Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Vad får dig att tro att allt utom mänsklig påverkan på klimatet skulle handla om slumpen? (Läs till exempel inlägget ovanför ditt som handlar om påverkan av ENSO. Vidare är 35 år väldigt kort tid i klimatsammanhang.)
De första teorierna om att ökade koldioxidutsläpp leder till en global uppvärmning kom i slutet av 1970-talet. Oljeindustrin stretade emot alla sådana tankar. I slutet av 1980-talet var forskarna så övertygade att allmänheten informerades globalt. Vi kommer att få en ökad uppvärmning och vi kommer att få extremväder. I början kallades fenomenet för växthuseffekten. Lyssna till exempel på Svenne Rubins låt "folköl och dunka dunka" från år 1992 där växthuseffekten omnämns. Växthuseffekten fanns i folkmedvetandet som en teori bland forskarna. Men på den tiden hade vi ingen kraftig global uppvärmning. Vi hade vad man kallar normalt väder. De efterföljande decennierna har vi sett glaciärer försvinna i Sydamerika, Alperna, Arktis. Glaciärer som har funnits i hundratusentals år. Vi har sett orkaner, extremvärme och bränder i en omfattning som aldrig har beskådats i modern tid.
Det fanns alltså en teori som lyftes fram långt innan vi såg några effekter. Det som forskarna påstod skulle hända inträffade. Samtidigt växte det fram en antirörelse som förkastade mänskligt orsakad global uppvärmning trots dessa fakta, det vill säga det fanns en teori som blev sann.
Antirörelsen kan inte förkasta den globala uppvärmningen, men den vanligaste förklaringen är att man skyller på förändrad solaktivitet. Det hade jag kunnat köpa om det inte hade varit så att teorin redan fanns och den blev sann.
Det är det jag menar med att jag inte tror på slumpen. Jag tror inte att forskarnas teori flera decennier innan skulle bli sann av en helt annan anledning än vad de påstod.