2025-04-03, 10:33
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nej, tillverkning av mer avancerade saker är dyrt att bygga upp. Man måste ha en tro på att det är hållbart långsiktigt. Och USA är inget låglöneland, så vinsterna man kan göra blir trots allt inte jättestora jämfört med tullbelagd import.
Ja, och företagen kan räkna med att USA kommer behålla tullarna så länge inte rättvisa handelsvillkor uppnås. Detta även med demokraterna vid makten. Det här har inte uppstått ur ett vakuum, utan tecknen i skyn har funnits länge.
Citera
2025-04-03, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Tredjevärlden lider redan så det lär inte bli så stor skillnad för dem. 🤷🏼‍♂️

Vill man ha höga skatter då röstar man vänster!
Det är inte "högern" eller "vänstern" som driver upp priserna. Det är centralbankernas penningpolitik.
Citera
2025-04-03, 10:34
Medlem
Fyra länder saknad helt på listan, den officiella listan, inte den sammanfattning som Trump visade upp på presskonferensen.

De länder som helt slipper tullar är:

Ryssland
Kuba
Belarus
Nordkorea

Notera att för bara några dagar hotade Trump med höga tullar mot Ryssland för att dessa inte vek ner sig i fredsförhandlingar gällande Ukraina. Nu är detta glömt och Putin ger inte bara Putin en hjälpande hand, utan också sina övriga diktatorskompisar.

Om detta inte är det slutliga beviset för att USA under Trump har bytt sida och spelar nu med östblocket, så vet jag inte vad som skulle kunna bevisa detta.

Dessutom saknas Kanada och Mexico, skälet som anges för detta är att de redan införts tullar mot dessa länder.
Senast redigerad av Master.Palm 2025-04-03 kl. 10:37.
Citera
2025-04-03, 10:36
Medlem
Kaptagons avatar
Härligt Trump nu när dollarn faller som en sten så kommer mitt årliga besök av mina kusiner i USA att bli mycket billigare än på många år. I skrivande stund får du 1 $ för 9,74 kr
Citera
2025-04-03, 10:36
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Gällande EU så kan vi ändra ganska snabbt för våra problem är politiska med klimat-industri, nedlagd energiproduktion t.ex. Nu tror jag ju inte EU kommer göra det utan det kommer ta ett par EU-val till.

USA har andra mer strukturella problem med sin statsskuld, budgetunderskott, övervärderad dollar för att den är världsvaluta, dålig kvalitet i tillverkningsindustrin etcetera.
Nu har jag i och för sig begränsad erfarenhet, men de produkter jag köpt från USA har i regel haft mycket hög kvalitet. Men visst, Kina är dagens verkstad och har högst komptens inom tillverkning. Det är ett problem för USA, men än mer för Europa faktiskt.
Citera
2025-04-03, 10:37
Medlem
scraftys avatar
Undrar om tullarna införts på Putins order. 🤔
Citera
2025-04-03, 10:38
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Lustigt då att Trump anger (helt felaktigt såklart) att det är andra länders tullar som är anledningen.

Han hade till och med fina tavlor där han listade sina (helt felaktiga såklart) tullar han påstod andra länder hade mot USA.

Alltid kul när ni Trump-tards ska försöka bortförklara hans och Elons (och Putins) idiotiska påfund genom att förklara vad de egentligen menar.

Om dessa herrar är så smarta, varför säger de inte detta själva?

Att Trump hoppas på att utflyttad amerikansk tillverkning samt utländska företag ska etablera sig i USA pga hans tariffer borde inte ha undgått någon. Det tjatar han ju upprepat om i stort sett dagligen. Tar du ens del av nyhetsflödet?
Citera
2025-04-03, 10:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aalahue
Det enda landet som inte förlorar på detta handelskrig är Ryssland.

Ryktena om att Trump är en rysk agent/asset stärks onekligen.
USA:s egna sanktioner och interventionistiska politik slår tillbaka på dem själva. Men det kräver ju att man kan tänka ett steg längre än vad TV:n säger och det verkar vissa inte klara av.
Citera
2025-04-03, 10:40
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geebird1
Det var nog det vettigaste jag läst på flashback på år och dar. Instämmer 100%!

Men nu talar ju evidensen på att Tullar och Tariffer blir kvar oavsett om det är Trump eller Biden som sitter i vita huset. Kommer ni ihåg dom helt galna tullarna som Trump införde mot Kina i mitten av sin period och som skulle krossa ekonomin i USA enligt liberal press och det demokratiska partiet blev kvar under hela Bidens 4 år

Saker som du tycker är vettiga har således noll bäring i det verkliga livet. I ärlighetens namn så vet vi ju all att evidens och historik inte har någon betydelse i "kampen".
Citera
2025-04-03, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Länder kommer ju att samarbeta med varandra på olika sätt mot dessa tullar
ex:
https://www.di.se/nyheter/tullsvaret-kina-japan-och-sydkorea-ska-samarbeta/

Ja, det blir ju så. Även vi bör knyta närmare ekonomiska band till Asien, Kanada, Sydamerika. I slutändan riskerar USA att isolera sig själva medan vi andra handlar fritt.
Citera
2025-04-03, 10:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nu har jag i och för sig begränsad erfarenhet, men de produkter jag köpt från USA har i regel haft mycket hög kvalitet. Men visst, Kina är dagens verkstad och har högst komptens inom tillverkning. Det är ett problem för USA, men än mer för Europa faktiskt.

Jag har bara hört att de som köper bilar därifrån tycker de håller dålig kvalitet; Tesla tillverkade i Europa anses ha bättre kvalitet än Tesla som är importerande från USA. Boeing passagerarplan har ju också haft problem så de har fått reformera produktionen.
Citera
2025-04-03, 10:42
Medlem
Så USA ser moms på importerade varor som tull?

Har jag fattat rätt då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in