2025-08-03, 22:05
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley

Kalla fall-gruppen om Helenafallet: ”Vi har fått in färska tips”

Det vore väl konstigt om KF inte tog emot färska tips då utredningar om mord och dråp som har skett efter den 1 juli 1985 aldrig läggs ner. Men det finns ingen pågående förundersökning.

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
I väntan på Ugglan är här lite text från Mariestads-Tidningen 2024-09-13.

– Det är faktiskt två färska tips som vi vill titta närmare på och värdera, samt bearbeta, säger Anders Eriksson, chef för Kalla fall-gruppen i Göteborg, och ursprungligen från Karlskoga.

– Vi hoppas fortfarande på att hitta Helena, men det finns inget konkret att jobba med just nu. Det är ett svårt ärende, förklarar han.

Ja du, Sculley ... Det handlar ju inte om att Kalla fall bara tar emot tips - Kalla fall utreder dem ju också. Då förstår ju även du att förundersökningen fortfarande bedrivs!
Citera
2025-08-03, 22:06
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Utredningen om Helenafallet är nedlagd, men öppnas åter så fort ngt med substans kommer upp till ytan!

Se mitt svar till Sculley.
Citera
2025-08-04, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Som du kanske möjligen har sett har vi otaliga gånger resonerat om just det i tråden, dock utan att få fram något.

Vi vet av Motown att när han/hon var inne på förhör hos polisen, var polisen "off the record" mycket intresserade av BW och ställde många frågor till Motown om just BW. Men eftersom BW tycks vara ointressant för polisen är min gissning att han har alibi av "tät" karaktär. Det skulle faktiskt räcka med att BW bevisligen umgicks med personer på torget efter det att Helena hade gått hemåt för att han ska ha ett hållbart alibi.

Men varför kan inte du kavla upp ärmarna någon gång och försöka bidra med något? Du gör ju inget annat än att vara allmänt dum samt att ideligen kasta pajer omkring dig mot andra tråddeltagare. Din enda roll verkar föga överraskande vara att titta fram för att pusha på för att rikta ljuset mot BW.
De jag, som du säger:” kastar pajer på” är användare som jag inte tycker bidra med någonting överhuvudtaget samt potentiellt riskerar att hämma trådens dynamik/försöka sabotera tråden kanske🤔
Jag efterlyser användare som kan bidra med nånting förstår du uggla.
Om jag pratar om B.W o P.U enbart, som du oxå poängterar, är det kanske för jag misstänker att de är inblandade!
Jag byter inte misstänkta gärningspersoner som underkläder. Jag är av min bestämda uppfattning kring det helt enkelt! Sen kan du fortsätta kring K.M, brovittne, danskar, vittnet Hanna eller vad hon hette som dessutom hade helt felaktiga uppgifter etc.etc!
Tänk till lite nu och skriv ordentliga inlägg tack!
Inga personangrepp mot andra användare.
Citera
2025-08-05, 22:52
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
De jag, som du säger:” kastar pajer på” är användare som jag inte tycker bidra med någonting överhuvudtaget samt potentiellt riskerar att hämma trådens dynamik/försöka sabotera tråden kanske🤔
Jag efterlyser användare som kan bidra med nånting förstår du uggla.
Om jag pratar om B.W o P.U enbart, som du oxå poängterar, är det kanske för jag misstänker att de är inblandade!
Jag byter inte misstänkta gärningspersoner som underkläder. Jag är av min bestämda uppfattning kring det helt enkelt! Sen kan du fortsätta kring K.M, brovittne, danskar, vittnet Hanna eller vad hon hette som dessutom hade helt felaktiga uppgifter etc.etc!
Tänk till lite nu och skriv ordentliga inlägg tack!
Inga personangrepp mot andra användare.

Du ber Ugglan utveckla ditt eviga papegojjatjatade spår(som inte är något spår alls) för du själv kan inte detta. Ingen kan detta kan jag säga. Du tycker det är en styrka med detta enfaldiga tunnelseende du har med dessa två...Det är så dumt så klockorna stannar. Det innebär endast att du inte har utvecklats ett endaste dugg och bekvämt parkerat och ej vågat eller orkat ifrågasätta din teori på något sätt alls. Du verkar vara närmast religiöst övertygad likt en hjärntvättad sektmedlem att det bara skall vara dessa två och passar inte vittnen in till dessa två som GM så stryks de direkt. Inte sant ? Jo, det är sant. Jag vet. Först lösningen sedan kan det andra lösas senare...

