Att SE har ”bråttom” går inte ihop med hans egna hållpunkter. Det tyder på att bråttomandet är en efterhandskonstruktion för att som efterspelsvittne hamna nära i skottögonblicket. Och inte att bråttomandet var faktiskt för att hinna skjuta Palme.
Stig Engström: Ja, jag vet att jag bör vara på väg när klockan är halv, och jag lämnar därför rummet 23:15.
FHL: När är tåget som du planerar att åka med, när går det?
Stig Engström: Det går någon minut över halv.
Att lämna rummet 23:15 för att hinna med ett tåg 23:32 är överdrivet god marginal, även om han lämnade lite post på vägen. Om vi däremot tänker oss att han planerade in att snacka bort några minuter med väktarna blir det mycket rimligare.
Vi bör också komma ihåg att Roland Bergström tyckte att det var standard att stanna och prata med väktarna. Han reagerade därför när SE sa att han bara gått förbi.
Om SE hade frångått sina vanliga rutiner just den kvällen och bara rusat förbi väktarna borde även väktarna ha reagerat på det som något som bröt mönstret. Men det gjorde de alltså inte, utan berättar om ett samtal med detaljer specifika för just den kvällen.
Man kan också fundera över varför GM-SE frivilligt skulle lämna ett tidsschema till polisen som inte går ihop. Han hade ju kunnat svara svävande på när tunnelbanetåget egentligen gick, men istället säger han ganska konkret ”någon minut över halv” vilket matchar den kända avgångstiden 23:32. Det går inte ihop med att ha bråttom.