2025-08-07, 18:29
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Verkligen? mina ståndpunkter av att vi har gott om sexuellt utnyttjande från män vid makt...av kvinnor och! av män...finns det inga som helst belägg för.....alla i #Metoo bara ljög eller hur? Sextrafficking, sexslaveri, våldtäkter m.m. m.m. har aldrig hänt...

Nu har jag fått nog av dig...för låg debattnivå.
Ingen har förnekat att män i maktpositioner begår övergrepp – det är just det alla känner till, hela tiden. Problemet är att du tappar fattningen så fort någon påminner om att kvinnor också kan utnyttja makt. Det räcker att antyda att världen inte är ett svartvitt patriarkat, så skriker du "debattnivå!" och lämnar. Bekvämt sätt att slippa nyanser, men knappast intellektuellt hederligt.
Citera
2025-08-07, 18:31
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det finns också gott om (mer eller mindre dokumenterade) historier från förr från den skånska landsbygden där storbonden våldtog/manipulerade någon stackars piga. Som sen dränkte antingen ungen eller sig själv eller båda.

Majoriteten av de som blev lobotomerade var kvinnor. Många äkta män utnyttjade sin ställning för att få frun inlagd för "hysteri" och så småningom lobotimerad. För att av någon anledning bli av med henne (kanske träffat nån ny osv).

Bara två exempel där män utnyttjat sin ställning/person i beroendeställning.
Du radar upp historiska oförrätter som om de ger dig frikort från att erkänna kvinnors ansvar i nutid. Det går utmärkt att hålla två tankar i huvudet: att män begått övergrepp – och att kvinnor också kan manipulera och utnyttja makt. Men du verkar hellre recitera 1800-talets elände än erkänna att #MeToo inte bara avslöjade män, utan också ett enormt hyckleri.
Citera
2025-08-07, 18:35
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Enligt en debattartikel i DN skall en statlig utredning ha föreslagit att sexuella tjänster som "valuta" skall kunna anses vara ett mutbrott.
https://www.dn.se/debatt/sexuell-korruption-ar-inte-som-andra-mutbrott/

Visst låter det som om det skulle bli straffbart att lägga an på chefen och hoppa i säng i hopp om att bättra på karriären?

Läser man vidare tycks det dock vara tvärt om. Enligt debattartikeln skall den som mottar mutan vara den som skall straffas, inte den som erbjuder mutan.

Intentionen kanske är god: Idrottsledare som inte kan hålla händerna i styr, ägare till städfirmor som förväntar sig en liten bonus från sin illegala men kvinliga städerska, homosexuella som tvingar sig på en hetero som är i beroendeställning etc. Men att använda sin maktställning för att kräva sexuella tjänster är ju, så vitt jag vet, redan förbjudet, om än kanske svårt att bevisa. Jag kan inte se att denna lag gör beviningen lättare, och det tycks heller inte vara lagens mening (läs vidare så förstår ni kanske vad jag menar).

Men om man både ville förhindra att folk går "sängvägen" OCH förhindra att någon missbrukar sin maktställning, ja då borde väl själva handlingen bli straffbar? Alltså: Så att man inte kan komma undan med "samtycke"?
För som det är nu kan ju fortfarande ruggugglorna skaffa sig afghanska skäggbarn och idrottsledaren inleda ett förhållande med en av tjejerna i laget. "Det fanns ju samtycke".

Diskutera gärna vad artikelförfattarna tycker lagen borde åstadkomma.
Lägg särskilt märke till den offentliga utredning de hänvisar till som källa
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2025/07/sou-202587/
(där hela lagtexten finns som länk i dokumentet).

Om man tittar på den källa dom alltså hänvisar till, en utredning med titeln
"Straffrättsliga åtgärder mot korruption och tjänstefel"
så förekommer inte någon som helst referens till sexuella tjänster över huvud taget. Utredningen diskuterar korruption och tjänstefel i en vid mening.
Nedanstående personer har undertecknat debattartikeln. Vad tror ni deras agenda är, när de projicerar sin agenda på en utredning som till synes inte alls sysslar med det dom vill och tror på?

