Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-28, 22:51
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Är det bara SE, av alla vittnen, som hör LP säga detta?

Varför dröjde han då så länge med att meddela uppgiften?

Dröjde länge med att meddela att Lisbeth sagt att hon var skjuten? Det sa han till SvD redan den 1 mars.

Det blir väl naturligt så att man hör mer om man har ett samtal med någon. Så att försöka ifrågasätta samtalet genom att hänvisa till att SE hört LP säga saker i ett samtal känns lite cirkulärt.

Hovrätten såg i alla fall inga större problem med samtalet. Man hänvisade till att Lisbeth kan ha känt större förtroende för en nästan jämnårig herre.
Citera
2025-07-28, 23:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Dröjde länge med att meddela att Lisbeth sagt att hon var skjuten? Det sa han till SvD redan den 1 mars.

Det blir väl naturligt så att man hör mer om man har ett samtal med någon. Så att försöka ifrågasätta samtalet genom att hänvisa till att SE hört LP säga saker i ett samtal känns lite cirkulärt.

Hovrätten såg i alla fall inga större problem med samtalet. Man hänvisade till att Lisbeth kan ha känt större förtroende för en nästan jämnårig herre.

Mm. Sure!

Det i SvD har jag missat. Kan du citera? Det verkar som allting står där.

Såvitt jag kan se nämner han det först den 25:e april i ett förhör.

Å andra sidan:

I TV-sändningen kl. 04:00 framgår det att LP skadades.

I Aftonbladet står det redan den 1:a mars att LP skottskadades i ryggen.

Så jag vet inte om uttalandet i SVD ger något alibi, precis.

Men att hon sa det på platsen ... ?
Citera
2025-07-28, 23:24
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det enda vittne som påstår att mördaren sneddade är IM i TKs bok. Men det sneddandet sker flera minuter före mordet enligt IMs uppgift i boken. Det är dessutom en sen uppgift IM berättar för TK när denna arbetar med boken.

Några andra vittnen som säger att GM sneddade känner i alla fall inte jag till.

Edit: Trots detta vävs sneddandet skamlöst in i de nebulösa fantasierna om att SE mördade OP och speglade sig själv.

Slog mig igår kväll att det var Anders Delsborn jag tänkte på. Har han sagt något om en sådan man någonsin? För IM tycker jag har en del iakttagelser som inte riktigt klaffar med andras

Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Hela diskussion började med att jag sa att Häggström hade noterat att Engström blev insläppt kl 21 ...

Då undrade jag om det var möjligt så kan han hunnit se LOP och gått med raska steg tillbaka till Skandia...

Ja om Engström är vid Grand vid ca 23 så har han använt en annan dörr...

Japp jag tror att han bytte till "fin rocken" och tog av sig glasögonen när han gav upp det misslyckande försöket !

Jag tror att en av väktarna har nämnt att han hade en blåaktig och en finare rock som han använde...om han hade båda på jobb är inget konstigt väl ?

Vem släppte in SE vid 21:00?

Och dörrar har diskuterats tidigare i tråden

Du ska inte tro, du ska ha belägg och bevis

Och ingen har noterat dessa klädbyten den aktuella kvällen?

Och då menar du att han har den finare rocken på sig när han skjuter? AB säger ju blå jacka och är närmst. Bara en sån sak

Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Sen får du inte glömma om Engström vill skjuta utanför Grand så är det en planerad handling !

Då är ju en annan dörr in och ut ett självklart alternativ

Även om han har två plagg att byta plagg emellan och sen kliva ut utan glasögon och annan rock

Dessutom får ju Engström ett alibi med sin utstämplingstid

Jo, men det måste i så fall styrkas. Annars hävdar jag att han under kvällen hade på sig en röd kappa också vid ett kort tillfälle - det är inget jag kan styrka på något vis alls men jag tror att det var så ( ). Det jag menar är att du inte kan resonera så

Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Larsson skriver att när Engström sneddar in till skyltfönstret, stannar upp och kollar klockan så har han 120 meter till tunnelbanenedgången så det verkar som han faktiskt hade koll på att den närmaste var stängd. Till den var det väl bara 20 meter från skyltfönstret, typ.

Ska kika på exakt vad jag tänkte på när jag orkar

Citat:

Grejen är ju att ingen har sett dessa två personer konfererat. Har svårt att tro att ingen har gjort det

Så vi måste helt enkelt reda ut följande för att utesluta SE som gm:
1. Var befinner han sig mellan ca 23:19 och fram till skotten? Ingen har sett honom
2. Hur kan han notera LJ?
3. Hur kan folk ha missat honom från 23:19 till han kommer in på Skandia igen?

