Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Det vet vi ju inte med säkerhet om han gör eller ej. Det är bara ett nedtecknat referat. Vi vet inte exakt hur han uttryckte sig. Vi vet heller inte exakt hur han uttryckte sig till SvD då det är journalistens ord.
Men det är väl inte så konstigt även om det är så att SE uttrycker sig lite olika. Och då mer spekulativt, till en journalist, och mer försiktigt till polisen.
Men hela det här tänket är helt fel väg att gå. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så gillar människan av naturen att lägga pussel. Här är klassiskt sådant tänk.
"Men varför utryckte han sig så där, betyder inte det att.. Varför ändrar han historien där, betyder inte det att.. Borde inte han så som jag känner honom agera annorlunda.. osv osv.
Det är bara rena spekulationer om hur en människa vi inte känner bör bete sig och vad han bör säga. Spekulationer som grundar sig i vaga och lösryckta citat som inte ens är personens egna ord i stora delar.
Det är bara i pusseldeckare det funkar med sådant tänkande.
Istället ska man fokusera på klassika saker som används på riktigt. Tex har personen gjort observationer gm inte kan ha. Men det är inte lika intressant av någon anledning.
BP har sett ett par detaljer som man måste ha varit på plats för att se.
Det enda som SE verkar ha sett i den vägen är LJ, och denne såg ju troligen även GM.
Som sagt är inte väktarna helt klockrena (nudge, nudge) ur ett källkritiskt perspektiv.
Inte tidningsartiklar heller, då journalister gärna lägger utsagor i andras munnar, eller blandar ihop dem.
P.S. En sak har jag dock funderat på. SE säger att polisbilen parkerade uppe vid salladsbaren.
Visst var det så att IW och GS senare körde fram en bit?
Men den uppgiften kommer också senare.