Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Jag kan förklara vad jag menar att jag tror att Engström tar av sig glasögonen och ev byter jacka...
Jag tror att han gör ett ev försök vid Grand vid 23...men avbryter det pga Mårten med sällskap
Blir sedd av två kvinnor iförd glasögonen och då vill ju Engström även skjuta och då vill han ha så bra syn som möjligt, dessutom var Engström en som använde glasögon då och då men även att han faktiskt klarade sig utan !
När han återvänder till Skandia med sitt misslyckande försök så tog han av sig glasögonen och tog "snygg rocken" för nu skulle han hem !
När han stämplar ut så ser han LOP utan Mårten med sällskap och tar då chansen på uppstuds liksom..
Därav så är det ingen som nämner glasögonen vid brottsplatsen heller
Detta är alltså bara en teori grundat på att han vill göra ett försök vid Grand
Sen stärker teorin något att en av kvinnorna vid Grand påstår tvärsäkert att Engström är mannen hon såg vid Grand iförd glasögonen
Nu vet jag att det gått lång tid men lite substans finns det ju
Gm hade med stor sannolikhet en blå jacka, hur förklarar du detta?
Brukade han ha ombyten på kontoret?
Om han var där vid 23, hur kom han ut och in?
Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Sen så nämner du att Faderlig förklarade bra med larmlistor och ronder , men ändå så förklarade han inte varför Engström inte kunde bli insläppt pga av dom !
Nu skrev du iofs att en rond kan ta en stund...men låt säg att en rond tar 10min då ?
Sen undrar jag om båda måste gå ronden eller en av väktarna sitter kvar ?
För isåfall så kan den andra vakten släppa in honom ?
Men då fattar jag att då handlar det om minnet av det...men 3mån senare och en sak som bara släppa in någon faktisk kan glömmas..
Någon måste ju ha släppt in honom i så fall, men det finns det ju inget belägg för. Larmlistorna och ronderna är viktiga för då vet du vem som är var i huset osv och vilka som passerat, tänkbara dörrar som använts och så
En rond tar inte 10 minuter för dom. Huset är stort. Det framgår dessutom av väktarnas förhör
Som sagt så
får dom egentligen inte släppa in på det sättet. Ska gå via passerkortet
Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
En annan sak du kanske inte läste dig till var att det handlade från början om att Engström blev insläppt kl 21 av ALG som också Häggström faktiskt påstår...
Så då tappade larmlistorna och ronder helt värde när Faderlig fick krypa till korset att det var tänkbart...Då hade ju inte larmlistorna någon betydelse till kl 21:03
Så då handlade det istället om att det blev tajt för Engström....
Nä, det blir han väl inte? Han blir dock insläppt tidigare under kvällen. Vet ej exakt tidpunkt i huvudet men det framgår i förhör med ALG
Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Jag ska väl inte säga helt omöjlig. Men väldigt osannolik. Av två anledningar.
1. Tiden. När NF ser LOP har de ca 70 meter kvar till mordplatsen och ca 50 meter kvar till den annonspelare där IM ser mannen i denna utsaga. Mannen bakom LOP är ca 10 meter bakom om har då ca 60 meter kvar dit.
I den här versionen vi diskuterar uppges inte exakt hur lång stund IM ser mannen stå och vänta. Själv säger han i förhör att det är minuter det handlar om, men det går att tolka som att det först handlar om sekunder det handlar om och att den långa väntan är ett minne som växer fram över tid. Vi måste för att det ska gå ihop med SE då anta att det är sekunder det handlar om och att den tid IM uppger är en falsk minnesbild.
I den här versionen som IM kommer med, enligt en andrahandskälla, ser han då mannen först vara vid annonspelaren och sedan gå och snett in och ställa sig vid skyltfönstret och vänta. Det krävs åtminstonde 5-10 sek för att personen att kunna göra detta, men troligtvis längre tid än så.
Vi vet då att han måste gå ca 60 meter och sedan stå och vänta åtminstonde 5-10 sek. Samtidigt som LOP går 50. 50 meter i normal gånghastighet på ca 1,4 m/s ger att det tar ca 36 sekunder.
SE har då alltså ca 36 sekunder på sig att ta sig dessa 60 meter och sedan gå in och ställa sig om och vänta vid skyltfönstret. Jag skulle nog säga att 10 sek är snålt räknat för att hinna med att göra det IM beskriver i denna utsaga. Men vi kan räkna med det för att ge hypotesen en rimligt chans. Då ska SE ta sig 60 meter på ca 26 sek som bäst. Det ger en snitthastighet på ca 2,3 m/sek. Och då ska vi dessutom räkna med att SE inte verkar gå snabbare än LOP eller accelerera nämnvärt medan NF ser honom. Så han får pinna på ordentligt där på slutet.
Så inte omöjligt. Men man får anta att SE nästan springer förbi, vilket tar oss till punkt 2.
2. Inget vittne har märkt detta. LP ska altså helt missa att en man kutar förbi dom och sedan passerar hela trottoarens bredd framför dom.
