2025-04-06, 06:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gorkijgg
Det främsta beviset för att den globala uppvärmningen är orsakad av människan är att man började prata om detta i slutet av 1980-talet!
Säg snarare att det var då det spreds från forskarvärlden ut bland allmänheten. Forskarna hade varit klara över problemet långt innan dess.
Citera
2025-04-06, 10:05
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://samnytt.nu/sveriges-radio-ambulanser-storsta-klimatbovarna

[b]

SR ...kan de något eller är det bara bla bla bla?
Hur kan ambulanser som räddar liv att vara klimatbovar? Vad säger ni?
Det är väl ganska självklart; Om de inte räddat liv så skulle många avlida, vilket skulle innebära att dessa personers framtida klimatpåverkan försvinner
Citera
2025-04-06, 12:00
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det främsta beviset för att den globala uppvärmningen är orsakad av människan är att man började prata om detta i slutet av 1980-talet!

Redan då varnade man i nyheterna att i framtiden kommer det att bli allt varmare och extremväder i form av fler orkaner.

Alla prognoser har sedan dess slagit in och överträffats. Vi kan se det med våra egna ögon runt arktis, i alperna och på andra platser.

35 år senare påstår man att detta är helt naturligt. Det stämmer inte, jag vägrar tro på slumpen.
Vad får dig att tro att allt utom mänsklig påverkan på klimatet skulle handla om slumpen? (Läs till exempel inlägget ovanför ditt som handlar om påverkan av ENSO. Vidare är 35 år väldigt kort tid i klimatsammanhang.)
Citera
2025-04-06, 18:44
Medlem
gorkijggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Vad får dig att tro att allt utom mänsklig påverkan på klimatet skulle handla om slumpen? (Läs till exempel inlägget ovanför ditt som handlar om påverkan av ENSO. Vidare är 35 år väldigt kort tid i klimatsammanhang.)

De första teorierna om att ökade koldioxidutsläpp leder till en global uppvärmning kom i slutet av 1970-talet. Oljeindustrin stretade emot alla sådana tankar. I slutet av 1980-talet var forskarna så övertygade att allmänheten informerades globalt. Vi kommer att få en ökad uppvärmning och vi kommer att få extremväder. I början kallades fenomenet för växthuseffekten. Lyssna till exempel på Svenne Rubins låt "folköl och dunka dunka" från år 1992 där växthuseffekten omnämns. Växthuseffekten fanns i folkmedvetandet som en teori bland forskarna. Men på den tiden hade vi ingen kraftig global uppvärmning. Vi hade vad man kallar normalt väder. De efterföljande decennierna har vi sett glaciärer försvinna i Sydamerika, Alperna, Arktis. Glaciärer som har funnits i hundratusentals år. Vi har sett orkaner, extremvärme och bränder i en omfattning som aldrig har beskådats i modern tid.

Det fanns alltså en teori som lyftes fram långt innan vi såg några effekter. Det som forskarna påstod skulle hända inträffade. Samtidigt växte det fram en antirörelse som förkastade mänskligt orsakad global uppvärmning trots dessa fakta, det vill säga det fanns en teori som blev sann.

Antirörelsen kan inte förkasta den globala uppvärmningen, men den vanligaste förklaringen är att man skyller på förändrad solaktivitet. Det hade jag kunnat köpa om det inte hade varit så att teorin redan fanns och den blev sann.

Det är det jag menar med att jag inte tror på slumpen. Jag tror inte att forskarnas teori flera decennier innan skulle bli sann av en helt annan anledning än vad de påstod.
Citera
2025-04-06, 18:52
Avstängd
Citat:
De första teorierna om att ökade koldioxidutsläpp leder till en global uppvärmning kom i slutet av 1970-talet.
Om du är intresserad av historien bakom kan jag rekommendera denna bok:
https://history.aip.org/climate/index.htm
Allt från de första trevande teorierna på 1800-talet till gradvis förbättrad förståelse under hela 1900-talet.
Citera
2025-04-07, 15:10
Medlem
MrArturs avatar
Citat:

Ni framställer det som ett a priori-antagande att det naturliga bidraget är positivt, men i praktiken baseras det helt på att det passar med den observerade temperaturkurvan.

IPCC anger å andra sidan det naturliga bidraget till +/- 0.1 grader.

