2025-05-17, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beroendeavsnus
Var det bara därför? Han satt trots allt i 8 år och med vikande försäljningssiffror känns det rimligt att ta in lite nytt blod i företaget.
Nej men "ja" Det du säger är rätt men ändå fel varför? För det var ändå inte hans fel.
Citera
2025-06-10, 18:11
Medlem
DenverAirports avatar
Smugit upp 33% sedan 22/4. Tur att ingen lyssnar på Ringhals.
Citera
2025-06-13, 11:41
Medlem
DenverAirports avatar
Novo Nordisk regains crown as Europe's most valuable company

Citera
2025-06-29, 08:29
Medlem
niokilometers avatar
Trots det skyhöga börsvärdet så är inte P/E utmanande. Kan vi få se en vändning upp på sikt?
Citera
2025-06-29, 08:36
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Trots det skyhöga börsvärdet så är inte P/E utmanande. Kan vi få se en vändning upp på sikt?

Problemet är att patenten inte har så många år kvar.
Citera
2025-06-29, 10:55
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Smugit upp 33% sedan 22/4. Tur att ingen lyssnar på Ringhals.

Sjunkit 16 % sedan 10/6. Nere på 437 kr efter att ha verkat vara på gång för ett par veckor sen.

Det vill verkligen inte ta fart uppåt igen. Marknaden hatar Novo, eller är åtminstone väldigt skeptisk till dem.
Citera
2025-06-29, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Sjunkit 16 % sedan 10/6. Nere på 437 kr efter att ha verkat vara på gång för ett par veckor sen.

Det vill verkligen inte ta fart uppåt igen. Marknaden hatar Novo, eller är åtminstone väldigt skeptisk till dem.

Det är perfekt, då kan man tanka på en massa aktier för super rea.

Sen är det också positivt att det är strax för utdelning.
Citera
2025-07-16, 22:29
Medlem
ingetbranicks avatar
SÅLT!!

Jag gav den här #!@!# aktien några veckor till, men i dag fick jag nog. Nån enstaka dag tänds hoppet och aktien stiger ett par procent, bara för att lik förbannat gå ner lika mycket (minst) nästa dag. Den vill verkligen inte ta fart, och att ha en stor stinkande surdeg i portföljen som lyser ilsket rött emot en varje gång man loggar in på kontot gör en alltid lite modfälld. Bättre att bita i det sura äpplet och låta slantarna (de som finns kvar) jobba nånstans där det finns lite framtidshopp i stället.

Novo var mitt klart sämsta innehav med marginal, och jag borde så klart aldrig ha låtit den gå ner 28 % som nu blev fallet. Det var inte första gången jag sålt den med rejäl förlust heller, det hände redan i november, men så gjorde jag ett nytt försök, nån gång måste det ju vända, marknaden har fel, och köpte dessutom på mig mer i omgångar för att snitta ner, och ... Kort sagt, de gamla vanliga nybörjarmisstagen.

Men som så många andra så tänkte jag att detta världsledande företag MÅSTE ju bara uppvärderas igen och aktien med den, allt medan jag blev fattigare och fattigare ... Den verkade också vara på gång när den gick över 500 kr med viss marginal och stannade där i en vecka i början av juni, bara för att falla tillbaka igen (dagens slutkurs 433,60).

Nu tror jag ju inte att allt kretsar kring mig och att aktiekursen mirakulöst kommer att börja stiga igen i morgon bara för att jag sålt, men däremot blir jag inte ett dugg förvånad om så blir fallet eftersom när mitt tålamod tar slut brukar marknaden vara redo för en vändning ... Det har hänt mer än en gång, men troligen inte tillräckligt ofta för att vara statistiskt säkerställt .

För säkerhets skull valde jag dock att köpa en liten "bevakningspost" till min chansportfölj, så får börsgudarna nåt att tänka på i alla fall innan de straffar mig.
Senast redigerad av ingetbranick 2025-07-16 kl. 22:32.
Citera
2025-07-17, 10:17
Medlem
Är inte superinsatt i caset men är det oro kring konkurrens vad fläskbrännarpillren beträffar som gör att det inte riktigt tagit fart igen på kort sikt?

Har inget ’skin i spelet’ i denna, men har den under viss lupp.
Citera
2025-07-17, 13:22
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Är inte superinsatt i caset men är det oro kring konkurrens vad fläskbrännarpillren beträffar som gör att det inte riktigt tagit fart igen på kort sikt?

Har inget ’skin i spelet’ i denna, men har den under viss lupp.

Konkurrens, tulloro, utgående patent, inte klart med ny vd, allmän svaghet inom läkemedelssektorn - Novo dyker varje gång värsta konkurrenten Eli Lilly kommer med en positiv nyhet för dem, men Eli stiger inte för det utan sjunker de också, om än inte lika mycket ...

Det är väl allt sammantaget som gör marknaden extremt känslig för dåliga nyheter, så när Novo presenterar en studie som egentligen är utmärkt (fantastisk, egentligen, med tanke på att fungerande fläskbrännarmojs är nåt ganska nytt) så rasar aktien för att resultatet var nån decimal lägre än Novo själva hoppats på.

Plus att marknaden hatar Novo och alla dess småsparare, då.
Citera
2025-07-22, 14:41
Medlem
ingetbranicks avatar
412,90 DKK i detta nu.

Ska vi lyckas gå under 400 igen och kanske rentav utmana (nästan) treårslägstanoteringen på 390 från 22 april? Kämpa!
Citera
2025-07-22, 15:13
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
SÅLT!!

Jag gav den här #!@!# aktien några veckor till, men i dag fick jag nog. Nån enstaka dag tänds hoppet och aktien stiger ett par procent, bara för att lik förbannat gå ner lika mycket (minst) nästa dag. Den vill verkligen inte ta fart, och att ha en stor stinkande surdeg i portföljen som lyser ilsket rött emot en varje gång man loggar in på kontot gör en alltid lite modfälld. Bättre att bita i det sura äpplet och låta slantarna (de som finns kvar) jobba nånstans där det finns lite framtidshopp i stället.

Det är intressant hur aktier kan skilja sig så mycket åt mellan investerare. Novo Nordisk är nog procentuellt en av mina bästa investeringar även om det nominellt inte handlat om några större belopp. Tyvärr köpte jag alldeles för lite och sålde ut mig alldeles för tidigt flera gånger, men jag började köpa aktien runt 2019 och det gick ständigt uppåt och jag trodde jag var smart flera gånger och sålde på toppen, men den fortsatte bara gå upp så jag fick köpa in mig igen på högre nivåer. Som tur var sålde jag sista gången runt 700 dkk. Den fortsatte upp ett tag till men sedan har det bara varit utför. Jag har inte köpt in mig igen och jag kan egentligen exakt noll om läkemedelsindustrin, så jag får äga den indirekt genom min nordiska indexfond istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in