2025-07-31, 07:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Inga frågor. Det står klart att du inte förstår att det också är 25% på importen inom EU.

Pinsamt

Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ja, så det är alltså INGEN skillnad mot övrig moms tex på import från Tyskland utom att man då inte betalar moms på tull eftersom den är 0%.

Hur stor blir importmoms på tullen på varor från USA om tullen nu ska bli 0%?

Skillnaden på importmoms och moms inom eu är alltså hur den administreras. Inget annat. Vad jag vet påstår inte ens Trump det.

Du har absolut ingen aning om vad du pratar om. Du blandar ihop det för dig.

Tull != Moms.

Import inom EU betalar du ALDRIG tull på.

Import från utanför EU betalar du tull på (om det är tullbelagt).

Om du måste betala tull vid import så läggs det moms (omsättningsskatt) på tullavgiften. D.v.s. en skatt på tullavgiften. Personligen tycker jag det är vansinnigt att betala en skatt på tullavgiften men det är sverige vi pratar om som är ett sönderfeminiserat land där sunt förnuft inte råder.

..TDS'n har verkligen skrynklat ihop hjärnan på dig. Släpp sargen och försök tänka utan en bild på Trump på näthinnan. Livet blir enklare då.
Citera
2025-07-31, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Så nu ska Brasilien få 50% tullar. Extra märkligt då Brasilien är en nettoimportör mot USA. Tror de väljer köpa saker från andra istället, för att slippa handla med USA.

Då slipper man mobbaren som inte accepterar att Bolsonaro försökte en liknade palatskupp som Trump misslyckades med.

Handlar mer om en markering mot diktatorn Lula som vill närma sig Ryssland, Eu och Kina ännu mer.

Kommer förhoppningsvis att terrorstämplas som Hamas/"palestinierna" etc.
Citera
2025-07-31, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Importmoms är en avgift på 25 % som tas ut när varor förs in i EU från länder utanför unionen. Den fungerar som en tull och gör att staten plötsligt får stora belopp att använda – ofta för att subventionera inhemsk produktion eller stärka EU\:s egen marknad. Detta gör importerade varor dyrare och ger konkurrensfördelar för tillverkning inom EU.

Frågor på den ?
Samma avgift som tas från inhemskt producerade varor, nämligen helt vanlig moms.
Citera
2025-07-31, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Den enda som skapar skada är donalds med generella tullar, och kanske du ska läsa upp dig om hur EU fungerar och att den är just av demokrati.
Japp, Trumps tullar är mer politska än ekonomiskt motiverade.
Citera
2025-07-31, 10:05
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KramOPuss
Du menar höja med 15%?, eller hur tänkte du där?

Jag tänkte 15% importtull + 25% moms på sista raden, som det brukar vara. Istället så kan momsen sänkas så att konsumentkostnaden +/-0
Citera
2025-07-31, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
I praktiken så kommer varorna bli 15% dyrare på inhemska också.

ja självklart

sedan tror trumpen att fed ska sänka räntan..
Citera
2025-07-31, 10:32
Medlem
Citat:
Jo, jag förstår precis — det du missar är att när bilar utanför EU beläggs med tull och importmoms, så får tillverkare som BMW och Mercedes en skyddad zon där de kan ta ut högre priser inom EU. Detta gör att en bil tillverkas i Europa sälja till lägre pris i USA.

Det handlar alltså inte om att *de* betalar tullen, utan att konkurrenterna gör det – vilket snedvrider konkurrensen till deras fördel.

Men visst, jag förstår att du hellre fortsätter betala överpris och skyller på alla andra, speciellt Trump.
Dina efterblivna resonemang fortsätter.

Nej, det finns ingen skyddad zon på grund av moms.
Citera
2025-07-31, 10:35
Medlem
Citat:
Importmoms är en avgift på 25 % som tas ut när varor förs in i EU från länder utanför unionen. Den fungerar som en tull och gör att staten plötsligt får stora belopp att använda – ofta för att subventionera inhemsk produktion eller stärka EU\:s egen marknad. Detta gör importerade varor dyrare och ger konkurrensfördelar för tillverkning inom EU.

Frågor på den ?
Nej, importmoms är moms på importvaror. Det är exakt samma sak som moms på inhemskt producerade varor, förutom i hur det redovisas.

Man kan nämligen inte kräva att utländska företag momsredovisar i EU. Begriper du det?

Dina upprepande lögner är så frultansvärt efterblivna att den enda slutsatsen man kan ta är att du sitter i en trollfabrik.
Citera
2025-07-31, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Du har absolut ingen aning om vad du pratar om. Du blandar ihop det för dig.

Tull != Moms.

Import inom EU betalar du ALDRIG tull på.

Import från utanför EU betalar du tull på (om det är tullbelagt).

Om du måste betala tull vid import så läggs det moms (omsättningsskatt) på tullavgiften. D.v.s. en skatt på tullavgiften. Personligen tycker jag det är vansinnigt att betala en skatt på tullavgiften men det är sverige vi pratar om som är ett sönderfeminiserat land där sunt förnuft inte råder.

..TDS'n har verkligen skrynklat ihop hjärnan på dig. Släpp sargen och försök tänka utan en bild på Trump på näthinnan. Livet blir enklare då.
Tror du inte begriper vad du svarar på.
Citera
2025-07-31, 10:40
Medlem
seriöst så har jag trott att trumpen är en slags boris jeltsin som uppträder för massan lockar röster och tror att han bestämmer

sedan i bakgrunden styr och ställer kapitalet och besitter den verkliga makten

men det kan ju bli svårt att hantera i praktiken?
Citera
2025-07-31, 10:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Tror du inte begriper vad du svarar på.

Jag reder ut begreppen.

Begrepp och definitioner är viktiga annars blir det bara pankaka av diskussionen, vilket du ser här.

Har jag fel i det jag skriver?
Citera
2025-07-31, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Jag reder ut begreppen.

Begrepp och definitioner är viktiga annars blir det bara pankaka av diskussionen, vilket du ser här.

Har jag fel i det jag skriver?
Då tycker jag att du ska vända dig till Nixter, som fortsätter att sprida lögnen att moms är tull trots tillrättavisad oräkneligt antal gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in