Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-07-27, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
1. Det blir inte alls särskilt tajt. LJ är ju där ca en minut efter skotten. Exakt tid är osäkert. Det finns gott om tid för SE att hinna dit även om han befinner sig inne när skotten går av.
2. Vi vet inte exakt vad SE säger om detta. Han kan kanske ha funderingar om att det är gm i början innan han för reda på att det är LJ. Exakt hur han tänkte och vad han sa till vem går inte att veta. Jag förstår verkligen fortfarande inte problemet med at SE ser LJ ur sin vittnesroll.
3. De ska också minnas detta och själva komma på att nämna det. Det är väl det största problemet. Folk förhörs tyvärr försent om exakt vad som händer på plats. AH minns tex att LP sa något om gm, men inte vad hon sa.
4. Han är ju iofs utpekad av JA och LL. Och nämns möjligtvis på flera ställen i förhören av flera olika vittnen.

Men det stora problemet är ju tiden. Man kan inte begära att folk ska ha tydliga minnen av en i sammanhanget rätt betydelselös figur de sett under en minut eller tre i en kaosartad situation. Flera månader efter händelsen.

De flesta frågas inte ens om detta. LP kanske kom ihåg honom, men det vet vi inget om eftersom hon aldrig fick frågor om det.

Kan tycka att det är lite intressant att du anser att det är gott om tid för SE att komma fram till mordplatsen för att se LJ om han är inne på Skandia när skotten faller. Dessutom ska han titta på klockan på vägen. När det gäller scenarion för att SE ska hinna med olika saker för att kunna vara mördaren har jag för mig att du säger att det är extremt tajt när det handlar om sekundräkning. Måhända är du också lite "färgad"?
Citera
2025-07-27, 19:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det går alldeles utmärkt det.
Det är bara att ta till sig den föloppsfakta som föreligger runt MOP som helhet,och Engström i synnerhet.
Det finns ett skäl till varför varken du,eller någon annan,någonsin kommer att kunna författa en rimlig gärningsbeskrivning med Engström i rollen som mördaren.
Förklaringen till varför det inte går är mycket enkel och mycket klar.
Det går inte därför att Engström inte var mördaren.

Jag gör ett försök:

Rimlig gärningsbeskrivning med Engström i rollen som mördaren
SE smet ut genom bakdörren på Skandia och promenerade till Grand strax före klockan 21.

Samtidigt satt SEs medhjälpare "pusselbiten" och sminkade sig för att likna SE inne på SEs låsta kontorsrum.

Utanför Grand får SE syn på LOP. "Nu djävlar" tänker den aggressive och labile SE.

SE går i rask takt till Skandia och ser till att väktaren noterar att han går in i huset.

SE träffar sin dubbelgångare på sitt rum och ber honom att ta SEs bil i källaren på Skandia och åka hem till SEs granne i Täby och dyrka upp låset till hans vapenrum i källaren.

Med lite dödtid över sätter sig SE och ritar lite på en Valmettraktor. SE får lite feeling.

Strax före kl 22.45 knackar det på SEs dörr. Det är Pusselbiten som kommit tillbaka från Täby. Nu har han WGs revolver med sig och berättar att han bara hittat två patroner.

Ingen fara, jag får väl sikta lite bättre och snabbt lägga undan den efter mordet, tänker SE.

SE och Pusselbiten smiter återigen ut genom den olåsta dörren och slår följe mot Grand. Pusselbiten ska titta förbi hos CS och köpa lite brungult amfetamin. Som betalning har han med sig en påkostad och utsirad revolver med blänkande pärlemorkolv. Även den från WGs källare.

De båda skiljs utanför CS port och SE går vidare mot Grand där han ställer sig och stirrar vid en telefonkiosk, genom entréfönstren och rakt in i en bokhandel. SE stirrar lite hotfullt på en bilförare också för att få tiden att gå.