Huruvida det naturliga bidraget ens är positivt är med andra ord rätt 50/50.
Senast redigerad av MrArtur 2025-04-07 kl. 15:15.
Citera
2025-04-07, 20:53
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
De första teorierna om att ökade koldioxidutsläpp leder till en global uppvärmning kom i slutet av 1970-talet. Oljeindustrin stretade emot alla sådana tankar. I slutet av 1980-talet var forskarna så övertygade att allmänheten informerades globalt. Vi kommer att få en ökad uppvärmning och vi kommer att få extremväder. I början kallades fenomenet för växthuseffekten. Lyssna till exempel på Svenne Rubins låt "folköl och dunka dunka" från år 1992 där växthuseffekten omnämns. Växthuseffekten fanns i folkmedvetandet som en teori bland forskarna. Men på den tiden hade vi ingen kraftig global uppvärmning. Vi hade vad man kallar normalt väder. De efterföljande decennierna har vi sett glaciärer försvinna i Sydamerika, Alperna, Arktis. Glaciärer som har funnits i hundratusentals år. Vi har sett orkaner, extremvärme och bränder i en omfattning som aldrig har beskådats i modern tid.

Det fanns alltså en teori som lyftes fram långt innan vi såg några effekter. Det som forskarna påstod skulle hända inträffade. Samtidigt växte det fram en antirörelse som förkastade mänskligt orsakad global uppvärmning trots dessa fakta, det vill säga det fanns en teori som blev sann.

Antirörelsen kan inte förkasta den globala uppvärmningen, men den vanligaste förklaringen är att man skyller på förändrad solaktivitet. Det hade jag kunnat köpa om det inte hade varit så att teorin redan fanns och den blev sann.

Det är det jag menar med att jag inte tror på slumpen. Jag tror inte att forskarnas teori flera decennier innan skulle bli sann av en helt annan anledning än vad de påstod.
Det här har diskuterats många gånger i tråden och de sakliga invändningarna gäller IPCC:s förenklade förklaringsmodell där naturliga faktorer har försumbart inflytande. Inte minst gäller detta molnens och solaktivitetens påverkan.

Intressant är också den relativt snabba uppvärmning som skedde mellan ca 1910 och 1940, innan CO2-halten hade börjat öka nämnvärt i atmosfären:
https://www.woodfortrees.org/plot/hadcrut4gl/mean:240
Citera
2025-04-08, 08:33
Medlem
Ördögs avatar
Den gångna månaden var den varmaste mars månad som uppmätts i Europa.

https://www.reuters.com/sustainability/cop/europe-just-had-warmest-march-record-2025-04-08/
https://climate.copernicus.eu/copernicus-warmest-march-europe-and-lowest-arctic-winter-sea-ice
https://earth.org/march-2025-was-europes-hottest-on-record-second-hottest-globally-says-eu-mon/
Citera
2025-04-08, 09:04
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Den gångna månaden var den varmaste mars månad som uppmätts i Europa.

https://www.reuters.com/sustainability/cop/europe-just-had-warmest-march-record-2025-04-08/
https://climate.copernicus.eu/copernicus-warmest-march-europe-and-lowest-arctic-winter-sea-ice
https://earth.org/march-2025-was-europes-hottest-on-record-second-hottest-globally-says-eu-mon/
Det blir också intressant att följa arktis isutveckling under sommar och höst. Årens minimum brukar ske i september.
Citera
2025-04-08, 09:07
Avstängd
Citat:
Det här har diskuterats många gånger i tråden och de sakliga invändningarna gäller IPCC:s förenklade förklaringsmodell där naturliga faktorer har försumbart inflytande. Inte minst gäller detta molnens och solaktivitetens påverkan.
Har det någonsin slagit dig att forskarna kan ha rätt här? Sen har moln naturligtvis stor inverkan, men de är en respons till andra förändringar, inte en primär orsak.
Citera
2025-04-08, 11:30
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Har det någonsin slagit dig att forskarna kan ha rätt här? Sen har moln naturligtvis stor inverkan, men de är en respons till andra förändringar, inte en primär orsak.
Ja, jag är säker på att forskarna har rätt när de säger att det behövs mycket mer forskning för att förstå mekanismerna som styr klimatet. När det gäller molnbildningen är det inte klarlagt vad som orsakar minskningen av molnen och därmed ökningen av temperaturen.
Citera
2025-04-08, 11:36
Avstängd
Citat:
Ja, jag är säker på att forskarna har rätt när de säger att det behövs mycket mer forskning för att förstå mekanismerna som styr klimatet.
"Det behövs mer forskning" är förvisso något alla forskare inom alla forskningsgrenar kan enas om.

Det innebär dock inte att vi inget vet eller att det är rimligt att som du så totalt fokusera sig på kvarvarande pusselbitar och ignorera allt det vi ändå vet nämligen att mer växthusgaser ger ökad temperatur och att storleken på den effekten väl motsvarar den uppvärmning vi också ser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in