Ta bort allt krångel som komplicerar saker i onödan och kan ställa till det. 1. KM , självklart bort ur bild tack. 2. Likaså brovittnet självklart. Helt fel. 3. Vittnet "Hanna" också värdelöst. 4. Lockerudsvittnet...vadå ???. Ett blankt papper tack, skall det vara så man SJÄLV kan konstruera verkligheten helt på egen hand. 5. Trankärrsvittnena ...Hallå, NEJ för helvete, vad skulle BW och PU för anledning att åka ner dit för. Helt bort och irrelevant.

Nu har du lite tips och "dynamik" som du eftersökte. En sista sak är hur vi skall tänka ifall varken BW eller PUs DNA finns på skorna om det skulle mot förmodan vara så att KF får tummen ur att ändå få för sig att göra något med fallet. Handskar , självklart. Då hade den av dem handskar på sig som slängde ut skorna. Jepp.

Ingenting är omöjligt och med lite vilja går allt!
Citera
2025-08-06, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Du ber Ugglan utveckla ditt eviga papegojjatjatade spår(som inte är något spår alls) för du själv kan inte detta. Ingen kan detta kan jag säga. Du tycker det är en styrka med detta enfaldiga tunnelseende du har med dessa två...Det är så dumt så klockorna stannar. Det innebär endast att du inte har utvecklats ett endaste dugg och bekvämt parkerat och ej vågat eller orkat ifrågasätta din teori på något sätt alls. Du verkar vara närmast religiöst övertygad likt en hjärntvättad sektmedlem att det bara skall vara dessa två och passar inte vittnen in till dessa två som GM så stryks de direkt. Inte sant ? Jo, det är sant. Jag vet. Först lösningen sedan kan det andra lösas senare...

Ta bort allt krångel som komplicerar saker i onödan och kan ställa till det. 1. KM , självklart bort ur bild tack. 2. Likaså brovittnet självklart. Helt fel. 3. Vittnet "Hanna" också värdelöst. 4. Lockerudsvittnet...vadå ???. Ett blankt papper tack, skall det vara så man SJÄLV kan konstruera verkligheten helt på egen hand. 5. Trankärrsvittnena ...Hallå, NEJ för helvete, vad skulle BW och PU för anledning att åka ner dit för. Helt bort och irrelevant.

Nu har du lite tips och "dynamik" som du eftersökte. En sista sak är hur vi skall tänka ifall varken BW eller PUs DNA finns på skorna om det skulle mot förmodan vara så att KF får tummen ur att ändå få för sig att göra något med fallet. Handskar , självklart. Då hade den av dem handskar på sig som slängde ut skorna. Jepp.

Ingenting är omöjligt och med lite vilja går allt!
I.B,
Tack för ditt ihärdiga engagemang i tråden med textmattor som är svårlästa till följd av felsyftningar, meningsbyggnadsfel etc!
Du behärskar inte skrivkonsten vilket för övrigt är vanligt förekommande på F.B😊
Man somnar innan man orkat läsa klar dina inlägg…finns inget innehåll och ändrar hypoteser hela hela tiden…patetiskt lixom!
Du får tänka fritt o ha dina åsikter.
Jag tror att B.W samt P.U, kanske flera är inblandade/vet vad som hänt Helena!
Citera
2025-08-07, 15:32
Medlem
Ugglan.s avatar
Jag förstår inte att det ska vara så svårt förstå att vi har försökt utreda BW:s alibi utan att lyckas. Vi har verkligen försökt! Och eftersom det nu är så att polisen anser att BW inte är aktuell i försvinnandet - trots polisens intresse för BW i utredningens början - får vi nöja oss med det tills något annat eventuellt skulle framkomma. Självklart kan BW ha lyckats blåsa polisen, men i så fall återstår det att bevisa det - vilket ingen heller har lyckats med. Kan BW vara inblandad? Absolut, men vi har ingenting som leder oss framåt på den punkten.

