2025-07-29, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Köpenhamnsbörsen (OMXC20) är -10,6 % i detta nu
Lol.
Har Danskarna inget annat?
Citera
2025-07-29, 17:17
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Jag passade på att köpa i dippen.

Jag med, känns kul att lägga på plus i denna aktie nu. Men glädjen kanske blir kortvarig....
Citera
2025-07-29, 17:41
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Jag passade på att köpa i dippen.

Det har funnits många dippar att köpa i Novo.
Citera
2025-07-29, 18:30
Medlem
Citat:
Signaturen Jalmar skriver så här på Placeras forum:
Helt galen överreaktion. Att göra på detta sätt är väldigt vanligt då nya VDn ska ha så bra förutsättningar att "leda" bolaget i rätt riktning. Ju sämre bolaget verkar gå innan desto bättre. Blir inte förvånad ifall de höjer prognoserna innan året är slut. Ser bra ut på papper och i hans CV.
Kanske ligger det nåt i det. I övrigt är det de sedvanliga hejaramsorna om att det är rea, köpläge, aktien är felvärderad, dags att fylla på portföljen om man inte redan gjort det. Och så "KÖP!!!" och lite raketer på det.

Det ska alltså vara ”väldigt vanligt” att börsnoterade bolag vinstvarnar och skickar ut en fejkad prognos i nyhetsflödet för att en nytillträdande VD ska kunna beefa upp sin CV???

Citera
2025-07-29, 20:03
Avslutad
Citat:
SÅLT!!

Jag gav den här #!@!# aktien några veckor till, men i dag fick jag nog. Nån enstaka dag tänds hoppet och aktien stiger ett par procent, bara för att lik förbannat gå ner lika mycket (minst) nästa dag. Den vill verkligen inte ta fart, och att ha en stor stinkande surdeg i portföljen som lyser ilsket rött emot en varje gång man loggar in på kontot gör en alltid lite modfälld. Bättre att bita i det sura äpplet och låta slantarna (de som finns kvar) jobba nånstans där det finns lite framtidshopp i stället.

Novo var mitt klart sämsta innehav med marginal, och jag borde så klart aldrig ha låtit den gå ner 28 % som nu blev fallet. Det var inte första gången jag sålt den med rejäl förlust heller, det hände redan i november, men så gjorde jag ett nytt försök, nån gång måste det ju vända, marknaden har fel, och köpte dessutom på mig mer i omgångar för att snitta ner, och ... Kort sagt, de gamla vanliga nybörjarmisstagen.

Men som så många andra så tänkte jag att detta världsledande företag MÅSTE ju bara uppvärderas igen och aktien med den, allt medan jag blev fattigare och fattigare ... Den verkade också vara på gång när den gick över 500 kr med viss marginal och stannade där i en vecka i början av juni, bara för att falla tillbaka igen (dagens slutkurs 433,60).

Nu tror jag ju inte att allt kretsar kring mig och att aktiekursen mirakulöst kommer att börja stiga igen i morgon bara för att jag sålt, men däremot blir jag inte ett dugg förvånad om så blir fallet eftersom när mitt tålamod tar slut brukar marknaden vara redo för en vändning ... Det har hänt mer än en gång, men troligen inte tillräckligt ofta för att vara statistiskt säkerställt .

För säkerhets skull valde jag dock att köpa en liten "bevakningspost" till min chansportfölj, så får börsgudarna nåt att tänka på i alla fall innan de straffar mig.

Är det värt o köpa in sig nu må tro?
Citera
2025-07-29, 20:34
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avado

Jag tror inte det. Det kommer dåliga nyheter slag i slag för Novo Nordisk. Avvakta ett tag och när Novo inte dykt upp i nyheterna på ett tag kanske de har fått ordning på skutan. Jag tror det kommer dröja eftersom det är ett jättebolag. Förändringar görs inte i en handvändning.
Citera
2025-07-29, 21:56
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avado

Fånga aldrig en fallande kniv!
Stämmer bra in på denna otroligt hypade aktie. En av de mest ägda bland svenska aktiesparare som nu gör allt för att hålla liv i aktien.
P/E talet är nära x20ggr vilket innebär en rätt rejäl fallhöjd för novo nordisk. Avstå
Citera
2025-07-29, 22:48
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Stämmer bra in på denna otroligt hypade aktie. En av de mest ägda bland svenska aktiesparare som nu gör allt för att hålla liv i aktien.
P/E talet är nära x20ggr vilket innebär en rätt rejäl fallhöjd för novo nordisk. Avstå

Å andra sidan var p/e 45 för ett år sen. Just sayin...
Citera
2025-07-29, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie

P/E-talet är ungefär 14 på årets vinst.
Citera
2025-07-29, 23:04
Medlem
Det finns inga garantier för att Novo någonsin återfår samma premievärdering som de en gång har haft. Det gäller även ifall allting går rätt, smärtfritt med god tillväxt kommande år. Förtroende och trender.

(Jag tycker det börjar bli intressant ifall kursen kan stabilisera sig på nuvarande nivåer).
Citera
2025-07-30, 00:31
Medlem
Jesus vilken tråkig graf Novo har.
Säkert en aktie som många svenskar tryckt in avsevärda belopp i också.
Men kanske med dagens ras ändå börjar hitta sitt rätta pris.
Har dom pågång nått nytt som skall in på marknaden i närtid?
Annars skulle jag nog avstå inköp annars.
Citera
2025-07-30, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
Det finns inga garantier för att Novo någonsin återfår samma premievärdering som de en gång har haft. Det gäller även ifall allting går rätt, smärtfritt med god tillväxt kommande år. Förtroende och trender.

(Jag tycker det börjar bli intressant ifall kursen kan stabilisera sig på nuvarande nivåer).
Ja precis, ser ingen anledning att rusa till köp imorgon. Stabilisering först sen kanske handla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in