Han kan ju liksom inte gått upp i rök..
Citera
2025-07-29, 00:02
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
1. Var befinner han sig mellan ca 23:19 och fram till skotten? Ingen har sett honom

1. Henry Olofsson har sett honom. I Skandias reception.

2. Om han börjar gå från Skandia ungefär när skotten faller kommer han fram precis lagom för att se LJ från mordplatsen.

3. Nu beskrivs ju en person som påminner om SE av flera personer på mordplatsen. Men en del talar ändå för att han som vittne flydde fältet och smet in på Bohemia strax efter 23:25. Om han då nådde mordplatsen typ 23:22:30 har han bara uppehållit sig där i två och en halv minut.

För de andra vittnena kanske det inte var högsta prio att hårdregistrera en generisk gubbe som uppehöll sig på platsen i två och en halv minut. Och sedan minnas honom månader senare.
Citera
2025-07-29, 00:07
Medlem
Citat:
Slog mig igår kväll att det var Anders Delsborn jag tänkte på. Har han sagt något om en sådan man någonsin? För IM tycker jag har en del iakttagelser som inte riktigt klaffar med andras

Och då menar du att han har den finare rocken på sig när han skjuter? AB säger ju blå jacka och är närmst. Bara en sån sak

Jo, men det måste i så fall styrkas. Annars hävdar jag att han under kvällen hade på sig en röd kappa också vid ett kort tillfälle - det är inget jag kan styrka på något vis alls men jag tror att det var så ( ). Det jag menar är att du inte kan resonera så

Grejen är ju att ingen har sett dessa två personer konfererat. Har svårt att tro att ingen har gjort det

Ang Häggström så gällde det Anna som släppte in vid 21 tiden..

När det gäller att jag kan tänka mig att Engström är vid Grand vid 23 iklädd andra kläder än vid brottsplatsen är att det finns en hel del vid brottsplatsen som nämner rock men ingen vid Grand!

Finns det något som styrker att Engström är vid Grand ? Tja en del signalement stämmer med keps med öronlappar och stålbågade glasögon samt att Mårten tycker det stämmer med en bild han ser senare på Engström. Även en av kvinnorna vid Grand går ut 2020 och påstår sig vara säker på att det var Engström hon såg !

Sen undrar du vart jag får uppgiften att han byter till rock ?

Det handlade att jag spekulerade om att han avbryter sitt försök vid Grand och går tillbaka och tänker alltså istället ska hem ....Då går mina tankar att han byter till rock och därav ser många vid brottsplatsen en rock..!

Men som sagt det är en spekulation!
Citera
2025-07-29, 00:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det är väl relevant att ge hennes yrkesroll. Inte alla vet vem Lena Österman är.

När man hör hennes egna ord i dokumentären blir det ganska tydligt att det bara var hennes egen tolkning och inte att Lisbeth själv otvetydigt sagt att ”det här la jag inte märke till förrän nu”.

Jag finner "scenen" där undersköterskan Lena ber LP att ta av sig på överkroppen på akuten helt apropå för att kontrollera om LP blivit skjuten utan att själv ha märkt något svår att tro på.

För mig låter det mer som om LP tagit upp ämnet med Lena att hon känner smärtor på sin rygg.
Citera
2025-07-29, 00:45
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag finner "scenen" där undersköterskan Lena ber LP att ta av sig på överkroppen på akuten helt apropå för att kontrollera om LP blivit skjuten utan att själv ha märkt något svår att tro på.

För mig låter det mer som om LP tagit upp ämnet med Lena att hon känner smärtor på sin rygg.

LP motsäger ju Lenas version redan i sitt första förhör den 1 mars:

Hon trodde att det var ungdomar som lekte med smällare och vände sig mot maken för att kommentera saken. I samma ögonblick sjönk han ihop, kraftigt blödande från bröst och mun. Fru Palme hörde ytterligare en smäll samtidigt som hon kände hur det "brände" till på ryggen.

Lampers hade bara behövt läsa innantill från Lisbeths förhör för att inse att Lena sannolikt misstolkat situationen.
Citera
2025-07-29, 00:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Hon är inte så tydlig man kan vara. Hon säger inte att Lisbeth själv sagt det. Det var bara så hon själv uppfattade det.

Någon som däremot är så tydlig man kan vara är Lisbeth när hon uppger att hon kände att det sved till på ryggen i samma stund som det andra skottet föll.

En sällsynt felbedömning av Lampers. Det är ingen bekräftad lögn av SE vilket jag redan förklarat.

