2025-08-05, 22:09
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
"För 3000 år sedan blandades yamnaya stäppfolket med oss, de var laktostoleranta"
Det där stämmer inte överens med ny forskning.

OK, vad är den nya forskningen?
Citera
2025-08-05, 22:11
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är andra gener som gjort nordliga asiater ljusa, men det bör ju vara samma evolutionära tryck som är orsaken.
Hur lång tid tar ett evolutionärt tryck för att slå igenom?
Började kanske processen redan under istiden då atmosfären var full med damm för att det var extremt tort under istiden?
I den här studien skriver de för övrigt:
"Light eyes, hair and skins probably evolved several times as Homo sapiens dispersed from
Africa."
Senast redigerad av Slackoff 2025-08-05 kl. 22:15.
Citera
2025-08-05, 22:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
OK, vad är den nya forskningen?

Youtubekanalen Format Historia (https://www.youtube.com/@formathistoria) refererar till modern tvärvetenskaplig forskning.
Citera
2025-08-05, 22:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Jag får väl konstatera att mitt genetiska kunnande kommer till korta här, men Yamnaya hade så vitt jag förstått nästan lika hög frekvens som västliga jägare-samlare av OCA2/HERC2-varianterna som kodar för blå ögon. Men det finns en del andra genvarianter som påverkar ögonfärg, så det är inte omöjligt att du har rätt.

Sedan tycks iofs de västliga jägare-samlarna i Skandinavien ha haft ännu högre frekvenser av ljusa ögon än WHG generellt, kanske lika mycket som dagens skandinaver. Av de sex individer från Motala (ca 6000 f.Kr) som man kunnat bestämma HERC2 för hade fem AA vilket tyder på blå ögon och en GA vilket tyder på melerade ögon. (Detta enligt sökning på Grok utan källkontroll, men den sortens rena fakta brukar AI oftast fixa.)

Enligt Format Historia hade redan GRK-kulturen blå ögon och blont hår. För 5000 år sedan.

SVT:s myt om att svenskar skulle ha varit blånegrer för 3000 år sedan är falsk anti-svensk propaganda.
Senast redigerad av borskungen 2025-08-05 kl. 22:26.
Citera
2025-08-05, 22:23
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Detta hör egentligen hemma i avdelningen värdelöst vetande för vem bryr sig egentligen. Möjligen ses det som något slag antirasistiskt inslag. Fast då tror jag de missar målet för ganska få människor, även bland rasister, fastnar för just hudfärgen utan det är oftast beteende, kultur, religion och liknande som är det centrala. För övrigt tror jag att europeér började vitna när de blandade sina gener med neandertalare. En del antropologer har i alla fall fört fram den tesen. Bevisligen kunde i alla fall så kallat moderna människor och neandertalare får barn ihop och dessutom blev avkomman fortplantningsduglig och icke alls steril eftersom i stort sett alla nutida europeér har en viss procent neandertal- DNA i sig. Detta borde då tyda på att Homo Sapiens och Neandertalarna egentligen bara var olika varianter av samma art. Dessutom måste det tillförda neandertal-DNAt ha gett hybriderna någon slags fördel i förmågan att överleva på nordligare breddgrader. Eftersom hybriderna numera är helt dominerande hos de vi kan kalla för etniska europeér.
Citera
2025-08-05, 22:24
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Youtubekanalen Format Historia (https://www.youtube.com/@formathistoria) refererar till modern tvärvetenskaplig forskning.

Så jag måste kolla igenom 174 videor för att få svar. Svinbra källa men dra åt helvete.
Citera
2025-08-05, 22:30
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
För 3000 år sedan blandades yamnaya stäppfolket med oss, de var laktostoleranta och deras gener för det går flera tusen år bakåt innan dess, de är vår huvudsakliga förfader, därför har vi den genen, de andra grupperna vi brås på hade inte den genen, men dessa kanske vi brås på till 40 % sammanlagt.
Du har fel tror jag jamnaya folket var laktos intoleranta tills de blandades med den här andra folkgruppen "global amphora" kulturen.
https://genomicatlas.org/2021/04/11/the-origins-of-lactase-persistence-in-europe/
Senast redigerad av Slackoff 2025-08-05 kl. 22:35.
Citera
2025-08-05, 22:34
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är naturligtvis inte sant, så dumt. Det är en senkommen WOKE-studie, där forskarna visste att de måste komma fram till detta resultat för att få fortsatt finansiering och få behålla sina tjänster. Meningen var förstås att detta med "negrer" skulle bluddras bort för att vi skulle tänka att "mina förfäder var också negrer för inte alls länge sedan!" Ungefär som när forskare kommit fram till att det inte finns några skillnader mellan en mans och en kvinnas hjärna... fast minsta barn fattar hur det ligger till. Eller att invandrare i Sverige inte har någon förhöjd brottslighet gentemot svenskar.