När det gäller PU kvarstår mina misstankar, och jag har gjort precis allt som jag kan för att redogöra för dem. Vi har bara PU:s egna ord om taxiresan (inte tjejernas ord, inte polisens ord), PU kan inte redogöra för vad han gjorde mellan 02:00 och fram till den av honom påstådda taxiresan runt kanske 03:10. Är det inte märkligt att både KM och PU har denna minneslucka för samma tidsfönster? Det mesta tyder på att PU kom upp till PK i ett lortigt och hysterisk tillstånd runt kanske 05:30 på söndagen den 14 juni 1992. Vad gjorde PU mellan det att han gick ur taxin runt kanske 03:20 till runt 05:30? Inte heller det har PU kunnat förklara eftersom han har lämnat vitt skilda uppgifter om det. Kan PU vara inblandad? Absolut, och det finns en hel del som faktiskt tyder på det, men jag för min del kommer inte längre i mina ansträngningar. Det finns liksom inget mer att särskåda.

Men om någon tycker att allt det här inte räcker, står det givetvis den personen fritt att själv börja jobba och bidra med något. Den evigt klagande ebeneezer22?

Däremot finns det mängder av märkligheter kring KM. Det är helt uppenbart att KM vet mer än vad han säger. Ta bara en sådan sak som att han "vet" att han inte var på bron med Helena men att han inte vet var han var i stället. Och lägg till detta en lång rad av andra konstigheter som rör just KM.
Citera
2025-08-07, 20:45
Medlem
Citat:
Jag förstår inte att det ska vara så svårt förstå att vi har försökt utreda BW:s alibi utan att lyckas. Vi har verkligen försökt! Och eftersom det nu är så att polisen anser att BW inte är aktuell i försvinnandet - trots polisens intresse för BW i utredningens början - får vi nöja oss med det tills något annat eventuellt skulle framkomma. Självklart kan BW ha lyckats blåsa polisen, men i så fall återstår det att bevisa det - vilket ingen heller har lyckats med. Kan BW vara inblandad? Absolut, men vi har ingenting som leder oss framåt på den punkten.

När det gäller PU kvarstår mina misstankar, och jag har gjort precis allt som jag kan för att redogöra för dem. Vi har bara PU:s egna ord om taxiresan (inte tjejernas ord, inte polisens ord), PU kan inte redogöra för vad han gjorde mellan 02:00 och fram till den av honom påstådda taxiresan runt kanske 03:10. Är det inte märkligt att både KM och PU har denna minneslucka för samma tidsfönster? Det mesta tyder på att PU kom upp till PK i ett lortigt och hysterisk tillstånd runt kanske 05:30 på söndagen den 14 juni 1992. Vad gjorde PU mellan det att han gick ur taxin runt kanske 03:20 till runt 05:30? Inte heller det har PU kunnat förklara eftersom han har lämnat vitt skilda uppgifter om det. Kan PU vara inblandad? Absolut, och det finns en hel del som faktiskt tyder på det, men jag för min del kommer inte längre i mina ansträngningar. Det finns liksom inget mer att särskåda.

Men om någon tycker att allt det här inte räcker, står det givetvis den personen fritt att själv börja jobba och bidra med något. Den evigt klagande ebeneezer22?

Däremot finns det mängder av märkligheter kring KM. Det är helt uppenbart att KM vet mer än vad han säger. Ta bara en sådan sak som att han "vet" att han inte var på bron med Helena men att han inte vet var han var i stället. Och lägg till detta en lång rad av andra konstigheter som rör just KM.
Du och IB säger att polisen inte längre är intresserad av B.W. och därför är det ingen idé att hålla på och luska i hans alibi och liknande. Hur är det då med K.M.? Polisen är ju färdiga med honom också men lik förbaskat kan inte ni två släppa honom... vad är skillnaden? Känns väldigt konstigt som ni håller på. Det är helt uppenbart att ni vet mer om en viss person och därför försöker ni styra misstankarna mot KM istället...
Citera
2025-08-07, 21:33
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Det tycks råda en allmän villfarelse i tråden om att DNA-spåren på Helenas ena sandal måste komma från just gärningsmannen. Så är det naturligtvis inte. Det måste ju inte ha varit gärningsmannen som tog i sandalen, det kan faktiskt hans medhjälpare ha gjort. Det är av många skäl mycket viktigt att polisen gör allt de kan för att få fram vilka personer som kan knytas till de DNA som har påträffats. Det kan vara så tråkigt att inget namn dyker upp som leder någonvart, men det kan självklart vara så att ett för utredningen mycket intressant namn dyker upp som stärker polisens utredningsmöjligheter. Den krassa, objektiva verkligheten är att KM skulle kunna vara Helenas baneman, men att det inte var han som tog i sandalen. Den möjligheten kan faktiskt inte uteslutas om man väljer att se på saken helt förutsättningslöst.

