Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Det är naturligtvis inte sant, så dumt. Det är en senkommen WOKE-studie, där forskarna visste att de måste komma fram till detta resultat för att få fortsatt finansiering och få behålla sina tjänster. Meningen var förstås att detta med "negrer" skulle bluddras bort för att vi skulle tänka att "mina förfäder var också negrer för inte alls länge sedan!" Ungefär som när forskare kommit fram till att det inte finns några skillnader mellan en mans och en kvinnas hjärna... fast minsta barn fattar hur det ligger till. Eller att invandrare i Sverige inte har någon förhöjd brottslighet gentemot svenskar.
Men den gubben går inte längre...
Jag tänkte svara att det är mer troligt att Aftonbladet förvrängt vad studien implicerar, men du hade rätt - forskarna sålde villigt sina stjärtar och själar till PK-ismen.
Studien:
https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2502158122
"We showed that the Neolithic diffusion of early farmers introduced lighter phenotypes, but for millennia, pigmentation diversity remained extensive, so that many Europeans kept the dark skins of their African ancestors well within the Bronze and Iron ages."
Det är ren lögn så klart. Till att börja med kan västliga jägare-samlare (WHG) omöjligen ha haft "negermörk" hud enbart utifrån att de hade så höga frekvenser av ljusa varianter av OCA2/HERC2. Exakt hur mörka de var vet vi inte, men konsensus är snarare något i stil med mörka sydeuropéer eller ljusa nordafrikaner.
Till att fortsätta med saknade WHG de melaninförstärkande varianter av exempelvis MFSD12 som subsahariska afrikaner har. Dessa varianter har funnits sedan långt innan homo sapiens blev till, men även om de aldrig testats specifikt hos WHG så vitt jag (med hjälp av Grok och Google) kan utröna, är de så gott som helt frånvarande hos dagens européer, vilket högst sannolikt innebär att WHG antingen aldrig hade dem (ifall de som vandrade ut ur Afrika liknade khoisan mer än bantunegrer ifråga om hudfärg) eller blev av med dem tidigt efter att ha lämnat Afrika.
Summan av kardemumman, jag vet inte om hela studien är skräp men den har tyvärr en väldigt politiskt korrekt vinkling i inledningen och ljuger faktiskt rakt ut om sina slutsatser. Tragiskt. Att Aftonbladet vinklar är liksom på en helt annan nivå än när vetenskapsmän (nåja, mest kvinnor i detta fall) säljer sina rövar till wokeismen.