2025-08-05, 22:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Så jag måste kolla igenom 174 videor för att få svar. Svinbra källa men dra åt helvete.

Det räcker med det senaste halvåret.
Citera
2025-08-05, 22:45
Avstängd
Citat:
Jag skrev att de var laktostoleranta inte laktosintoleranta.

Du har fel.
Citera
2025-08-05, 22:45
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Du har fel tror jag jamnaya folket var laktos intoleranta tills de blandades med den här andra folkgruppen "global amphora" kulturen.
https://genomicatlas.org/2021/04/11/the-origins-of-lactase-persistence-in-europe/

Jag har lärt mig att yamnaya/jamna spred denna gen genom den andra kulturen, men ska läsa på.
Citera
2025-08-05, 22:46
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det räcker med det senaste halvåret.

Du, jag tror jag håller mig till Slackoffs studie, LoL.
Citera
2025-08-05, 23:14
Medlem
Varför skulle vita bara finnas i Europa om det inte var olika raser?
Citera
2025-08-05, 23:21
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
För 3000 år sedan blandades yamnaya stäppfolket med oss, de var laktostoleranta och deras gener för det går flera tusen år bakåt innan dess, de är vår huvudsakliga förfader, därför har vi den genen, de andra grupperna vi brås på hade inte den genen, men dessa kanske vi brås på till 40 % sammanlagt.

För nordiska/europeeiska människor är neandertalare (ursprungseuropeer) våra huvudsakliga förfäder. Det är därifrån vi fått våra blåa ögon och andra ljusa drag. Skulle dragen kommit ifrån asien skulle fler asiater vara blonda, blåögda och laktoståliga, men så är inte fallet.

Detta är en model av Barumkvinnan, som dog för 9000 år sedan i skåne: bild. Såhär såg alltså europeer ut 5000+ år innan någon yamnaya-stam ens var påtänkta.
Senast redigerad av SYSTEMexe 2025-08-05 kl. 23:27.
Citera
2025-08-05, 23:36
Avstängd
Citat:
Studien är tydligen Inference of human pigmentation from ancient DNA by genotype likelihoods.

AI säger att huvuddragen av studien är dessa (Orkar inte läsa själv):

* Data: **348 antika genom** från paleolitikum till järnålder.
* Metod: Jämförelse av tre strategier för pigmentprediktion i låg täcknings-DNA (< 8×). Slutsats: en **probabilistisk metod baserad på genotype-likelihoods** var mest robust.

* **Övergången till ljusare pigmentering** (ögon, hår, hud) var **gradvis och icke-linjär**, långsammare än förväntat.
* **50 % av individernas hudfärg** var fortfarande **mörk eller mellan** under **koppar- och järnåldern**.
* En **topp i ljus ögonpigmentering** syns redan under **mesolitikum**, medan ljus hud ökade i frekvens under neolitiseringen av Västeuropa.

* Utvecklingen mot ljusare pigment var långsam och **blev inte dominerande förrän under brons- och järnålder**.
* **Ca hälften av individerna såg alltså mörka till mellanpigmenterade ut långt in i historisk tid**.
* Ljusa ögon förekom tidigt (mesolitikum), men ljus hud tog längre tid att nå utbredd frekvens.

Skit in => Skit ut
Citera
2025-08-05, 23:36
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
För nordiska/europeeiska människor är neandertalare (ursprungseuropeer) våra huvudsakliga förfäder. Det är därifrån vi fått våra blåa ögon och andra ljusa drag. Skulle dragen kommit ifrån asien skulle fler asiater vara blonda, blåögda och laktoståliga, men så är inte fallet.

Detta är en model av Barumkvinnan, som dog för 9000 år sedan i skåne: bild. Såhär såg alltså europeer ut 5000+ år innan någon yamnaya-stam ens var påtänkta.

Fast asiater har också neandertalgener.

Finns DNA från barumkvinnan?
Citera
2025-08-05, 23:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Hur lång tid tar ett evolutionärt tryck för att slå igenom? Började kanske processen redan under istiden då atmosfären var full med damm för att det var extremt tort under istiden? I den här studien skriver de för övrigt: "Light eyes, hair and skins probably evolved several times as Homo sapiens dispersed from Africa."

Det beror väl på hur stort överlevnadsvärde de generna har. T.ex. gick laktostolerans (Att kunna tillgodogöra sig energi effektivt från mjölk och utan att bi magsjuk) från cirka 50 % av befolkningen på bronsåldern till typ 99 % i modern tid (Innan utomeuropeisk invandring). Ca 5000 år. Det är snabbare än vad många trodde innan man började analysera forntida DNA.
Citera
2025-08-05, 23:39
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Skit in => Skit ut

Det är denna studie TS handlar om, så jag tyckte det passade att bifoga huvuddragen i den.
Citera
2025-08-05, 23:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det beror väl på hur stort överlevnadsvärde de generna har. T.ex. gick laktostolerans (Att kunna tillgodogöra sig energi effektivt från mjölk och utan att bi magsjuk) från cirka 50 % av befolkningen på bronsåldern till typ 99 % i modern tid (Innan utomeuropeisk invandring). Ca 5000 år. Det är snabbare än vad många trodde innan man började analysera forntida DNA.

Det handlar även om sexuell selektion:
"Blonde hair is thought to have emerged due to sexual selection at the end of the last Ice Age in Northern Europe, possibly as a way for women to stand out in a scarce mating pool, making them more noticeable to potential male partners."

De flesta väljer hellre en blondin än en negress.
Citera
2025-08-05, 23:47
Avstängd
TedGaandies avatar
Så vad dom säger är att vissa utvecklades, medans andra stannade?

Jävlar vilka nyheter, who knew?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in