Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-29, 16:50
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det finns inget vittne som säger att GM sneddade vid reklampelaren.

Att du tycker det känns rimligt att GM borde sneddat just vid reklampelaren blir inte något annat än ren spekulation från din sida, eller spekulationspuré som vi lärt oss att det heter.

Att sedan hitta på speglingsteorier att SE sneddade just där han säger att han sneddade och sedan förlägga GMs sneddandet just där blir för mig bara ett konstigt cirkelresonemang som bara bygger på önsketänkande och inte på fakta.

Slutsatsen: "SE är mördaren eftersom den verkliga mördaren kan ha sneddat där SE säger att han sneddade", är inget starkt bevis för att SE är mördaren. Man kan tänka sig en alternativ historieskrivning att SE uppgav att han sneddade vid en annan plats på trottoaren. Hade du då hittat på att den verkliga GM sneddade där istället?

Det visar om något vilken tunn soppa den påhittade GM-SE är.

Det finns inget vittne som säger att GM inte sneddade vid reklampelaren.

Men vid något tillfälle måste han alltså ha sneddat in mot huskroppen.

En annan figur råkade också snedda in mot huskroppen just då: SE som skulle kolla på klockan.
Citera
2025-07-29, 16:54
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Med tanke på snömodden ville man troligen hålla 2,5 meter ut.

Det ögonbrynshöjande med att gå längst ut som på Fauzzis foto är ju att det innebär en obekväm ”plogning” av snövallen. Om två män har gjort det blir det faktiskt lite ögonbrynshöjande.

Men du omintetgör ju hela sammanträffandet genom att plocka bort båda männen från snövallen. Att undvika snömodden är ju det naturliga. Så om två personer har gjort det är det inget konstigt alls.

Men det är bra att du bidrar med att montera ner lite inbillade SE-sammanträffanden
Citera
2025-07-29, 17:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det finns inget vittne som säger att GM inte sneddade vid reklampelaren.

Men vid något tillfälle måste han alltså ha sneddat in mot huskroppen.

En annan figur råkade också snedda in mot huskroppen just då: SE som skulle kolla på klockan.

Det är tur att du inte är medveten om hur dumt det du skriver upplevs av andra.

Pedagogiskt exempel:
Det finns inget vittne som påstår att den verkliga mördaren inte satt och ritade en traktor på sitt låsta kontorsrum före mordet. Alltså kan den verkliga mördaren suttit och ritat en traktor på sitt låsta kontorsrum före mordet eftersom jag har hittat på den uppgiften själv.

SE uppger att han satt och ritade en traktor på sitt låsta kontorsrum före mordet och "speglar" därför den verkliga mördaren.

SE måste därför vara mördaren!
Jag hoppas någon snappade upp varför det drar ett löjets skimmer över de som hittar på vad GM har gjort utan stöd i materialet och hittar inbillade "speglingar" till SE i dessa påhitt.

Försök nu igen att hitta "felet" i följande resonemang:
"SE sneddade på trottoaren. GM kan ha sneddat just på samma ställe (eftersom jag själv har hittat på det utan stöd i materialet). SE måste därför vara mördaren."
Citera
2025-07-29, 17:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det ögonbrynshöjande med att gå längst ut som på Fauzzis foto är ju att det innebär en obekväm ”plogning” av snövallen. Om två män har gjort det blir det faktiskt lite ögonbrynshöjande.

Men du omintetgör ju hela sammanträffandet genom att plocka bort båda männen från snövallen. Att undvika snömodden är ju det naturliga. Så om två personer har gjort det är det inget konstigt alls.

Men det är bra att du bidrar med att montera ner lite inbillade SE-sammanträffanden

Rätt ska vara rätt, men jag utesluter ingenting.

Randen för snömodden går ett par decimeter ut från annonspelaren, så det fanns ungefär 4 meter snöfritt.

Fast inget hindrar att man går ute på modden, det ser ut som om folk gjort det mellan pelarna.

Hur som helst:

SE sneddade enligt egen utsago in mot huskroppen för att titta på klockan.

Exakt samtidigt sneddar GM in bakom OP.

SE tittar enligt egen utsago in i gränden och ser LJ.

Ungefär samtidigt har GM goda utsikter att se LJ.

På vilken planet är inte detta misstänkt?
Citera
2025-07-29, 17:19
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
SE sneddade enligt egen utsago in mot huskroppen för att titta på klockan.

Exakt samtidigt sneddar GM in bakom OP.

???

Jag trodde Ursprungligen hade gjort det övertydligt vid det här laget att det ej finns stöd för detta.
Citera
2025-07-29, 17:21
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det är tur att du inte är medveten om hur dumt det du skriver upplevs av andra.

Pedagogiskt exempel:
Det finns inget vittne som påstår att den verkliga mördaren inte satt och ritade en traktor på sitt låsta kontorsrum före mordet. Alltså kan den verkliga mördaren suttit och ritat en traktor på sitt låsta kontorsrum före mordet eftersom jag har hittat på den uppgiften själv.

SE uppger att han satt och ritade en traktor på sitt låsta kontorsrum före mordet och "speglar" därför den verkliga mördaren.

SE måste därför vara mördaren!
Jag hoppas någon snappade upp varför det drar ett löjets skimmer över de som hittar på vad GM har gjort utan stöd i materialet och hittar inbillade "speglingar" till SE i dessa påhitt.

Försök nu igen att hitta "felet" i följande resonemang:
"SE sneddade på trottoaren. GM kan ha sneddat just på samma ställe (eftersom jag själv har hittat på det utan stöd i materialet). SE måste därför vara mördaren."

Både GM och SE sneddade vid något tillfälle in mot huskroppen mellan Sveavägen 44 och Dekorima.

