Citat:
Ursprungligen postat av
Graavarg
Dessutom är den bästa strategin, att först "putta ut" L (och kanske KD med, på köpet) och ta över posten som största högerparti, aningen knepig att genomföra. Men SD har (enligt mig) mest att vinna på just det: en omgång i opposition med tillhörande möjligheter för omstart, i kombination med att få bort L från spelplan (och ev. KD, trots att KD-bimbon gör allt för att gulla med Jimmie). Frågan är om en sådan ny SD-ledd höger är nåt som faller väljarna tillräckligt mycket i smaken, men det är nåt väljarna får avgöra.
Detta är kanske bara halvrelaterat till tråden, men jag håller med. Jag skulle till och med gå så långt att SD skulle gynnas inte bara av att vara i opposition igen, utan att även tvinga ihop S och M att styra tillsammans. SD bör sätta omöjliga krav på M inför 2026 och sedan rösta ned allt utom M + S. Detta skulle öppna vägen för konservatismens återkomst i stor skala.
SD bör sen bredda sig till att prata om mer än enbart hur mycket de ogillar muslimer, och på senare tid, hur mycket de gillar judar.
Det är öppet fält att prata sänkta skatter, social turism, kärnkraft, industri, you name it. Att ta tillbaka den ideologiska stafettpinnen där flit och arbete med låga skatter kommer upp på agendan vore väldigt bra, och en fråga konstigt nog ingen äger just nu. M vill inte sänka skatterna eller skära i nåt.