borde vilja komma fram till en lösning tycker man, men så fort en tanke om t.ex BW dyker upp så kommer det istället en lång harang om att nej..., han är inte intressant. Däremot KM, där finns det hur mycket skumt som helst. Tycker det är väldigt knepigt beteende, och KM om nån har väl granskats av polisen om jag inte är helt ute och cyklar

Det är polisen som anser att BW inte är intressant. Jag och många med mig i tråden har i sammanlagt tusentals inlägg tyckt motsatsen (!!!) och dryftat BW och hans göranden den aktuella natten - men utan att komma någon vart. På vilket sätt tycker du då att det ok att anklaga mig och andra i tråden för att inte vilja diskutera BW? I mitt fall räcker det alltså med att jag just påpekar polisens inställning för att jag ska vara "misstänkt". Det räcker också med att jag råkade påpeka att BW gissningsvis har alibi direkt från torget för att gå fri från polisens misstankar för att jag ska vara "mysko". Vem som helst måste ju begripa att BW omöjligen efter att han träffade på Helena skulle ha hunnit leta upp en brud, hunnit följa med henne hem för att sätta på henne för att på det sättet ha ett alibi. Allt det här hinns inte med på ens 30 minuter - och då är Helena redan borta. Det finns alltså två möjligheter: Antingen har BW ett vattentätt alibi eller så har han lyckats blåsa polisen. Och just det här sista alternativet har vi ju - som sagt! - diskuterat tusentals gånger i tråden. (Nämen jösses, nu diskuterar jag ju BW igen! ) Så: På vilket sätt är jag "misstänkt" för att inte vilja diskutera BW? Och PU har jag särskådat in i kaklet. Inget som du som "nykomling" har några tankar om?

Nej, sanningen är att ni är några användarnamn i tråden som har teamat upp för att hjälpa KM och rikta fokus mot i första hand BW. På kuppen drar ni er inte ens för att framställa andra i tråden som "misstänkta".

Men då gör vi igen så här (jag har nämligen gjort det tidigare - men föga överraskande utan respons ... ): Då går du, United, Pepparkakan, ebeneezer22 med flera i bräschen för att diskutera BW igen. Nu har jag satt på er ledartröjan. Nu letar ni upp något användbart om BW så ska jag och min "medbrottsling" IB03 haka på. Nu är det upp till bevis!
Senast redigerad av Ugglan. 2025-08-11 kl. 02:49.
Citera
2025-08-11, 03:50
Medlem
B.Ws alibi bör kontrolleras, precis som P.Us!
Vad hände efter 02.00…var befann sig B.W och P.U mellan 02.00-05.00!
Nu säger du att du varit mkt. intresserad av B.W…skrivet tusentals om detta!
Du skrev tidigare att du varit väldigt intresserad av B.Ws alibi!
Detta stämmer inte uggla…du försöker pudla och vända kappan efter vinden nu när vinden viner!
Du har återigen blivit avslöjad som en bluff, mer än lovligt korkad!
Skrattretande tycker fler än jag.
Ingen tar dig på allvar förstår du väl uggla…sorry men du får skylla dig själv efter spaltmeter av korkade inlägg!
Citera
2025-08-11, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
B.Ws alibi bör kontrolleras, precis som P.Us!
Vad hände efter 02.00…var befann sig B.W och P.U mellan 02.00-05.00!
Nu säger du att du varit mkt. intresserad av B.W…skrivet tusentals om detta!
Du skrev tidigare att du varit väldigt intresserad av B.Ws alibi!
Detta stämmer inte uggla…du försöker pudla och vända kappan efter vinden nu när vinden viner!
Du har återigen blivit avslöjad som en bluff, mer än lovligt korkad!
Skrattretande tycker fler än jag.
Ingen tar dig på allvar förstår du väl uggla…sorry men du får skylla dig själv efter spaltmeter av korkade inlägg!
Tillägg:
Uggla!
Eftersom du påstår att du försökt kartlägga B.Ws alibi men inte ville prata om detta frågar jag en sista gång:
Vad kom DU fram till uggla!?
Citera
2025-08-11, 12:04
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
uggla:
Du har aldrig varit drivande för att hitta B.Ws alibi…på vilket sätt…vad kom du fram till?!?
Vad polisen o p.w säger/påstår kan ju tänkas baseras på vad de vet. Vad de inte vet kan de ju inte kommentera om du fattar? De vet ju inte vem som dödade Helena! Det är ju hela grejen pappskalle😩
Vad de däremot vet är att de tidigare misstänkta: K.M och U.A ex, inte är tänkbara som gärningspersoner🤓
Du har rätt i en sak uggla…du har ingen aning!

