Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-09, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Grandmannen strax före kl. 21 i så fall.

Min hypotes är att SE möter LOP vid Sari och då händer något som gör att han vänder om ...

Ett impulsdåd.

Eller så har han sett dem strax före kl. 21, men har trott att det är en annan Mozart-film de ska gå på.

Ett planerat dåd.

Även i detta fall vänder han vid Sari, men då av en annan anledning.

I båda hypoteserna är han "Tensonmannen".

Men då måste jag fråga dig

Om han kan göra detta som du påstår utanför Sari så vad blir skillnaden om han samma sak typ utanför Skandia eller vid banken ?

Alltså skillnaden blir ju inte så stor
Citera
2025-08-09, 17:44
Medlem
Citat:

Min hypotes är att SE möter LOP vid Sari och då händer något som gör att han vänder om ...

Ett impulsdåd.

Eller så har han sett dem strax före kl. 21, men har trott att det är en annan Mozart-film de ska gå på.

Ett planerat dåd.

Lek med teorin att NF har rätt i blå täckjacka och att det är AB han ser !

Hur hamnar mannen med rock på trottoaren?

NF har ju just gått förbi och AB har inte heller sagt något om en man med rock !

Vart kom mannen med rock ifrån ?
Citera
2025-08-09, 17:48
Medlem
Citat:

Ett impulsdåd.

Ett planerat dåd.

Man skulle kunna säga att Skandias port är en "hemlig passage" för att plötsligt befinna sig på trottoaren
Citera
2025-08-09, 17:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Man skulle kunna säga att Skandias port är en "hemlig passage" för att plötsligt befinna sig på trottoaren

Ja, det skulle kunna vara lite "gubben i lådan" där ...
Citera
2025-08-09, 18:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag hävdar att GM har en tunnare rock som fladdrar och det är vi överens om

Skandiamannen behöver inte bli fotograferad i den rock han bar mordnatten utan kan med vilje ta med sig en annan typ som var grövre

Sätter du inte tummen på problemet att tvinga in SE i den påhittade rollen som GM?

Allt som inte stämmer kan man hitta på konstiga förklaringar till när det gäller SE.

"Pusselbiten" var inne på dessa masker och klädbyten långt innan trivselteknikerna här i tråden tog över den osannolika stafettpinnen.

GM-SEs klädbytesbonanza fritt tolkad:
"Inget mordplatsvittne pekade ut SE som GM eftersom han var utklädd i en annan, mer fladdrande rock när han utförde mordet. Innan den påhittade GM-SE återvände till mordplatsen, direkt efter mordet, hade han gömt sin fladdriga rock med tunt tyg i handledsväskan och tagit på sig en tjockare "Kameo-rock" som inte fladdrade.
Tur i oturen såg YN när han började byta rock på DBG.
Citera
2025-08-09, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Sätter du inte tummen på problemet att tvinga in SE i den påhittade rollen som GM?

Allt som inte stämmer kan man hitta på konstiga förklaringar till när det gäller SE.

"Pusselbiten" var inne på dessa masker och klädbyten långt innan trivselteknikerna här i tråden tog över den osannolika stafettpinnen.

GM-SEs klädbytesbonanza fritt tolkad:
"Inget mordplatsvittne pekade ut SE som GM eftersom han var utklädd i en annan, mer fladdrande rock när han utförde mordet. Innan den påhittade GM-SE återvände till mordplatsen, direkt efter mordet, hade han gömt sin fladdriga rock med tunt tyg i handledsväskan och tagit på sig en tjockare "Kameo-rock" som inte fladdrade.
Tur i oturen såg YN när han började byta rock på DBG.

Som jag ser det kan han väl haft samna rock hela tiden !

Varför anser du att han måste byta ?
Citera
2025-08-09, 18:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Lek med teorin att NF har rätt i blå täckjacka och att det är AB han ser !

Hur hamnar mannen med rock på trottoaren?

NF har ju just gått förbi och AB har inte heller sagt något om en man med rock !

Vart kom mannen med rock ifrån ?

Från Skandia ... Men i så fall har jag svårt att se att SE är GM.

Rakt ut från receptionen och sedan ... PANG.

Det känns som om tiden och sträckan är för knapp för ett sådant scenario.
Citera
2025-08-09, 18:13
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Porten är så "hemlig" att den har ett eget gatunummer.

Varför tror ingen att GM-SE var inne och rotade på RBs tjänsterum med utsikt mot nordväst och där fick syn på LOP som stod och tittade in i skyltfönstret på Sari?

Sedan joggade SE tillbaka till sitt låsta tjänsterum och hämtade den utsirade och påkostade förrättningsrevolvern och hastade ut på gatan?

Denna hypotes stöds av att SE inte nämner att han stannade till vid vakterna.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-08-09 kl. 18:18.
Citera
2025-08-09, 18:15
Medlem
Citat:
Från Skandia ... Men i så fall har jag svårt att se att SE är GM.

Rakt ut från receptionen och sedan ... PANG.

Det känns som om tiden och sträckan är för knapp för ett sådant scenario.

Men Sari blir ju nästan likadant ?

Eller hur menar du ?
Citera
2025-08-09, 18:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Som jag ser det kan han väl haft samna rock hela tiden !

Varför anser du att han måste byta ?

Det ska tas på och av kepsar och glasögon och visas och gömmas handledsväska. Varför inte kasta in ett spontant klädbyte också om det gör SE mer misstänkt?

Varför visa upp sig på mordplatsen i samma kläder som han hade vid själva mordet? Skulle inget vittne ha reagerat då?

SE är faktiskt främst misstänkt för att han hade ett mörkt plagg på sig mitt i vintern. Detta ska på något sätt göra honom helt unik i sammanhanget.
Citera
2025-08-09, 18:19
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Men Sari blir ju nästan likadant ?

Eller hur menar du ?

Är det inte 60 meter upp till Sari och därefter 120 meter till mordplatsen.

Det är en tre gånger så lång sträcka att hinna reagera och agera på.

Förutsatt att det inte var något samtal med HO, eller att det samtalet bara var en halvminut långt.

Hur menar du att SE ska hinna identifiera och vara redo att mörda om han kommer ut från receptionen, och bara har ca 50 meter på sig?

Det är kanske hypotetiskt möjligt, men jag har svårt att förstå det.
Citera
2025-08-09, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det ska tas på och av kepsar och glasögon och visas och gömmas handledsväska. Varför inte kasta in ett spontant klädbyte också om det gör SE mer misstänkt?

Varför visa upp sig på mordplatsen i samma kläder som han hade vid själva mordet? Skulle inget vittne ha reagerat då?

SE är faktiskt främst misstänkt för att han hade ett mörkt plagg på sig mitt i vintern. Detta ska på något sätt göra honom helt unik i sammanhanget.

Att vittnen säger blandade saker är problem för vilken GM som helst

Lookalike började prata om att CA tar av sig glasögonen från Grand till Brottsplatsen för att få in honom.

Många har liknade problem oavsett GM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in