2025-07-29, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
En del av Ozzys eftermäle är den svinaktiga hanteringen av Ozzys medmusiker.
Sharon har varit drivande när det gällt att blåsa, förolämpa och uttnyttja musiker.
Sharon är en hemsk människa och Ozzy var en hemsk person som lydde henne.

Jake E Lee, Daielsy och Kerslake är några av de personer som Ozzy och Sharon har trampat på.

Ozzy och Sharon har varit sådana skithögar, att jag faktiskt har övervägt att sluta lyssna på Ozzys musik men ska man bojkotta musiker som är usla människor och gör affärer med usla människor, blir det inte mycket kvar att lyssna på ....

Nästan alla mina idoler är moraliskt förkastliga.

Om jag ska säga något ärligt och objektivt om Ozzys privatliv, framstår det som ett totalt patetiskt privatliv.

Han var en söndersupen toffelhjälte, en hustrumisshandlare, en kass pappa, en gris och en destruktiv äkta make som låg till höger och vänster. Men vi älskar och minns ju inte Ozzy för hans privatlivs skull. Det är musiken och showerna vi minns.
Just därför undviker jag att läsa eller ta reda på för mycket om mina favoritartister. Risken finns att de visar sig vara riktiga skitstövlar och då tappar musiken lite sin glans för mig.
Senast redigerad av Berraperra1975 2025-07-29 kl. 17:06.
Citera
2025-07-29, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Just därför undviker jag att läsa eller ta reda på för mycket om mina favoritartister. Risken finns att de visar sig vara riktiga skitstövlar och då tappar musiken lite sin glans för mig.
Bra musiker är väl lite som högpresterande idrottsmän. Eller grabbarna längst fram i näringslivet. Bakom kulisserna lurar en narcissist...Men, det är så man blir en legend...
Citera
2025-07-29, 17:47
Medlem
Hört en podd med Daisley nu. Ozzys roll i låtskrivandet var att skriva sångmelodier. Så visst hade han en viktig roll i processen.
Citera
2025-07-29, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siddhardta
Hört en podd med Daisley nu. Ozzys roll i låtskrivandet var att skriva sångmelodier. Så visst hade han en viktig roll i processen.

OZZY var helt ok som sångmelodimakare men det luktar lite tröstpris.
Folk runt honom måste säga nåt snällt liksom.
Han spelade inget instrument (förutom lite munspel och lite gitarr utan historisk betydelse), kunde inte arra, kunde inte producera, kunde inte skriva texter och hade ett uppmärksamhetsspann som en ekorre.
Sjunga kunde han uppenbarligen, så det vore väl fan om han inte kom på sångmelodier.
Att berömma OZZY för det är som att berömma Keith Richards för att han hittade på ackordföljder.
Om OZZY inte ens kunde komma på sångmelodier, vore det fan skandal.

Det som gjorde OZZY unik på riktigt, som jag ser det, var hans röstklang.

Karln hade ett fantastiskt vokalt uttryck, som var både rått, komplext, vackert och läskigt på samma gång.

Hans röst var liksom metallisk men känslostark och aldrig kall, med nåt konstigt inbyggt eko eller en dubblering (det var som medfött reverb) och han uttryckte skräck, sorg, ilska och förvirring på samma gång. I Sabbath höll han också på med nån sorts mässande. Det lät helt fantastiskt.

Han tog den klassiska bluessången, vände den ut och in på den och sköt upp den i stratosäfren.

Han hade också en naturlig, klockren känsla för sväng, som märks i massor av låtar.
Citera
2025-07-29, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Bra musiker är väl lite som högpresterande idrottsmän. Eller grabbarna längst fram i näringslivet. Bakom kulisserna lurar en narcissist...Men, det är så man blir en legend...

Så är det. Världen belönar inte bra människor.
Man blir inte rockstjärna för att man är snäll och har ren moral.

OZZY lär dock inte bli ihågkommen som en narcissist.
Empati saknade han inte och ett stort hjärta hade han.

Sharon däremot, gjorde skitjobbet åt honom och hon verkar ha nåt fel på frontalloberna + att hon är en people user av rang. Nån narcissistisk ingrediens har hon säkert.
Citera
2025-07-29, 19:59
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Det är inte sant. Det dröjde till The Osbournes sändes innan världen lärde känna Sharon. Det var i början av 2000-talet.

Jag blev Ozzy-frälst kring 1990, då jag började lyssna på Sabbath och Ozzys solosskivor.
Jag kände också till honom sedan innan men på 80-talet lyssnade jag bara sporadiskt.