Edit: Tänkte bara komplettera med följande tanke: Sannolikheten för att det var antingen gärningsmannen eller gärningsmannens medhjälpare som avsatte den stora mängden DNA på Helenas ena sandal torde vara skyhög. Den förklaring som jag ser här är att Helena var livlös utmed skogsstigen i Kohagen med sandalerna på sig och att hon bars till platsen där legan hittades, alltså alldeles nära lekplatsen. Jag tror att DNA:t avsattes av den personen som bar Helena i fötterna, inledningsvis medan hon alltså fortfarande hade sandalerna på sig. Sedan gled sandalerna antingen av henne alternativt var ivägen för den bärande personen, varpå högst sannolikt samma person kastade ut dem i skogen för att bli av med dem. Eftersom den stora mängden DNA har återfunnits baktill på sandalen (enligt Fredrik Undevik i TV3), torde förklaringen stå att finna ovan. Någon måste alltså ha "gnidit" ordentligt, så att säga. Det känns inte särskilt sannolikt att bara ett kast skulle ha lämnat så pass mycket DNA.

Min fetning. Du skriver bra, men jag tar denna detalj då:

Om KM skulle vara GM i denna grupp av människor och inte ett vittne så dödar han alltså Helena men han är inte med att dumpar kroppen...Hm. Han beordrar de andra typ att ta sin bil och göra sig av med kroppen...Det förefaller ytterst underligt. För det är detta med hans hålltider.

Han skall träffa kompisen Henrik A i sista backen hem vid 3:30 som han också själv sagt till Lotte i hennes bok att det var. Det är också nästa hålltid, telefonsamtalet vid 4:00 han gör till sambon då han kommit innanför dörren i hemmet.

Det finns ingen tid för honom att ens vara med på en eventuell första tillfällig förvaring av kroppen under natten då han måste lämna Kohagen till fots vid c.a 2:50 för att nå Henrik A i sista backen hem. GM åker inte in direkt för att hämta upp kroppen på cykelvägen utan vänder vid Bäcken som Hanna sade till Reimer och till dig och att bilen åkte in mot stan till igen. Alltså vidare i idiotfart in på Mariegärdesväg och sedan tillbaka ut och sedan inkommandes på cykelvägen i killarna på Hällristningsvägens synfält.

När kroppen är ilastad och bilen kör ut från lekplatsen så är klockan c.a 2.45-2.50 och KM måste gå tillbaka med raska steg hemåt. Han flanerar ju inte hemåt efter en sådan här hemsk händelse. 15 minuter upp till Stadt och vidare c.a 25 minuter till Henrik A i backen. Han kan inte vara GM i detta.
Citera
2025-08-07, 21:36
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Min fetning. Du skriver bra, men jag tar denna detalj då:

Om KM skulle vara GM i denna grupp av människor och inte ett vittne så dödar han alltså Helena men han är inte med att dumpar kroppen...Hm. Han beordrar de andra typ att ta sin bil och göra sig av med kroppen...Det förefaller ytterst underligt. För det är detta med hans hålltider.

Han skall träffa kompisen Henrik A i sista backen hem vid 3:30 som han också själv sagt till Lotte i hennes bok att det var. Det är också nästa hålltid, telefonsamtalet vid 4:00 han gör till sambon då han kommit innanför dörren i hemmet.