Sökte snabbt på endast "BW:s alibi" och allt det här kom upp. Kan man tänka sig! Fortsätt sök, vet jag, så hittar du mer. Och som du kanske har sett mig skriva några gånger bara det allra senaste (!) så har varken jag eller någon annan lyckats komma framåt. Hur har du själv lyckats? Redan i de tre första inläggen är jag på BW - och det var redan för sju, åtta år sedan. Det verkar inte fungera särskilt bra i huvudet på dig.

https://www.flashback.org/sok/?query=BW:S%20alibi&sp=1&search_post=1&userid=1081 866&date_from=2000-01-01&date_to=2025-08-11&so=weight&page=2
Senast redigerad av Ugglan. 2025-08-11 kl. 12:07.
Citera
2025-08-11, 12:30
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Ja du, Sculley ... Det handlar ju inte om att Kalla fall bara tar emot tips - Kalla fall utreder dem ju också. Då förstår ju även du att förundersökningen fortfarande bedrivs!

Den är inte aktiv! Men jag ska låta bli att kalla dej för en idiot vilket du gör titt som tätt mot alla vilka ej delar dina åsikter! Tönt!
Citera
2025-08-11, 19:23
Medlem
Citat:
Sökte snabbt på endast "BW:s alibi" och allt det här kom upp. Kan man tänka sig! Fortsätt sök, vet jag, så hittar du mer. Och som du kanske har sett mig skriva några gånger bara det allra senaste (!) så har varken jag eller någon annan lyckats komma framåt. Hur har du själv lyckats? Redan i de tre första inläggen är jag på BW - och det var redan för sju, åtta år sedan. Det verkar inte fungera särskilt bra i huvudet på dig.

https://www.flashback.org/sok/?query=BW:S%20alibi&sp=1&search_post=1&userid=1081 866&date_from=2000-01-01&date_to=2025-08-11&so=weight&page=2

Frågeställningen löd:
VAD KOM DU FRAM TILL?
Du verkar ganska debil…goddag yxskaft lixom😗
Citera
2025-08-11, 21:33
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Frågeställningen löd:
VAD KOM DU FRAM TILL?
Du verkar ganska debil…goddag yxskaft lixom😗

Men jag har ju svarat dig flera gånger redan, nu senast i inlägget som du själv citerar! Jag skrev ju att varken jag eller någon annan har lyckats komma framåt i mina/våra ansträngningar att påvisa att BW skulle vara inblandad. Det är vad jag har kommit fram till, och därför är det för mig meningslöst att i nuläget lägga mer energi på det. Och när jag svarar att jag inte hittar något på BW anklagas jag för att "tysta ner" tråden. Och att skriva att polisen inte anser att BW är intressant ... ja, då blir det jävla liv. Hur ska du ha det? Jag har svarat på frågan OCH bevisat för dig och ditt gäng - inte för de andra, för de har koll - att jag har drivit på om BW, och det för flera år sedan OCH under många år.

Men nu är det ju du, United, Kell med flera som ska vara pådrivande om att utreda BW vidare, och så ska jag och IB03 vara behjälpliga så långt vi bara kan vara det. Men varför händer ingenting? Varför kör ni inte på? Det hjälper inte att bara skriva att BW är mysko. Börja luska, nu då!
Senast redigerad av Ugglan. 2025-08-11 kl. 21:35.
Citera
2025-08-11, 22:53
Medlem
Citat:
Men jag har ju svarat dig flera gånger redan, nu senast i inlägget som du själv citerar! Jag skrev ju att varken jag eller någon annan har lyckats komma framåt i mina/våra ansträngningar att påvisa att BW skulle vara inblandad. Det är vad jag har kommit fram till, och därför är det för mig meningslöst att i nuläget lägga mer energi på det. Och när jag svarar att jag inte hittar något på BW anklagas jag för att "tysta ner" tråden. Och att skriva att polisen inte anser att BW är intressant ... ja, då blir det jävla liv. Hur ska du ha det? Jag har svarat på frågan OCH bevisat för dig och ditt gäng - inte för de andra, för de har koll - att jag har drivit på om BW, och det för flera år sedan OCH under många år.