På 90-talet var jag intresserad av Ozzys karriär på detaljnivå men jag visste knappt vem Sharon var.
Hon stal inget rampljus från Ozzy och syntes knappt i musiktidningarna, frånsett någon plojbild.

Och det var inte en massa skitprodukter. Den största plumpen i Ozzys musikaliska protokoll är Under Cover, visst, men annars tycker jag att Sharon har styrt upp Ozzys karriär med bravur, fast hon är en häxa.

Klara sig utan Sharon? Njaaa. Historien om Ozzys hotellvistelse och hans kollaps efter att han sparkats från Sabbath, har berättats tusen ggr. Han hade noll självförtroende och hon livräddade honom.

Han var dessutom tokkär i henne så vad skulle han göra?

De var födda för varandra.
Du kanske inte kände till henne förräns hon lyckades få sin nuna på tv. Det var väl hennes dröm
Innan hade hon ju lyckats få Ozzy till någon pudel ballad rockare, det var väl då du upptäckte honom.
Bättre om han kört hela vägen in kaklet med det som han var bra på. Spela roll om han inte fått spela Al Bundy i tv och leva som en grönsak sista decenniet.
Citera
2025-07-29, 20:03
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
OZZY var helt ok som sångmelodimakare men det luktar lite tröstpris.
Folk runt honom måste säga nåt snällt liksom.
Han spelade inget instrument (förutom lite munspel och lite gitarr utan historisk betydelse), kunde inte arra, kunde inte producera, kunde inte skriva texter och hade ett uppmärksamhetsspann som en ekorre.
Sjunga kunde han uppenbarligen, så det vore väl fan om han inte kom på sångmelodier.
Att berömma OZZY för det är som att berömma Keith Richards för att han hittade på ackordföljder.
Om OZZY inte ens kunde komma på sångmelodier, vore det fan skandal.

Det som gjorde OZZY unik på riktigt, som jag ser det, var hans röstklang.

Karln hade ett fantastiskt vokalt uttryck, som var både rått, komplext, vackert och läskigt på samma gång.

Hans röst var liksom metallisk men känslostark och aldrig kall, med nåt konstigt inbyggt eko eller en dubblering (det var som medfött reverb) och han uttryckte skräck, sorg, ilska och förvirring på samma gång. I Sabbath höll han också på med nån sorts mässande. Det lät helt fantastiskt.

Han tog den klassiska bluessången, vände den ut och in på den och sköt upp den i stratosäfren.

Han hade också en naturlig, klockren känsla för sväng, som märks i massor av låtar.
Han var en frontmagnet. Han kunde ingenting om musikteori eller spela något instrument. Han var ju hela tiden osäker på om han ens kunde sjunga i rätt tonart.
Det var inte hans roll, det skötte de andra i bandet. Han var en performer som gick på känsla, han kunde spela clownen på scen när den blyga duktiga gitarissten stog och gömde sig bakom högtalarna.

Men när han eller Sharon skulle göra allting själva, ja då vart det hennes band.
Citera
2025-07-30, 10:43
Medlem
Någon som lyckas se livestreamen från Sabbathbänken utan lagg?
Citera
2025-07-30, 13:08
Medlem
MetroGoldwynMayers avatar
Live Ozzys begravning.

https://www.youtube.com/watch?v=c6wT1-p61NQ
Citera
2025-07-30, 14:46
Medlem
Porryhatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldavo78
Någon som lyckas se livestreamen från Sabbathbänken utan lagg?

BBC var dålig med lagg och framerate.
Associated Press hade bara ljud i vänstra högtalaren.

Citat:
Ursprungligen postat av MetroGoldwynMayer
Live Ozzys begravning.

https://www.youtube.com/watch?v=c6wT1-p61NQ

Ska man se i efterhand. 3h5m0s på livestreamen så stannar kortegen med Sharon och barnen.
Senast redigerad av Porryhatter 2025-07-30 kl. 14:49.
Citera
2025-07-30, 14:57
Medlem
bfjs avatar
Vem är personen i bakgrunden bakom Sharon i aftonbladets artikel och vad bär han för typ av ordenskedja? Personen i slips alltså.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/VzV253/ozzy-osbournes-begravning-i-birmingham
Citera
2025-07-30, 14:58
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bfj
Vem är personen i bakgrunden bakom Sharon i aftonbladets artikel och vad bär han för typ av ordenskedja? Personen i slips alltså.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/VzV253/ozzy-osbournes-begravning-i-birmingham
Birminghams borgmästare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in