Citat:
Ursprungligen postat av
Svartheden
Ja men grejen är den att när dina varor blir dyrare förskjuts handelsbalansen mellan oss till min fördel. Du handlar mer av mig och jag mindre av dig. Det är så Trump tänker.
Fast det ät INTE så Trump tänker, i alla fall inte efter vad han säger för hans beräkning är:
Import - export = Vad USA ska få in på tullar
Men det är ju amerikaner som betalar tullarna.
Sedan pratar Trump parallellt om att tullarna ska tvinga jobb till USA. OM det blir så får de inte in pengarna på tullarna, som Trump redan lovat bort mest till rika...
Citat:
Ursprungligen postat av
Stor-Men-Snabb
Det är möjligt att just termen "importmoms" förvirrar dig men faktum är att i sverige så betalar ni moms på tullavgiften. Om tullavgiften ökas så renderar det mer i moms / skatt / omsättningsskatt.
Att säga importmoms är kanske inte vedertaget eller ens helt korrekt men det är helt klart mer rätt än fel att uttrycka sig så.
Nej det är det inte
F ö är det några PROMILLE då tull och frakt är låg, så varför prata om det över huvud taget?
och förvirra ännu mer för de många idioter som fortfarande inte begriper den enorma skillnaden mellan tull och moms...
Citat:
Ursprungligen postat av
Nixter
Importmoms är en avgift på 25 % som tas ut när varor förs in i EU från länder utanför unionen. Den fungerar som en tull och gör att staten plötsligt får stora belopp att använda – ofta för att subventionera inhemsk produktion eller stärka EU\:s egen marknad. Detta gör importerade varor dyrare och ger konkurrensfördelar för tillverkning inom EU.
Frågor på den ?
Ja, en fråga - Hur kan du vara så korkad att du fortfarande inte förstår trots att det förklarats för dig många gånger?
Citat:
Ursprungligen postat av
Stor-Men-Snabb
(Till annan)
Du har absolut ingen aning om vad du pratar om. Du blandar ihop det för dig.
Tull != Moms.
..TDS'n har verkligen skrynklat ihop hjärnan på dig. Släpp sargen och försök tänka utan en bild på Trump på näthinnan. Livet blir enklare då.
Tull är INTE = moms för femtioelfte gången...
Citat:
Ursprungligen postat av
Tratten52
Jag tänkte 15% importtull + 25% moms på sista raden, som det brukar vara. Istället så kan momsen sänkas så att konsumentkostnaden +/-0
Det där är ju i olika länder, du blandar ihop USA med EU.
Om du fortsätter tänka så borde du byta nick till "FånTratten"
Citat:
Ursprungligen postat av
Omniscientpotent
Det hjälper inte att svamla nonsens eller att skriva i ALL CAPS. Så här skrev jag i april, det gäller fortfarande:
Alla som nämner moms i diskussionen har bevisat sig vara efterbliven och kommer alltid att anses vara efterbliven i samtliga diskussioner på flashback framöver, och alla gamla inlägg måste ses i detta ljus.
Lustigt att vare sig Trump, von der Leyen eller någon annan nämner moms. Endast ni trump-tards och påverkansoperatörer som tjatar om det. Det är ju rätt jävla märkligt.
Ännu värre med de som skriver "importmoms"
Trump pratade i början om hans INBILLADE orättvisa p g a moms. Då visade han att han inte begriper...