Citat:
Ursprungligen postat av
justformybaby
är man seriös med att vilja skilja sanningen från lögnerna kan man inte sätta sin tilltro blint till någon enskild 'källa', utan man är till sist och syvende utlämnad till sitt eget förstånd.
Du får mig att tänka på Röda Khmeren som menade att flyga en helikopter gör man med klassmedvetande, inte genom utbildning. Han störtade.......
Citat:
Ursprungligen postat av
justformybaby
eller är det du som inte är stark nog att vara ensam? det är ok, vi har alla kommit olika långt i vår mognad, och det är inte det lättaste att ifrågasätta sin verklighet och grunden för sin egen (upplevda) trygghet
Tänk att höra en vuxen människa (som inte är nån Max Stirner dyrkare) sitta och säga att mod och integritet och "mognad" är att INTE lyssna på andra, att inte ta del av andras erfarenheter, utbildning, kunskap, begåvning. Undrar vilket jobb du har? (vill inte outa någon, bara misstänker att du inte är lagspelare)
Citat:
men förr eller senare måste vi konfronteras med oss själva,
Härlig floskel
Citat:
och då betyder andras åsikter och omdömen inte ett skvatt.
Åter har du svårt att fatta: du har rätt till dina egna åsikter men inte dina egna fakta.
Det är klart att för Luther, Buddha eller Washington så har de inom sina respektive områden rätt att strunta i "åsikter" och gå sin egen väg, men när det gäller bästa sättet att styra ett skepp genom en storm eller bygga en bro så den håller i åttahundra år, så gäller objektiv, mätbar kunskap som ackumuleras genom generationerna.
Jag säger inte att din solipsistiska attityd till tillvaron är fel i någon kunskapsteoretisk bemärkelse, men den är sannerligen improduktiv, impotent och allmän återvändsgränd.
Kan du ge något exempel på hur din syn på saken fört världen framåt? (obs, inte metafysik, jag vill ha exempel som går att mäta och väga)