Visserligen har hon missat, eller glömt, att det går en man bakom dom och att de passerar AB och NF, vilket kan tyckas vara lite märkligt. Men då är det iaf personer som smälter in i gatubilden och inte gör något iögonfallande. Det är något helt annat att missa någon som helt plötsligt börjar skynda förbi och ställa sig och vänta framför en för att dessutom återigen följa efter när man passerar.
För att göra det ännu mer bisarrt får vi tänka på att observationen NF gör är norr om Skandias ingång. Vilket betyder att SE då redan gått norrut och vänt om och börjat följa efter dom en gång innan. Han springer alltså fram och tillbaka mellan positionerna framför och bakom LOP flertalet gånger på kort tid utan att LOP noterar detta.
Även AB ska då också missa att en man helt plötsligt springer fram och ställer sig på den plats han själv står och väntar, på en i övrigt folktom trottoar. Det handlar ju bara om ett fåtal meter ifrån varandra de står enligt denna teori. Det ska till att vara ouppmärksam det.
Så nej, omöjligt kanske det inte är. Men jag har svårt att få ihop det till något sannolikt scenario.
Det är ju det. Det är inte helt logiskt. Men alltså, antingen har ju GM stått och väntat som IM säger eller så har han gått efter hela tiden som Fauzzi ser. Finns ju en möjlighet till kombination men då måste Fauzzi se dom längre upp. Han säger felskrivet i ett förhör "Sveavägen 56" vilket troligen är "Sveavägen 46", men det skulle ju kunna vara lite längre upp. Men 46 stämmer rätt bra in på att han hör skotten ca 10 meter efter att han gått över Adolf Fredriks Kyrkogata och att LOP då hunnit till korsningen. Man kan anta att Fauzzi går något fortare än LOP som verkar strosa lite mer och titta på omgivningen. Men det gör att han hinner längre på kortare tid, så det premierar att dom är mer söderut än Sveavägen 46 och inte åt andra hållet. Är det så så är det konstigt att SE som potentiell GM pinnar på. Men börjar han gå om typ vid Sveavägen 44 så är det nog inte helt omöjligt och samtidigt som han gör detta kanske LP säger "titta", pekar mot ett skyltfönster (eller något liknande) och dom missar'
Här ser du honom gå ut vid Sveavägen 44:
https://www.youtube.com/watch?v=SNnVJMacx7Q&t=27
Du kan låtsas att dom som går där arm i arm är LOP. Du ser hur snabbt han hinner bortåt och hinner även gå förbi en annan man. Han stör liksom inte gatubilden heller och kan på mordnatten gått ännu fortare efter en liten stund. Men som sagt så är det rätt snävt. IM hävdar ju att en man sneddar in, en man som ingen annan verkar ha sett
Citat:
Ursprungligen postat av
MrBarnaby
Lars Larsson har i sin bok intressanta funderingar om klocktittandet och stoppet vid skyltfönstret på det ställe där GM antas ha befunnit sig några sekunder tidigare. Engström har från allra första början hävdat förväxling, detta utan att ha blivit "utpekad" av någon. Klart det ligger nära till hands att misstänka att det handlar om att förekomma eventuella utpekanden, om han är gärningsman alltså.
Några menar att berättelsen (två år efter mordet) om sneddandet in till skyltfönstret tillkom på grund av att Thomas Kanger i sin bok 1987 skrivit om gärningsmannens förmodade rörelsemönster på Sveavägen och att Engström kände att han måste hantera även detta. Att han, som vittne, behövde komplettera sin berättelse med detta känns både krystat och långsökt. Sedan kan man ju förstås fråga sig hur troligt det är att han själv läst Kangers bok, däremot har boken säkert avhandlats i media.
Nästan ännu intressantare är om han inte alls kände till nåt om Kangers bok men ändå lyckades beskriva GM:s förmodade rörelsemönster (se nedan, det vill säga egentligen sitt eget och som den beskrivs i boken) den sista biten innan skotten:
1. Snedda in till skyltfönstret.
2. Gräva fram klockan/revolvern.
Larsson skriver att det inte finns några vittnesuppgifter om att GM setts "gräva fram" något men menar också att det knappast är troligt att GM tagit fram vapnet förrän strax innan skotten, kanske just vid skyltfönstret där Engström påstod att han grävde fram klockan.
Inte konstigt om stackarn kände sig förväxlad ... om han inte inte är GM men betedde sig som han själv beskrivit det två år efter mordet. Våren 1986 handlade det dock inte om något grävande, då gick det bra att maniskt kolla klockan i flykten och alltså utan att behöva stanna upp och gräva fram den för varje titt (se Folkes reportage).
Jo, jag har läst hans bok. Den är bra faktiskt. Minns att det var två saker som inte var helt rätt. Det ena är att Larsson tror att SE ska till tunnelbanenedgången i korsningen och verkar ha missförstått att den är stängd. Det andra jag reagerade på minns jag tyvärr inte. Kangers bok har jag dock inte läst
IM har dock hävdat att gm stod i avfasningen, så frågan är ju också lite hur pass mycket han faktiskt har sett. På det sättet är det ju frågan om han sett någon snedda in eller inte. Men sen vill jag ju minnas att Anders Delsborn sa något om någon som sneddat in men kan inte minnas var just nu
Frågan är ju om mördaren sneddar in vid reklamskylten eller bara följer efter