Slutligen: Diskutera gärna fenomenet med att ta sängvägen, vare sig det gäller jobbet, ett uppehållstillstånd i Sverige eller en högre levnadsstandard och rikare liv.

Ett exempel kan vara vår förre ÖB Micael Byde’n och klättermusen Linda Staaf.
Ja, alla kan väl storyn om Linda Staaf f.d chef på Noa och den numera självdöde polischef som hon hade en mycket ”ytlig och privat” affär med, vilket gav henne en mängd förmåner. Hon klättrade vidare och är nu i gamle Öb:s varma famn.
Frågan blir väl: Hur vet vi att hon använt sängvägen för att få högre lön, få bära vapen, få högre befattning eller om det bara var vanlig kåthet/förälskelse/romantik. För det är väl lagligt?
Citera
2025-08-07, 18:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Du radar upp historiska oförrätter som om de ger dig frikort från att erkänna kvinnors ansvar i nutid. Det går utmärkt att hålla två tankar i huvudet: att män begått övergrepp – och att kvinnor också kan manipulera och utnyttja makt. Men du verkar hellre recitera 1800-talets elände än erkänna att #MeToo inte bara avslöjade män, utan också ett enormt hyckleri.

Jag har inte förnekat att kvinnor kan manipulera och utnyttja sin ställning/makt.

Vilket hyckleri avslöjade Metoo? Jag syftar nu på det verkliga Metoo där hundratusentals kvinnor världen över anonymt berättade om sina erfarenheter, främst från sina arbetsplatser, om allt ifrån sexuella trakasserier till rena våldtäkter.
Citera
2025-08-07, 18:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oditnemeuxor
Skämtar du med mig? Vad gör den svenska sexköpslagstiftningen, om inte förbjuder samtyckande människor att ha sex?

Vad är konkret skillnaden mellan att betala i pengar och att betala i löneökning?

Om du jobbar på en statlig myndighet till exempel och anställer och sätter din flickväns lön/höjer hennes lön så begår du jäv. Inte att förväxla med sexköpslagen.
Citera
2025-08-07, 18:54
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Enligt en debattartikel i DN skall en statlig utredning ha föreslagit att sexuella tjänster som "valuta" skall kunna anses vara ett mutbrott.
https://www.dn.se/debatt/sexuell-korruption-ar-inte-som-andra-mutbrott/

Visst låter det som om det skulle bli straffbart att lägga an på chefen och hoppa i säng i hopp om att bättra på karriären?

Läser man vidare tycks det dock vara tvärt om. Enligt debattartikeln skall den som mottar mutan vara den som skall straffas, inte den som erbjuder mutan.

Intentionen kanske är god: Idrottsledare som inte kan hålla händerna i styr, ägare till städfirmor som förväntar sig en liten bonus från sin illegala men kvinliga städerska, homosexuella som tvingar sig på en hetero som är i beroendeställning etc. Men att använda sin maktställning för att kräva sexuella tjänster är ju, så vitt jag vet, redan förbjudet, om än kanske svårt att bevisa. Jag kan inte se att denna lag gör beviningen lättare, och det tycks heller inte vara lagens mening (läs vidare så förstår ni kanske vad jag menar).

Men om man både ville förhindra att folk går "sängvägen" OCH förhindra att någon missbrukar sin maktställning, ja då borde väl själva handlingen bli straffbar? Alltså: Så att man inte kan komma undan med "samtycke"?
För som det är nu kan ju fortfarande ruggugglorna skaffa sig afghanska skäggbarn och idrottsledaren inleda ett förhållande med en av tjejerna i laget. "Det fanns ju samtycke".

Diskutera gärna vad artikelförfattarna tycker lagen borde åstadkomma.
Lägg särskilt märke till den offentliga utredning de hänvisar till som källa
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2025/07/sou-202587/
(där hela lagtexten finns som länk i dokumentet).

Om man tittar på den källa dom alltså hänvisar till, en utredning med titeln
"Straffrättsliga åtgärder mot korruption och tjänstefel"
så förekommer inte någon som helst referens till sexuella tjänster över huvud taget. Utredningen diskuterar korruption och tjänstefel i en vid mening.
Nedanstående personer har undertecknat debattartikeln. Vad tror ni deras agenda är, när de projicerar sin agenda på en utredning som till synes inte alls sysslar med det dom vill och tror på?