SE har blivit så upphetsad av att rita på traktorn så han inser att han glömt sin handledsväska på rummet av misstag. SE ser att LOP kommer ut från bion och börjar prata med två yngre personer. Det var märkligt vad de där personerna såg små ut, tänker SE innan han springer tillbaka till Skandiahuset och smiter in bakvägen för att hämta sin väska.

Nu är det bråttom, om han bara har ofattbar tur bestämmer sig LOP kanske för att gå hem förbi Skandia istället för att ta taxi hem. Att skjuta någon på tröskeln till sin egen arbetsplats där man just stämplat ut är genialt tänker SE när han går ner och stämplar ut.

SE ser att den "där snackpåsen" HO sitter i repan och går rakt ut på gatan och går rakt norrut tills han möter LOP på trottoaren. SE nickar till Kortlennat som står i sitt skyltfönster. SE vänder om och möter NF. Det här är nästan för lätt, tänker SE belåtet för sig själv.

SE följer efter LOP, genar eller sneddar på trottoaren och ställer sig utanför Götabanken och tar fram mordvapnet ur fickan. Samtidigt lägger han ned handledsväskan i fickan. SE speglar sig i skyltfönstret och tänker: Speglingar är bra skit! Det ska jag lägga på minnet.

När LOP kommer närmare ser SE ett fyllo i blå täckjacka, men koncentrerar sig på själva mordet istället.

Pang!

SE springer in i gränden och vänder sig om och ser då hur livräddningsförsök på OP inleds, hur ambulansen kommer till platsen, alla bilar som finns på gatan, vittnet LJ, att LP springer runt, hur lång tid det tar innan polisen kommer, hur Polisen parkerar och lite andra detaljer han ska använda för att kunna spela vittne.

Den amfetaminpåverkade Pusselbiten står utklädd som SE och vaggar framför JA då han kommit tillbaka till mordplatsen från SC. När Pusselbiten ser journalisterna komma lämnar han platsen för att köpa brevpapper och frimärken.

SE kommer tillbaka till mordplatsen och går runt och visar upp sig för alla vittnen och går sedan in på Skandia och ställer till en scen.

Imorgon är det jag som ringer polis och tidningar, tänker SE när han promenerar mot nattbussen.

Allt enligt planen!
Man kan säkert fila på det för att få det att passa ännu bättre!
Senast redigerad av ursprungligen 2025-07-27 kl. 19:43.
Citera
2025-07-27, 19:39
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Nu påstår visserligen TK i sin bok att IM såg mördaren vänta flera minuter nära Dekorimahörna ute på gatan. Det är väl det centrala som är "nytt" i boken när den kommer ut 1987.

Att du och LL tror att det nya är att mördaren inte gick "vinkelrätt" på trottoaren är inte något centralt tema i boken som jag faktiskt har läst. (Boken jag läste var dock ett feltryck där ett kapitel om kurderna blivit ersatt med en dubblett av ett annat kapitel limmat upp och ned.)

Edit: Att SE skulle ha läst TKs bok är bara en spekulation från din och LLs sida. Vi vet inte om SE läste boken. (Läste SE ändå boken vet han mer om PKK från boken än vad jag vet.)
Nej inte alls, du har återigen missförstått. Det nya är att begreppet "sneddar in" används av Engström efter att det tydligen nämnts i Kangers bok. Jag skrev också att det i sig inte behöver innebära att Engström läst själva boken, begreppet kan ha använts i recensioner och liknande i till exempel SvD. Om han överhuvudtaget inte kände till nåt om Kangers bok så är det onekligen ett märkligt sammanträffande. Som GM kände han ju naturligtvis till sitt eget rörelsemönster på Sveavägen men vad var det då som gjorde att han plötsligt kände sig tvungen at spegla även insneddandet?