Men nu är det ju du, United, Kell med flera som ska vara pådrivande om att utreda BW vidare, och så ska jag och IB03 vara behjälpliga så långt vi bara kan vara det. Men varför händer ingenting? Varför kör ni inte på? Det hjälper inte att bara skriva att BW är mysko. Börja luska, nu då!
Detta kring B.W o P.U har jag redogjort för, ganska detaljerat dessutom!
Du har tydligen glömt detta oxå…taskigt minne, ointresse, eller bara svagbegåvad.
Selektivt minne kanske🧐
Citera
2025-08-12, 12:52
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03

Det är helt uppenbart att KM vet mer än vad han säger. Han gjorde precis allt han kunde för att framställa sig som ointressant för polisen - men tvingades att ändra sin berättelse varje gång som polisen beslog honom med lögn. Det började som bekant redan i det första, obligatoriska förhöret 1992 när han sa att han "knappt hade varit i närheten av Helena" - fastän han hade uppvaktat Helena flitigt under kvällen. Han minns telefonsamtalet runt 01:30 och han medger att han fanns i Helenas närhet när hon lämnade Stadt. KM påstår sig också minnas att han ringde sin sambo från torget. Men helt plötsligt får han en "minneslucka" som sträcker sig bortåt 03:30. Märkligt nog har PU en likadan minneslucka för i stort sett samma tidsfönster. Vem som helst begriper att något är väldigt fel här. Sedan fortsätter KM med sina felsteg genom en lång rad av märkliga uttalanden. Han "har minnesbilder" säger han, men som polisen föga förvånande inte bryr sig om, och han "vet" att han inte var på bron med Helena, men han kan ändå inte säga var han var i stället. Det hjälper inte ens att brovittnet har sett två personer som av hennes beskrivningar att döma bara kan ha varit Helena och KM. Han "vet" också att han inte har gjort Helena något illa för då "hade jag kommit ihåg det". Visst, komma ihåg och komma ihåg, men inte hade han frivilligt sagt till polisen om han hade gjort Helena illa, inte. Herregud ... KM kunde inte ens ge polisen rätt tidpunkt för när han skulle ha varit hemma, utan Henrik A kommer och torpederar KM:s utsaga genom att säga att han mötte KM vid korsningen Snickargatan/Stockholmsvägen runt 03:30 - när KM hade hävdat att han sedan länge redan skulle ha varit hemma. Alla förstår ju hur illa allt det här ser ut, utom KM själv och hans lakejer.

Det gäller "bara" att hitta pusselbitarna om vad KM gjorde mellan det att Helena lämnade torget och det att KM mötte Henrik A runt 03:30 - ni vet, då när KM påstod att han sedan länge redan skulle ha varit hemma ... Här finns det fortfarande mycket potential. Plus att det också finns mycket potential i att försöka förstå vad PU gjorde efter 02:00. Jag kan faktisk se de här två tillsammans, även om det självklart inte måste ha varit så.
Citera
2025-08-12, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KellAlfred
Jag upplever under min korta tid här att bland annat Ugglan och IB inte vill, varken samarbeta, lösa eller diskutera nya idéer och man undrar ju varför. Alla borde vilja komma fram till en lösning tycker man, men så fort en tanke om t.ex BW dyker upp så kommer det istället en lång harang om att nej..., han är inte intressant. Däremot KM, där finns det hur mycket skumt som helst. Tycker det är väldigt knepigt beteende, och KM om nån har väl granskats av polisen om jag inte är helt ute och cyklar

Håller inte med här. Det finns nog sådana som mig också, dvs som också följer tråden men inte skriver så mycket och som är jäkligt trötta på allt tjafs mot Ugglan och IB, vilket ju är det som indirekt göder evighetsdiskussionen om samma saker. Det skulle bli bra mycket trevligare och en bättre diskussion om folk kunde skriva saker som tillför något till diskussionen istället för att spamma tråden med kommentarer om Ugglan och IG.

När det gäller viljan att diskutera alternativa teorier, så är det väl ett slags allmänt problem här i tråden. Det är ungefär samma tugg vecka efter vecka, år efter år, och även om lösningen kan finnas bland bekanta till Helena tycker ju jag att grannar, familjebekanta, och "udda figurer" kartlagts på tok för lite. Det är som att hela tråden är tunnelseende om att GM finns bland jämnåriga till Helena. Jag tror ju han som greps och dog (vad han nu hette) kan ha den bästa GM-profilen i det här fallet.

Visst kan man tjafsa om BW, KM etc i flera år till utan att komma någonstans, men jag tror ju lösningen kan finnas någon helt annanstans. Vidhåller att en teori om att Helena hade otur att springa in i något hon inte borde ha sett är en teori som borde diskuterats mer. Men få är intresserade av detta, utan fortsätter kommentera varandra istället för fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in