Slutligen: Diskutera gärna fenomenet med att ta sängvägen, vare sig det gäller jobbet, ett uppehållstillstånd i Sverige eller en högre levnadsstandard och rikare liv.
Det är så klart ett förslag riktat mot manliga chefer. Män har generellt sett högre sexdrift än kvinnor. Kvinnor skall glatt kunna ligga sig till ett par befordringar och sen ha en hållhake på männen. Eftersom 99% av männen i Sveriges Riksdag är veritabla simps så går förslaget igenom om det lanseras där.

Feminism går ut på att minimera skadan för kvinnors sexuella handlingar samt tvärtom för män. Hade man velat göra något åt problemet så hade både chefen och den underlydande åkt dit.
Citera
2025-08-07, 18:59
Medlem
Citat:
Jag har inte förnekat att kvinnor kan manipulera och utnyttja sin ställning/makt.

Vilket hyckleri avslöjade Metoo? Jag syftar nu på det verkliga Metoo där hundratusentals kvinnor världen över anonymt berättade om sina erfarenheter, främst från sina arbetsplatser, om allt ifrån sexuella trakasserier till rena våldtäkter.

Lite kul ändå att du ägnat halva dagen åt att debattera mot ChatGPT

Ja, Metoo-idiotin uppstod ju av att kvinnor som försökt ligga sig till högre status inte tyckte maktmännen uppfyllde sin del av avtalet och då hämnades genom hänga ut dem. Allt var ju frid och fröjd med Harvey Weinstein t ex så länge kvinnorna fick betalt i form av filmroller och annat. Det var ju först sen när kvinnorna inte hade något att vinna på det längre som anklagelserna började och hysterin kom igång. Så jag antar att hyckleriet chatGPT-boten du debatterar mot syftar på är kvinnornas del i det hela. De är precis lika ansvariga som alla män som hängdes ut som "svin" och allt vad det var. Men det pratades det inte mycket om.
Citera
2025-08-07, 18:59
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:

99% hysteriska kärringar som ljög ihop rövarhistorier för att få uppmärksamhet eller tjäna pengar. Skandalöst.
Citera
2025-08-07, 19:01
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Om du jobbar på en statlig myndighet till exempel och anställer och sätter din flickväns lön/höjer hennes lön så begår du jäv. Inte att förväxla med sexköpslagen.

Då kan man tex tim-anställa ett ”hembiträde” som kommer över två ggr i veckan för att städa huset i två timmar och ge henne lite mer timpeng eller annan förmån, om hon förutom att dammsuga mattan även suger av dig som arbetsgivare. Är detta sexköp eller muta?
Citera
2025-08-07, 19:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Då kan man tex tim-anställa ett ”hembiträde” som kommer över två ggr i veckan för att städa huset i två timmar och ge henne lite mer timpeng eller annan förmån, om hon förutom att dammsuga mattan även suger av dig som arbetsgivare. Är detta sexköp eller muta?

Sexköp. Köper du hem en prostituerad två ggr i veckan är du hennes kund, inte arbetsgivare.
Citera
2025-08-07, 19:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
99% hysteriska kärringar som ljög ihop rövarhistorier för att få uppmärksamhet eller tjäna pengar. Skandalöst.

Nej inte för att tjäna pengar eller få uppmärksamhet, de var anonyma och namngav ingen.

Typiskt antifeminister att bara ljuga ihop en massa.
Citera
2025-08-07, 19:18
Avslutad
Citat:
Sexköp. Köper du hem en prostituerad två ggr i veckan är du hennes kund, inte arbetsgivare.
Om vi ändrar förutsättningarna och säger att ens hembiträde ger oralsex en gång, och i och med detta får mer betalt för efterkommande städuppdrag, vad hade du sagt om saken? Vad hade lagen sagt? Jag är faktiskt väldigt dåligt påläst om det och är genuint nyfiken. Och jag är nyfiken på hur det skiljer sig från en kvinna som suger kuk på sin chef för att få högre lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in