Innan boken gick Engström som bekant "vinkelrätt" (som du skriver) på trottoaren ivrigt tittandes på den mörka urtavlan, sedan blev det både insneddande in till skyltfönstret och krafsande efter klockan under rocken och kavajen. Vi som misstänker att Engström är eller kan vara gärningsmannen finner det rörelsemönstret ganska logiskt eftersom Engström gjorde allt speciellt den första månaden efter mordet för att hävda att han var förväxlad med mördaren och här fogas då ytterligare en bit till förväxlingspusslet. Den "vinkelräta" promenaden hade nu fått ett nytt spännande moment, "insneddningen" och stoppet vid skyltfönstret.
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-07-27 kl. 19:48.
Citera
2025-07-27, 20:22
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Kan tycka att det är lite intressant att du anser att det är gott om tid för SE att komma fram till mordplatsen för att se LJ om han är inne på Skandia när skotten faller. Dessutom ska han titta på klockan på vägen. När det gäller scenarion för att SE ska hinna med olika saker för att kunna vara mördaren har jag för mig att du säger att det är extremt tajt när det handlar om sekundräkning. Måhända är du också lite "färgad"?
Nja, det beror mer på att det tar ca 30-40 sek att ta sig fram dit från skandia. Och LJ är synlig typ effter en minut. Det är inte särskilt tajt.
Citera
2025-07-27, 20:42
Medlem
Citat:
Nja, det beror mer på att det tar ca 30-40 sek att ta sig fram dit från skandia. Och LJ är synlig typ effter en minut. Det är inte särskilt tajt.

45-60 brukar väl räknas för LJ? SE ska också titta några sekunder på klockan. Oavsett så bör 15-20 räknas som tajt när det var premissen om han skulle hinna skjuta efter att ha kommit ut. Tycker jag.
Citera
2025-07-27, 20:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nej inte alls, du har återigen missförstått. Det nya är att begreppet "sneddar in" används av Engström efter att det tydligen nämnts i Kangers bok. Jag skrev också att det i sig inte behöver innebära att Engström läst själva boken, begreppet kan ha använts i recensioner och liknande i till exempel SvD. Om han överhuvudtaget inte kände till nåt om Kangers bok så är det onekligen ett märkligt sammanträffande. Som GM kände han ju naturligtvis till sitt eget rörelsemönster på Sveavägen men vad var det då som gjorde att han plötsligt kände sig tvungen at spegla även insneddandet?

Innan boken gick Engström som bekant "vinkelrätt" (som du skriver) på trottoaren ivrigt tittandes på den mörka urtavlan, sedan blev det både insneddande in till skyltfönstret och krafsande efter klockan under rocken och kavajen. Vi som misstänker att Engström är eller kan vara gärningsmannen finner det rörelsemönstret ganska logiskt eftersom Engström gjorde allt speciellt den första månaden efter mordet för att hävda att han var förväxlad med mördaren och här fogas då ytterligare en bit till förväxlingspusslet. Den "vinkelräta" promenaden hade nu fått ett nytt spännande moment, "insneddningen" och stoppet vid skyltfönstret.

Det nya är att ett visst ord nämns i en bok på runt 200 sidor?

Att SE sedan väljer samma ord betyder att han mördade OP?

Jag har läst boken och kan garantera dig att själva sneddandet som sker flera minuter före mordet i boken för att mördaren ska ställa sig och vänta på LOP vid skyltfönstret inte går att på något sätt förväxla med någon som sneddar strax före mordet.

Det är två helt olika scenarion, som innehåller samma ord, men eftersom sneddandet sker i två olika ändar av skeendet blir det bara en konstig lek med ett körsbärsplockat ord som inte övertygar.
Citera
2025-07-27, 20:58
Medlem
Citat:
Det nya är att ett visst ord nämns i en bok på runt 200 sidor?

Att SE sedan väljer samma ord betyder att han mördade OP?

Jag har läst boken och kan garantera dig att själva sneddandet som sker flera minuter före mordet i boken för att mördaren ska ställa sig och vänta på LOP vid skyltfönstret inte går att på något sätt förväxla med någon som sneddar strax före mordet.

Det är två helt olika scenarion, som innehåller samma ord, men eftersom sneddandet sker i två olika ändar av skeendet blir det bara en konstig lek med ett körsbärsplockat ord som inte övertygar.