När SE precis har sneddat in för att titta på klockan hör han skott.

Skulle bedöma det som normalbegåvat att se ett märkligt sammanträffande här.

Precis som sammanträffandet att både GM och SE ser LJ ungefär samtidigt.

Men de självutsedda krimgenierna protesterar.
Citera
2025-07-29, 17:22
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Om "Tensonmannen" är GM så är det fakta.

LOP gick till höger om NF när han passerade dem och "Tensonmannen" gick till vänster.

Således måste GM ha sneddat in mot huskroppen eftersom OP gick innerst.

Precis som SE behövde snedda in mot Götabankens skyltfönster för att kolla klockan.
Det finns tre män och kandidater till insneddandet: Tensonmannen, gärningsmannen och Skandiamannen. Den sistnämnde vet vi har vittnat om att han själv sneddade in. Enligt IM i Kangers bok har även GM gjort det. Har inte själv läst boken men både Faderlig och Lars Larsson menar att begreppet "sneddar in" används om gärningsmannens rörelsemönster i något skede av händelseförloppet.

Det gemensamma för TM, GM och SM är att ingen av dem var kvar på brottsplatsen efter skotten. Om det handlar om en och samma person så är det ju inte konstigt, man kan inte förvänta sig att en gärningsman stannar kvar och lämnar sina kontaktuppgifter, eller hur det nu är Ursprungligen brukar uttrycka det.
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-07-29 kl. 17:37.
Citera
2025-07-29, 17:42
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det finns tre män och kandidater till insneddandet: Tensonmannen, gärningsmannen och Skandiamannen. Den sistnämnde vet vi har vittnat om att han själv sneddade in. Enligt IM i Kangers bok har även GM gjort det. Har inte själv läst boken men både Faderlig och Lars Larsson menar att begreppet "sneddar in" används om gärningsmannens rörelsemönster i något skede av händelseförloppet.

Det gemensamma för TM, GM och SM är att ingen av dem var kvar på brottsplatsen efter skotten. Om det handlar om en och samma person så är det ju inte konstigt, man kan inte förvänta sig att en gärningsman stannar kvar och lämnar sina kontaktuppgifter, eller hur det nu är Ursprungligen brukar uttrycka det.

Jag har läst boken (utom kapitlet om kurderna).

Sneddandet som TK lyckats få IM att prata om är hur GM sneddar in mot Dekorimas skyltfönster flera minuter före mordet för att invänta LOP.

Hur man kan blanda ihop detta med att SE säger att han sneddar in mot huset sekunderna före mordet är något av en gåta för mig.

Jag får kasta in en brasklapp också att vi inte riktigt vet hur hårt TK pressade IM för att få honom att berätta om GMs sneddande flera minuter före mordet.

Hur LL kan ha missat detta är lite av en gåta.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-07-29 kl. 17:46.
Citera
2025-07-29, 17:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby

Väl sammanfattat! Ska kolla upp det där i Kangers bok efter semestern. Tror den är på kontoret.

Hade det inte varit för den framåtlutade springstilen, sedd av EE och LJ. Kepsen och det mörkblå plagget sedd av LJ och handledsväskan, en förfärligt omodern grej enligt ett vittne, uppe på åsen ...

Ja, då hade man kanske kunnat köpa diverse sammanträffanden. Men inte nu.

Som du säger: Alla tre är väck från platsen. Troligen rörde det sig om en och samma person.

Det är out of character för SE att inte flexa med namn och uppgifter inför poliser och journalister.

Flera var ju kvar på platsen även när han kom ut ca kl. 23:50. SVT inkom ungefär då?

EE anmälde sig sent, och blev förhörd först kl. 2 på natten.

Av någon anledning behövde SE samla ihop sig innan han kunde börja träda fram.
Citera
2025-07-29, 17:51
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
???

Jag trodde Ursprungligen hade gjort det övertydligt vid det här laget att det ej finns stöd för detta.

Men GM gick till vänster och var högerhänt. OP gick till höger in mot huskroppen. Från NF:s håll sett.

Då måste han snedda in. Exakt på metern var är inte så väsentligt.

Men det bör vara senast i höjd med Götabanken, alltså vid reklampelaren.

Har du något stöd för att GM sneddade in tidigare?

Var föreslår du att han sneddade in?
Citera
2025-07-29, 17:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag har läst boken (utom kapitlet om kurderna).

Sneddandet som TK lyckats få IM att prata om är hur GM sneddar in mot Dekorimas skyltfönster flera minuter före mordet för att invänta LOP.

Hur man kan blanda ihop detta med att SE säger att han sneddar in mot huset sekunderna före mordet är något av en gåta för mig.

Jag får kasta in en brasklapp också att vi inte riktigt vet hur hårt TK pressade IM för att få honom att berätta om GMs sneddande flera minuter före mordet.

Hur LL kan ha missat detta är lite av en gåta.

Den IM ser är troligen AB.

AB säger att han väntade utanför Götabanken.

Han kanske vankade av och an mellan Götabanken och Dekorima.

Frågan är varför varken SE eller GM ger någon indikation på att ha sett AB före dådet.
Citera
2025-07-29, 18:04
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Men GM gick till vänster och var högerhänt. OP gick till höger in mot huskroppen. Från NF:s håll sett.

Då måste han snedda in. Exakt på metern var är inte så väsentligt.

Det är ju du som påstår att GM sneddar in ”exakt samtidigt” som SE gör det i sin berättelse.

Då blir det ju ganska centralt var GM sneddat. Om GM har cirka 50 meter på sig att snedda kan du ju inte bara gissa att det skett vid Götabanken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in