2025-07-30, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Då kan EU eller Sverige sänka momsen med 15% för allt skit från staterna. På sista raden så blir det lika mycket pengar

Du menar höja med 15%?, eller hur tänkte du där?
Citera
2025-07-30, 22:04
Medlem
Ja, vi kan höja momsen på amerikanska varor med 15% och kalla det importmoms. Oh snap
Citera
2025-07-30, 22:43
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Genom den här praktiska lektionen i national- respektive företagsekonomi har de flesta länder lärt sig att det i princip aldrig är lönsamt eller effektivt att ha skyddstullar. Behöver man skydda sin produktion mot konkurrens är det något fel på den egna produkten eller produktionen.

Anser du att ovanstående även gäller EUs handelsrelation med Kina, där EU har ett gigantiskt handelsunderskott?

När Von Urssla, med delegation, besökte Xi här om dagen för att diskutera handelsrelationerna lät hon nämnligen exakt som Trump, med exakt samma argument.

Jag tror inte att Kina kan hanteras på annat sätt än genom lämpligt anpassade tullar.
Citera
2025-07-30, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Nej. Du får betala 15% extra.

Ja men grejen är den att när dina varor blir dyrare förskjuts handelsbalansen mellan oss till min fördel. Du handlar mer av mig och jag mindre av dig. Det är så Trump tänker.
Citera
2025-07-31, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Man får nog vara ganska långt till vänster om man anser att en utebliven skattehöjning är "loss". Är du kommunist?

EU får inte några tullar, utan det är de respektive medlemsländerna som får det.
Och vi VILL inte få in skattepengar den vägen. Det är därför vi strävat mot nolltullar de senaste halva seklet. Vi är förstås tacksamma att vi slapp den skattehöjningen.

Exakt tvärtom, faktiskt.
Lösningen EU arbetat med enligt utrikeshandelsminister Benjamin Dousa är att arbeta fram ett frihandelsavtal med Sydamerika som ska motsvara vad vi förlorar i handel till USA.
Vi ska alltså nolla tullarna med deras länder för på så vis öka handeln så att våra exportföretag kan kompenseras.

Jag är inte kommunist men jag tror inte heller att protektionister i USA eller EU är kommunister när dom sätter upp tullar för att skydda sin hemmamarknad.
Det som är en ”loss” för EU är om USA ensidigt tar ut tullavgifter på varor från EU som EU inte kan svara på.
Det som är bra är om det är fler varor som omfattas av zero for zero.
Citera
2025-07-31, 01:31
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ja men grejen är den att när dina varor blir dyrare förskjuts handelsbalansen mellan oss till min fördel. Du handlar mer av mig och jag mindre av dig. Det är så Trump tänker.

I praktiken så kommer varorna bli 15% dyrare på inhemska också.
Citera
2025-07-31, 05:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Berätta vad du tror importmoms är och hur du tror den skiljer sig från moms jag betalar på varor från EU?

Det är möjligt att just termen "importmoms" förvirrar dig men faktum är att i sverige så betalar ni moms på tullavgiften. Om tullavgiften ökas så renderar det mer i moms / skatt / omsättningsskatt.

Att säga importmoms är kanske inte vedertaget eller ens helt korrekt men det är helt klart mer rätt än fel att uttrycka sig så.
Citera
2025-07-31, 06:32
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Berätta vad du tror importmoms är och hur du tror den skiljer sig från moms jag betalar på varor från EU?

Importmoms är en avgift på 25 % som tas ut när varor förs in i EU från länder utanför unionen. Den fungerar som en tull och gör att staten plötsligt får stora belopp att använda – ofta för att subventionera inhemsk produktion eller stärka EU\:s egen marknad. Detta gör importerade varor dyrare och ger konkurrensfördelar för tillverkning inom EU.

Frågor på den ?
Citera
2025-07-31, 06:44
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile
Det du har missat är hur samtliga förfarande går till. Men du har, som sagts, allt i tråden om du vill repetera. Återkom också gärna kring inlägg #6296 i denna tråd. Jag har väntat länge nu.

Vi tittar på ditt icke faktabaserade argument ovan med verkliga siffror och fakta samtidigt som vi täcker in en del andra dumheter som du tidigare yttrat i tråden

Faktum är att BMW har lägre marginaler i USA vilket är den största anledningen till bättre pris. Men hur ser prisbilderna verkligen ut?