Men den gubben går inte längre...

Jag tänkte svara att det är mer troligt att Aftonbladet förvrängt vad studien implicerar, men du hade rätt - forskarna sålde villigt sina stjärtar och själar till PK-ismen.

Studien: https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2502158122

"We showed that the Neolithic diffusion of early farmers introduced lighter phenotypes, but for millennia, pigmentation diversity remained extensive, so that many Europeans kept the dark skins of their African ancestors well within the Bronze and Iron ages."

Det är ren lögn så klart. Till att börja med kan västliga jägare-samlare (WHG) omöjligen ha haft "negermörk" hud enbart utifrån att de hade så höga frekvenser av ljusa varianter av OCA2/HERC2. Exakt hur mörka de var vet vi inte, men konsensus är snarare något i stil med mörka sydeuropéer eller ljusa nordafrikaner.

Till att fortsätta med saknade WHG de melaninförstärkande varianter av exempelvis MFSD12 som subsahariska afrikaner har. Dessa varianter har funnits sedan långt innan homo sapiens blev till, men även om de aldrig testats specifikt hos WHG så vitt jag (med hjälp av Grok och Google) kan utröna, är de så gott som helt frånvarande hos dagens européer, vilket högst sannolikt innebär att WHG antingen aldrig hade dem (ifall de som vandrade ut ur Afrika liknade khoisan mer än bantunegrer ifråga om hudfärg) eller blev av med dem tidigt efter att ha lämnat Afrika.

Summan av kardemumman, jag vet inte om hela studien är skräp men den har tyvärr en väldigt politiskt korrekt vinkling i inledningen och ljuger faktiskt rakt ut om sina slutsatser. Tragiskt. Att Aftonbladet vinklar är liksom på en helt annan nivå än när vetenskapsmän (nåja, mest kvinnor i detta fall) säljer sina rövar till wokeismen.
Senast redigerad av Threadkiller 2025-08-05 kl. 22:39.
Citera
2025-08-05, 22:36
Medlem
zombie-nations avatar
Studien är tydligen Inference of human pigmentation from ancient DNA by genotype likelihoods.

AI säger att huvuddragen av studien är dessa (Orkar inte läsa själv):

* Data: **348 antika genom** från paleolitikum till järnålder.
* Metod: Jämförelse av tre strategier för pigmentprediktion i låg täcknings-DNA (< 8×). Slutsats: en **probabilistisk metod baserad på genotype-likelihoods** var mest robust.

* **Övergången till ljusare pigmentering** (ögon, hår, hud) var **gradvis och icke-linjär**, långsammare än förväntat.
* **50 % av individernas hudfärg** var fortfarande **mörk eller mellan** under **koppar- och järnåldern**.
* En **topp i ljus ögonpigmentering** syns redan under **mesolitikum**, medan ljus hud ökade i frekvens under neolitiseringen av Västeuropa.

* Utvecklingen mot ljusare pigment var långsam och **blev inte dominerande förrän under brons- och järnålder**.
* **Ca hälften av individerna såg alltså mörka till mellanpigmenterade ut långt in i historisk tid**.
* Ljusa ögon förekom tidigt (mesolitikum), men ljus hud tog längre tid att nå utbredd frekvens.
Citera
2025-08-05, 22:38
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Du har fel tror jag jamnaya folket var laktos intoleranta tills de blandades med den här andra folkgruppen "global amphora" kulturen.
https://genomicatlas.org/2021/04/11/the-origins-of-lactase-persistence-in-europe/

Jag skrev att de var laktostoleranta inte laktosintoleranta.
Citera
2025-08-05, 22:38
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Jag skrev att de var laktostoleranta inte laktosintoleranta.
De var inte laktostoleranta.
Befolkningen som fann i Europa Innan de kom hit hade viss laktos tolerans.
Citera
2025-08-05, 22:39
Medlem
Ljus hud och blåa ögon är ju snyggast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här