2025-07-27, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanwall
Japp, om man spelar mycket TV-spel och logikspel samt har en hyfsad ordförståelse i svenska så klarar man testerna ganska enkelt.
Hur vet du?
Citera
2025-07-27, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleBalle9119
Hur vet du?

Därför att det är det är en del av testerna bygger på, när man spelar tv-spel har man hjälp av logiskt tänkande och koncentration.

Många nu medelålders lokförare och elever som är uppväxta i generationen som körde mycket Commodore 64, Amiga 500, Nintendo 8-bit och 16-bit.
Märker det bland de elever som jag har haft som är födda på 70/80 och början på 90-talet.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2025-07-27 kl. 16:02.
Citera
2025-07-27, 19:03
Medlem
Hur rimligt är det att en lokförare får vara med om att köra över en människa under sin karriär på 20 år?

Jag vet att det skiljer sig mycket mellan om det är passagerartåg vs godståg...

Då blir frågan om båda...
Citera
2025-07-27, 20:01
Medlem
Citat:
Hur rimligt är det att en lokförare får vara med om att köra över en människa under sin karriär på 20 år?

Jag vet att det skiljer sig mycket mellan om det är passagerartåg vs godståg...

Då blir frågan om båda...

90-100 personer om året blir påkörda av tåg: https://www.transportstyrelsen.se/sv...C3%A5rtrafiken.

På ett år körs det ungefär 1.000.000 persontåg och 150.000 godståg: https://www.trafikverket.se/resa-och...l-pa-tagresor/

Så risken för att ett tåg ska köra på en person är ungefär 0.000087%. Jag tror det betyder att du behöver köra ungefär 11.500 tåg för att statistiskt sätt vara med om en påkörning men någon får gärna kolla min matte.

11.500 tåg fördelade på 20 år är 48 tåg i månaden vilket inte är någon hög siffra för en lokförare. Så statistiskt så verkar det som att en lokförare kommer att köra på någon under en 20-årig karriär.
Citera
2025-07-27, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
90-100 personer om året blir påkörda av tåg: https://www.transportstyrelsen.se/sv...C3%A5rtrafiken.

På ett år körs det ungefär 1.000.000 persontåg och 150.000 godståg: https://www.trafikverket.se/resa-och...l-pa-tagresor/

Så risken för att ett tåg ska köra på en person är ungefär 0.000087%. Jag tror det betyder att du behöver köra ungefär 11.500 tåg för att statistiskt sätt vara med om en påkörning men någon får gärna kolla min matte.

11.500 tåg fördelade på 20 år är 48 tåg i månaden vilket inte är någon hög siffra för en lokförare. Så statistiskt så verkar det som att en lokförare kommer att köra på någon under en 20-årig karriär.
Man måste ta hänsyn till att det finns flera lokförare också...

Sen... som frågan löd... passagerartåg vs godståg...
Citera
2025-07-28, 09:01
Medlem
Triphes avatar
Citat:

Vad har det för betydelse? risken finns oavsett tåg, du kan klara dig ett helt arbetsliv, eller så har du enorm otur rakt igenom karriären.
Citera
2025-07-28, 16:50
Medlem
Citat:

Det finns så många variabler att det förmodligen inte går att komma fram till något särskilt detaljerat svar. Mitt enda råd är att inte tänka för mycket på saken. Dina egna möjligheter att påverka risken för att vara inblandad i en olycka är troligen försvinnande små.

Var du väljer att jobba är troligen viktigare än vilken typ av tåg du kör. Jag vet inte men min magkänsla säger mig att personpåkörningar är vanligare i tätbebyggda områden än i glebyggden t.ex.

Om du verkligen är intresserad så finns det nog mycket statistik om saken hos Trafikverket. Under utbildningen så gör (gjorde i alla fall för några år sedan) man ett examensarbete och personpåkörningar hade säkert varit ett intressant ämna att undersöka.
Citera
2025-07-28, 18:17
Medlem
Citat:
Hur vet du?

För att jag gjort och klarat testerna och är lokförare. För att de flesta, men inte alla, på utbildningen spelade mycket TV-spel. För att jag har många kollegor som är gamers. Många av testmomenten är väldigt likt spel av olika slag.
Citera
2025-07-28, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanwall
För att jag gjort och klarat testerna och är lokförare. För att de flesta, men inte alla, på utbildningen spelade mycket TV-spel. För att jag har många kollegor som är gamers. Många av testmomenten är väldigt likt spel av olika slag.
Hur kan de vara lika spel? de är snarare lika IQ test etc...

Inte springer man runt och skjuter på testerna...

Använde du dig av jobtestprep?

Trivs du med jobbet?
Citera
2025-07-28, 23:24
Medlem
Citat:
Hur kan de vara lika spel? de är snarare lika IQ test etc...

Inte springer man runt och skjuter på testerna...

Använde du dig av jobtestprep?

Trivs du med jobbet?

Det vi flera lokförare som gjort dessa urvalstester menar är att det är liknande egenskaper i testerna som i spel som testas, dvs, har man spelat mycket tv-spel KAN man mäjligen ha en viss fördel i testerna.
Citera
2025-07-28, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Det vi flera lokförare som gjort dessa urvalstester menar är att det är liknande egenskaper i testerna som i spel som testas, dvs, har man spelat mycket tv-spel KAN man mäjligen ha en viss fördel i testerna.
Jag förstår...

Det verkar inte finnas så jätte många som tagit hjälp av jobtestprep.
Citera
2025-07-29, 03:17
Medlem
Citat:
Jag förstår...

Det verkar inte finnas så jätte många som tagit hjälp av jobtestprep.

Det fanns inget sådant när jag gjorde mina urvaldprover, men jag sökte på det nu för att se vad det är, jag tror inte att alla delar som vi testar finns med där, matrigmaliknande tester är bara en del av det som testas.
Sedan så sker ju även en bedömning hos psykolog.

Däremot använder vissa företag matrigma/mint sedan när man har sin lokförarexamen och söker jobb. Så kanske att det hjälper i det steget.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2025-07-29 kl. 03:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in