LP borde förstått att det kunde finnas ett samband mellan att det sved till på ryggen och skottet som hon hörde precis samtidigt?

Eller hur skulle LP koppla ihop de två olika men samtidiga händelserna "skott" och "svedde till på ryggen" på något annat sätt?

När det gäller att misstänkliggöra den påhittade GM-SE har jag lagt märke till att LP ofta inte får vara med, eftersom inget hon berättar eller vittnar om tyder på att GM-SE var mördaren.

LP "minns fel", "har sett fel", "tittade på fel person", "såg inget". Ja när man ska fantisera om GM-SE får LP aldrig vara en del av ekvationen.
Citera
2025-07-29, 01:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Det finns inga vittnen som i sina förhör uppger att GM "sneddade" strax före mordet.

Det närmaste vi kommit i tråden är att AB påstår att "GM dyker upp i hans blickfång" och då har skribenter menat att GM måste "sneddat in i ABs blickfång". AB uttrycker sig inte så utan det är en bara tolkning.

Titta någon gång när du är ute på stan och går hur ofta du inte följer skarvarna i plattorna på trottoaren utan "sneddar". Du kommer att bli iskall när du inser att du genom ditt sätt att gå skulle kunna blivit misstänkt för att ha mördat Sveriges statsminister på samma sätt som GM-SE blev misstänkt.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-07-29 kl. 01:10.
Citera
2025-07-29, 01:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
LP motsäger ju Lenas version redan i sitt första förhör den 1 mars:

Hon trodde att det var ungdomar som lekte med smällare och vände sig mot maken för att kommentera saken. I samma ögonblick sjönk han ihop, kraftigt blödande från bröst och mun. Fru Palme hörde ytterligare en smäll samtidigt som hon kände hur det "brände" till på ryggen.

Lampers hade bara behövt läsa innantill från Lisbeths förhör för att inse att Lena sannolikt misstolkat situationen.
Jag förstår att en del inte förstår att LP kunde dra samma slutsats av detta som vi som läser det kan göra: Vi förstår att det som brände till på LPs rygg var skottet som small när hon blev skjuten längs ryggen.

Att dessa båda saker hände samtidigt gör att även barnpsykologen LP verkar ha förstått sammanhanget.

Edit: Jag skriver ut LPs yrkestitel för att vara extra tydlig.
Citera
2025-07-29, 01:22
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det finns inga vittnen som i sina förhör uppger att GM "sneddade" strax före mordet.

Det närmaste vi kommit i tråden är att AB påstår att "GM dyker upp i hans blickfång" och då har skribenter menat att GM måste "sneddat in i ABs blickfång". AB uttrycker sig inte så utan det är en bara tolkning.

Titta någon gång när du är ute på stan och går hur ofta du inte följer skarvarna i plattorna på trottoaren utan "sneddar". Du kommer att bli iskall när du inser att du genom ditt sätt att gå skulle kunna blivit misstänkt för att ha mördat Sveriges statsminister på samma sätt som GM-SE blev misstänkt.

Med tanke på att NF beskriver GM som gående till vänster om sig, en bra bit ut på trottoaren, så måste denne ha sneddat före annonspelaren för att kunna komma upp i rygg på OP och skjuta.

SE ritar i på en kartskiss hur han sneddade vid annonspelaren.

Vid den tidpunkten kände SE knappast till detaljerna i NF:s vittnesmål.

Så om SE talar sanning gick en likadant klädd person några sekunder framför honom.

Båda sneddade vid annonspelaren.

Båda sprang i gränden.

Båda såg LJ.

Båda hade en handledsväska.

Vad är oddsen på det, Harry Boy?
Citera
2025-07-29, 01:42
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Med tanke på att NF beskriver GM som gående till vänster om sig, en bra bit ut på trottoaren, så måste denne ha sneddat före annonspelaren för att kunna komma upp i rygg på OP och skjuta.

SE ritar i på en kartskiss hur han sneddade vid annonspelaren.

Vid den tidpunkten kände SE knappast till detaljerna i NF:s vittnesmål.

Så om SE talar sanning gick en likadant klädd person några sekunder framför honom.

Båda sneddade vid annonspelaren.

Båda sprang i gränden.

Båda såg LJ.

Båda hade en handledsväska.

Vad är oddsen på det, Harry Boy?

Hur menar du att NFs vittnesmål styrker att GM sneddade vid annonspelaren?

Har du ens förstått var NF möter "GM"?

Förstår du ens skillnaden på "före annonspelaren" (någonstans på en sträcka av ca 60 meter) och "vid annonspelaren". Det är dina egna uttryck. Men din läsförståelse är ju som den är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in