Vi kikar på ett riktigt scenario. Även i USA smygs det in en hel del avgifter som du antagligen missat när du stirrar dig blind på listpris. Låt oss jämföra BMWs storsäljare X5 i USA med moderlandet Tyskland. Närmare bestämt en xDrive40i och allt omräknat i dollar.

Största marknad är Kalifornien just nu så den är mest intressant för oss, enligt min mening.
Listpris (MSRP) 69800
Till detta läggs sedan ett antal obligatoriska avgifter (registrering + andra avgifter, s.k. destination fee, sales tax) vilket gör att OTD (Out The Door price) hamnar på ca 78500 och då har man inte lagt på extrautrustning eller liknande.

I Tyskland är listpris i dollar 79700. Med registrering etc. plus moms landar OTD på ca 95900 vilket är klart dyrare men ganska långt ifrån dina fantasisiffror som du tidigare presenterat. Närmare bestämt 18-20% beroende på valutakursförändringar från en dag till en annan.

Hade BMW haft samma listpris i USA skulle OTD hamnat på ca 90000, alltså förhållandevis väldigt nära tyskt OTD, som jämförelse.

Vill du bara jämföra listpriser innan avgifter och skatt är skillnaden 12-13% vilket klart visar att BMW har lägre marginaler i USA än i sitt hemland. Men beror det på att EU har tull på icke inhemska bilar? Inte troligt.

Vi tittar istället på andra europeisks länder som inte är med i EU. För enkelhetens skull enbart på listpris utan avgifter (dollar) i några länder.

Norge ca 105000
Schweiz ca 98500
GB ca 67000

Din lilla "konspirationsteori" går alltså ut på att biltillverkare skor sig på grund av att EU tullbelägger bilar utifrån. I själva verket anpassar de sig efter hur mycket de kan ta ut på respektive marknader samtidigt som de maximerar sin konkurrenskraft. Priserna i icke EU länder visar det. Även om EU skulle ta bort biltullar utifrån helt är marknaden redan stabiliserad. Priserna skulle inte gå ner för det är varje bolags skyldighet att maximera vinsten åt sina aktieägare.

Tack för ditt (långa) svar, grundprincipen kvarstår: lägre priser driver högre konsumtion, och här spelar moms och tull en avgörande roll.

Ta BMW 320i som exempel – tillverkad i Tyskland. När den säljs i USA slipper den 25 % moms och betala(de) bara 2,5 % tull, vilket gör slutpriset mycket lägre än hemma i EU.

Exempel (USD, förenklat):

* USA OTD:** \~\$47,000
* Tyskland OTD:** \~\$59,000

Det handlar alltså inte bara om marginaler, utan om hur EU\:s tull + momsmodell direkt höjer priset – och minskar priselasticiteten jämfört med USA.

Att EU i och med detta förfarande nu har möjligheten att stötta sin egen inhemska produktion med enorma belopp borde vara klart för envar, men kalla det du konspirationsteori och stick huvudet i sanden.
Citera
2025-07-31, 06:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du menar på fullt allvar att dagens EU är mer demokratiskt och tillfogar delstaterna mindre skada än vad vi såg i f.d. Sovjetunionen?
Den enda som skapar skada är donalds med generella tullar, och kanske du ska läsa upp dig om hur EU fungerar och att den är just av demokrati.
Citera
2025-07-31, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Importmoms är en avgift på 25 % som tas ut när varor förs in i EU från länder utanför unionen. Den fungerar som en tull och gör att staten plötsligt får stora belopp att använda – ofta för att subventionera inhemsk produktion eller stärka EU\:s egen marknad. Detta gör importerade varor dyrare och ger konkurrensfördelar för tillverkning inom EU.

Frågor på den ?

Inga frågor. Det står klart att du inte förstår att det också är 25% på importen inom EU.

Pinsamt
Citera
2025-07-31, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Det är möjligt att just termen "importmoms" förvirrar dig men faktum är att i sverige så betalar ni moms på tullavgiften. Om tullavgiften ökas så renderar det mer i moms / skatt / omsättningsskatt.

Att säga importmoms är kanske inte vedertaget eller ens helt korrekt men det är helt klart mer rätt än fel att uttrycka sig så.

Ja, så det är alltså INGEN skillnad mot övrig moms tex på import från Tyskland utom att man då inte betalar moms på tull eftersom den är 0%.

Hur stor blir importmoms på tullen på varor från USA om tullen nu ska bli 0%?

Skillnaden på importmoms och moms inom eu är alltså hur den administreras. Inget annat. Vad jag vet påstår inte ens Trump det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in