2025-07-22, 21:31
Medlem
ingetbranicks avatar
Det blev ju en riktigt fin dag för Novo till slut, en sällsynt uppgång på hela 3,16 % (slutkurs 423,90).

Följaktligen slutade även Köpenhamnsbörsen rejält på plus, (+1,56 %) trots att det var en rätt knackig dag i övrigt både i Danmark och övriga Europa. Novos indexvikt är nästan löjligt stor; OMXC20 är -18 % sen årsskiftet och -36 % på ett år (Novo -32 % resp. -53 %), det måste vara bland de sämsta storbolagsindexen i världen och sämst i Europa?
Citera
2025-07-29, 13:15
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
SÅLT!!

Jag gav den här #!@!# aktien några veckor till, men i dag fick jag nog. Nån enstaka dag tänds hoppet och aktien stiger ett par procent, bara för att lik förbannat gå ner lika mycket (minst) nästa dag. Den vill verkligen inte ta fart, och att ha en stor stinkande surdeg i portföljen som lyser ilsket rött emot en varje gång man loggar in på kontot gör en alltid lite modfälld. Bättre att bita i det sura äpplet och låta slantarna (de som finns kvar) jobba nånstans där det finns lite framtidshopp i stället.

Du gjorde rätt val.

Citat:
Novo Nordisk vinstvarnar för 2025

Danska läkemedelsbolaget Novo Nordisk sänker sina prognoser för 2025. Försäljningstillväxten väntas nu bli mellan 8 och 14 procent och rörelseresultatet bedöms öka 10-16 procent, mätt i konstanta valutor.

https://www.placera.se/telegram/novo-nordisk-novo-nordisk-vinstvarnar-for-2025-uppdatering-20250729
Citera
2025-07-29, 13:45
Medlem
Kolonns avatar
Minus 27 procent just nu

Jag har suttit och väntat på att hoppa in. Vågar man göra det nu ? Kanske värt att vänta ett halvår...
Citera
2025-07-29, 13:51
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Minus 27 procent just nu

Jag har suttit och väntat på att hoppa in. Vågar man göra det nu ? Kanske värt att vänta ett halvår...

Novos nedgång började för ett år sen och många har frågat sig samma sak. Vänder det nu? Är det nu man ska gå in? NU kan den väl ändå inte sjunka mer?

Men det kan den, för det verkar inte finnas nån botten. Marknadens förtroende för Novo just nu är nära noll, oavsett bolagets egentliga status vilken är problematisk i sig. En ny vd måste på plats, till exempel. Så mitt råd blir att avvakta.
Citera
2025-07-29, 13:53
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Du gjorde rätt val.

Tråkigt ändå. Jag hade gärna haft fel (igen), med tanke på alla småsparare som äger aktien, direkt eller via fonder. Det finns t.ex. inte en enda Nordenfond som inte har Novo Nordisk som ett av sina största innehav.
Citera
2025-07-29, 13:58
Avslutad
Citat:
Novos nedgång började för ett år sen och många har frågat sig samma sak. Vänder det nu? Är det nu man ska gå in? NU kan den väl ändå inte sjunka mer?

Men det kan den, för det verkar inte finnas nån botten. Marknadens förtroende för Novo just nu är nära noll, oavsett bolagets egentliga status vilken är problematisk i sig. En ny vd måste på plats, till exempel. Så mitt råd blir att avvakta.

Nu finns det en ny vd, Maziar Mike Doustdar.
Citera
2025-07-29, 14:05
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinoBladsson
Nu finns det en ny vd, Maziar Mike Doustdar.

Ja, nyheten kom precis. Lite udda att presentera nya vd:n precis efter att man har släppt en vinstvarning. Men kanske var tanken att det skulle ge en skjuts åt aktien, eller åtminstone bromsa fallet? Från Placera:

Citat:
Danska läkemedelsbolaget Novo Nordisk nya vd plockas internt i form av Maziar Mike Doustdar, som för närvarande är chef över området International Operations. Det framgår av ett pressmeddelande.

Han efterträder därmed Lars Fruergaard Jørgensen, och tillträdet sker den 7 augusti. Mike Doustdar har varit verksam hos Novo i över ett decennium.

- Mike är en enastående ledare och har styrelsens enhälliga stöd. Vi är övertygade om att han är den bästa personen att leda Novo Nordisk genom nästa tillväxtfas, säger ordföranden Helge Lund.

Novo Nordisk rasar idag med nära 25 procent på Köpenhamnsbörsen efter att ha sänkt sina prognoser för 2025.
Citera
2025-07-29, 14:10
Medlem
ingetbranicks avatar
Signaturen Jalmar skriver så här på Placeras forum:
Helt galen överreaktion. Att göra på detta sätt är väldigt vanligt då nya VDn ska ha så bra förutsättningar att "leda" bolaget i rätt riktning. Ju sämre bolaget verkar gå innan desto bättre. Blir inte förvånad ifall de höjer prognoserna innan året är slut. Ser bra ut på papper och i hans CV.
Kanske ligger det nåt i det. I övrigt är det de sedvanliga hejaramsorna om att det är rea, köpläge, aktien är felvärderad, dags att fylla på portföljen om man inte redan gjort det. Och så "KÖP!!!" och lite raketer på det.
Citera
2025-07-29, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Minus 27 procent just nu

Landets mest værdifulde virksomhed er kommet med to kæmpe nyheder, der har fået Novo Nordisks markedsværdi til at rasle ned med astronomiske 400 milliarder kroner.
Citera
2025-07-29, 15:43
Medlem
ingetbranicks avatar
Köpenhamnsbörsen (OMXC20) är -10,6 % i detta nu
Citera
2025-07-29, 15:48
Avslutad
Citat:
Signaturen Jalmar skriver så här på Placeras forum:
Helt galen överreaktion. Att göra på detta sätt är väldigt vanligt då nya VDn ska ha så bra förutsättningar att "leda" bolaget i rätt riktning. Ju sämre bolaget verkar gå innan desto bättre. Blir inte förvånad ifall de höjer prognoserna innan året är slut. Ser bra ut på papper och i hans CV.
Kanske ligger det nåt i det. I övrigt är det de sedvanliga hejaramsorna om att det är rea, köpläge, aktien är felvärderad, dags att fylla på portföljen om man inte redan gjort det. Och så "KÖP!!!" och lite raketer på det.

För ett år sen (typ) var det mycket folk som "trodde" på aktien. ATH var c:a 13 månader sen.
Citera
2025-07-29, 16:14
Medlem
Jag passade på att köpa i dippen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här