Självklart använder Engström sitt rörelsemönster i ett annat skeende, annars skulle han ju lika gärna påstå att han är GM ..

Men varför nämner han detaljer om det är ett påhittad rörelsemönster?
Citera
2025-07-27, 21:00
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
45-60 brukar väl räknas för LJ? SE ska också titta några sekunder på klockan. Oavsett så bör 15-20 räknas som tajt när det var premissen om han skulle hinna skjuta efter att ha kommit ut. Tycker jag.
Även om man räknar på 45-60 sek finns det alltså tid över även om SE går ut strax efter skotten. Det blir inte särskilt tajt. Särskilt inte med tanke på att SE kan vara allt från innanför dörrarna till typ götabanken när det smäller.

Att se LJ finns det alltså inga tidsmässiga problem med.

Men så får man kritik för att man aldrig kommer fram till att det några problem när man räknar på saker som talar för att SE är ett vittne. Men det kan jag tyvärr inte göra något åt. Det kan ju bero på att det är sannolikt är så att han är vittne.
Citera
2025-07-27, 21:10
Medlem
Citat:
Även om man räknar på 45-60 sek finns det alltså tid över även om SE går ut strax efter skotten. Det blir inte särskilt tajt. Särskilt inte med tanke på att SE kan vara allt från innanför dörrarna till typ götabanken när det smäller.

Men så får man kritik för att man aldrig kommer fram till att det några problem när man räknar på saker som talar för att SE är ett vittne. Men det kan jag tyvärr inte göra något åt. Det kan ju bero på att det är sannolikt är så att han är vittne.

Eg är det totalt oviktigt att diskutera vad han hinner eller inte ...

Utan man får se helheten på vad Engström eg påstår och vill ha sagt

När man inser helheten så ser man tydligt agendan i Engströms berättelse

Från dag 1 så pratar han om förväxling och lägger rörelsemönster därefter
Senast redigerad av Problem2020 2025-07-27 kl. 21:15.
Citera
2025-07-27, 21:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Självklart använder Engström sitt rörelsemönster i ett annat skeende, annars skulle han ju lika gärna påstå att han är GM ..

Men varför nämner han detaljer om det är ett påhittad rörelsemönster?

Men att påstå att man sneddar strax före mordet om man i själva verket sneddade flera minuter innan betyder väl att man tror att någon observerade mordplatsen noga i flera minuter före mordet?

Det går inte ihop det minsta. De flesta vittnena var bara i närheten några sekunder.
Citera
2025-07-27, 21:21
Medlem
Citat:
Men att påstå att man sneddar strax före mordet om man i själva verket sneddade flera minuter innan betyder väl att man tror att någon observerade mordplatsen noga i flera minuter före mordet?

Det går inte ihop det minsta. De flesta vittnena var bara i närheten några sekunder.

Engström är inte logisk när han själv lägger sitt rörelsemönster

Men han gör det av en anledning, det är det som är viktigt !

Han placerar inte sig nära LOP för att spela viktig utan han vill ha ett rörelsemönster för att hävda förväxling

Redan dagen efter så pratar han om förväxling och det är eg det primära målet för honom...

Lyssnar man på Rapportinslaget så tar han återigen upp förväxling

Jag anser att förväxling är det primära målet för Engström
Citera
2025-07-27, 21:27
Medlem
Citat:

Min poäng är alltså att beroende på vittne eller mördare så är 15-20 sekunder tajt eller gott om tid. Bara att läsa i tråden.

"Men det kan jag tyvärr inte göra något åt"

Tja, det är tydligt att de flesta låter sina preferenser påverka hur man tolkar saker. Mänskligt.

"Det kan ju bero på att det sannolikt är så att han är vittne"

Så kan det vara.

SE må vara vittne eller mördare, lögnare eller sanningsenlig men en sak är säker. Han är betydligt intressantare än de klart troligare (enligt dig, Knattarna&Ursprungligen) gärningsmännen CA mfl. Att bara påstå att det handlar om KP/TP köper jag inte. Någonting kittlar alternativt oroar. Tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in