Det finns ingen tid för honom att ens vara med på en eventuell första tillfällig förvaring av kroppen under natten då han måste lämna Kohagen till fots vid c.a 2:50 för att nå Henrik A i sista backen hem. GM åker inte in direkt för att hämta upp kroppen på cykelvägen utan vänder vid Bäcken som Hanna sade till Reimer och till dig och att bilen åkte in mot stan till igen. Alltså vidare i idiotfart in på Mariegärdesväg och sedan tillbaka ut och sedan inkommandes på cykelvägen i killarna på Hällristningsvägens synfält.

När kroppen är ilastad och bilen kör ut från lekplatsen så är klockan c.a 2.45-2.50 och KM måste gå tillbaka med raska steg hemåt. Han flanerar ju inte hemåt efter en sådan här hemsk händelse. 15 minuter upp till Stadt och vidare c.a 25 minuter till Henrik A i backen. Han kan inte vara GM i detta.

Jag försökte bara ge ett exempel på hur/varför gärningsmannens DNA inte nödvändigtvis måste finnas på Helenas ena sandal, och att "allt därför är möjligt", så att säga.
Citera
2025-08-07, 21:37
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KellAlfred
Du och IB säger att polisen inte längre är intresserad av B.W. och därför är det ingen idé att hålla på och luska i hans alibi och liknande. Hur är det då med K.M.? Polisen är ju färdiga med honom också men lik förbaskat kan inte ni två släppa honom... vad är skillnaden? Känns väldigt konstigt som ni håller på. Det är helt uppenbart att ni vet mer om en viss person och därför försöker ni styra misstankarna mot KM istället...

Varför dyker en användare som du upp med bara tolv inlägg och föga överraskande agerar stödtrupp åt användare som United, ebeneezer22, Pepparkakan med flera? Varför kan man se detta komma? Du är redan rökt.

Nej (!), det är inte jag och IB03 som påstår att BW inte är intressant, det är det polisen själv som säger, återgett av Pernilla i radiodokumentären! Ändå har vi i tråden försökt att hitta något i BW:s alibi som inte håller, men utan att lyckas. Är du helt blåst eller gör du dig helt blåst?

Nej (!), polisen är inte färdiga med KM. Lars Johansson har sagt att KM förvisso inte längre är misstänkt för mord, men ändå fortsatt intressant i utredningen.

Citat: "Det är helt uppenbart att ni vet mer om en viss person och därför försöker ni styra misstankarna mot KM istället..." Som på "beställning" ...
Senast redigerad av Ugglan. 2025-08-07 kl. 21:39.
Citera
2025-08-07, 21:58
Medlem
IB03s avatar
Citat:

Den här tanken då som dryftats i tråden att BW var så otroligt smart att han blåste polisen... Det är ju det att han då gör helt onödiga saker som GM då och väldigt riskfyllda grejjer som kan gå riktigt fel, i en uttänkt plan att på så sätt dra uppmärksamhet TILL sig efter att han dödat sin kompis lillasyster...
n
Detta är ju inte ett avsnitt ur Morden i Midsummer...Han skall alltså be om att bli uppmärksammad av alla inklusive media och polisen som GM då... Detta är galenskaper.
Senast redigerad av IB03 2025-08-07 kl. 22:23.
Citera
2025-08-07, 23:11
Medlem
Citat:
Varför dyker en användare som du upp med bara tolv inlägg och föga överraskande agerar stödtrupp åt användare som United, ebeneezer22, Pepparkakan med flera? Varför kan man se detta komma? Du är redan rökt.

Nej (!), det är inte jag och IB03 som påstår att BW inte är intressant, det är det polisen själv som säger, återgett av Pernilla i radiodokumentären! Ändå har vi i tråden försökt att hitta något i BW:s alibi som inte håller, men utan att lyckas. Är du helt blåst eller gör du dig helt blåst?

Nej (!), polisen är inte färdiga med KM. Lars Johansson har sagt att KM förvisso inte längre är misstänkt för mord, men ändå fortsatt intressant i utredningen.

Citat: "Det är helt uppenbart att ni vet mer om en viss person och därför försöker ni styra misstankarna mot KM istället..." Som på "beställning" ...
Vad menar du med att jag är rökt? 🤔😃
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in