• 1
  • 2
2025-07-28, 08:10
Medlem
Många yngre sjuksköterskor jag pratat med har dåliga erfarenheter från undersköterskor med mindervärdeskomplex, oftast kärringar. De menar på att undersköterskorna tenderar ha en bitter attityd, en ovilja att utföra omvårdnadsarbete de blir skickade att göra av sjuksköterskor.

Varför har dessa sjuksköterskor så stort tålamod med dessa undersköterskor och låter de hålla på?
Jag är själv snart nyexaminerad ssk. Kommer aldrig tolerera en sådan snäsig och dryg attityd. Som ssk har jag andra uppgifter som kan behövs prioriteras. Jag ska styra och lägga upp omvårfnadsarbetet, jag delegerar. Det är självklart viktigt att betrakta ert snäsigt och trotsigt beteende som arbetsvägran. Självklart kommer jag peka med hela handen och tala om för vederbörande undersköterska att om det inte passar att göra det som kärringen är här för att göra, då tar hon sitt pick och pack och går hem.

Varför har så många sjuksköterskor överseende med de?
Citera
2025-07-28, 08:25
Avstängd
Dokumentera upprepad arbetsvägran. Om någon konsekvent vägrar följa arbetsledning, ta det vidare till chef. Det är inte ditt jobb att driva personalvård — men du ska stå upp för patientsäkerhet och ansvar.

Du har rätt att ställa krav och sätta gränser. Samtidigt kommer du att vinna mycket i längden på att förstå dynamiken i teamet och att vara tydlig men respektfull. Du är ledare i din roll – och gott ledarskap handlar både om att ställa krav och skapa samarbete.
Citera
2025-07-28, 08:27
Medlem
VidrigKunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profeten-Allan
Många yngre sjuksköterskor jag pratat med har dåliga erfarenheter från undersköterskor med mindervärdeskomplex, oftast kärringar. De menar på att undersköterskorna tenderar ha en bitter attityd, en ovilja att utföra omvårdnadsarbete de blir skickade att göra av sjuksköterskor.

Varför har dessa sjuksköterskor så stort tålamod med dessa undersköterskor och låter de hålla på?
Jag är själv snart nyexaminerad ssk. Kommer aldrig tolerera en sådan snäsig och dryg attityd. Som ssk har jag andra uppgifter som kan behövs prioriteras. Jag ska styra och lägga upp omvårfnadsarbetet, jag delegerar. Det är självklart viktigt att betrakta ert snäsigt och trotsigt beteende som arbetsvägran. Självklart kommer jag peka med hela handen och tala om för vederbörande undersköterska att om det inte passar att göra det som kärringen är här för att göra, då tar hon sitt pick och pack och går hem.

De bråkar väl oavsett rang, det är ju bara kvinnor på de arbetsplatserna.

Profetinnan Allan?
Citera
2025-07-28, 08:34
Medlem
Du har nog missförstått din roll - katastrofalt.

Om du kommer ut som ny SSK till en avdelning eller enhet, och har den inställningen och tonen, så lär din anställning inte bli särskilt långvarig.

Det är inte heller sjuksköterskans uppgift att delegera omvårdnadsarbetet i stort, det gäller bara specifika uppgifter såsom medicindelegering, sond, insulin, stomi och provtagning.

För övrigt jobbar alla i ett team, och glöm inte, att du har lärare över dig.

För övrigt undrar man varför du sökt dig till vård- och omsorg, när du har den inställning du beskriver här:

(FB) Blivit mer kall och slutat bry mig om andra - fler?
Citera
2025-07-28, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profeten-Allan

Sedan när har en sketen sjuksköterska personalansvar?
Du är blott en kugge i ett stort maskineri och har inga befogenheter att säga upp folk.
Citera
2025-07-28, 09:15
Medlem
Du kommer få problem med den där attityden helt klart. Jobbar inte inom sjukvården själv, men vi fick en ny kollega för några år sedan som från dag ett körde den stilen. Hon fick snabbt en chefstjänst tack vare stor erfarenhet och kompetens, men fick lika snabbt alla emot sig pga attitydproblemen. Hon blev inte så långvarig trots att hennes kompetens verkligen behövdes. Det är nog en fördel att ligga lite lågt som ny. Diskutera med syrrorna som jobbat länge istället.
Citera
2025-07-28, 10:12
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ska bli sjuksyster jag, tralala
Syster är säkert tjusigt att va
Jag ska glittra och le som en strålande fe
Ja, det ska lilla jag tralala tralala tralala tralala.
Gå elev är nog pyton till knog
Teori tycker jag verkar nog
Inte ska en elev tvätta gummornas skrev
det är biträdets jobb tycker jag, det är sånt dom ska eller va.

Tänk när utbildningen sen är klar
Vilket vansinnigt ansvar man har
Dela ut medicin, vara prydlig och fin
Ändå fast som en mur eller hur ska man va tycker jag tralala.

Doktorn märker hur säker jag är
Och en dag är han allvarligt kär
Skymtar hud brun och len ovan knästrumpeben
Och en dag är han där eller va tror nog jag tralala.

Jag får sluta mitt yrke så klart
I vår villa ska vi ha det rart
Ett par barn vill jag ha och en barnflicka va
Som är stadig och bra ska jag ha, det blir bra tycker jag tralala.

Kanske gillar jag inte allt fläng
På ett sjukhus blir jag nog mannekäng
Eller fotomodell, alltid finns det nån snäll
Miljonär jag kan ta tror jag, och sen sticker vi till USA.

Sonja Åkesson
Citera
2025-07-28, 10:15
Medlem
Jag har läst dina tidigare inlägg där du efter ett år var kränkt av en patient som du kallade för Bajskorven. Du skrev att du skiter fullständigt i hur patienterna mår. Du vill styra och ställa för att visa att du har makt. Jag har jobbat inom sjukvården i många år. När du är nyexaminerad får du räkna med att bli behandlad som en gröngöling av arbetskamrater som har jobbat där i många år. Det är din lott.

Du är den där sorten som kan förstöra en grupp som tidigare har fungerat mycket bra. Du kommer att vara den som alla pratar skit om, och de måste be patienterna om ursäkt för ditt beteende. Ingen vill sitta bredvid dig i matsalen, och du blir aldrig bjuden på fester.

Efter ett tag kommer du att bli omplacerad, och sedan så kommer du att flyttas runt. Din arbetsplats blir till slut på våningen under kulverten i ett rum utan fönster. Där får du sysselsätta dig med ta bort personuppgifterna på de patienter som har avlidit. Jag har sett detta, och det kommer att hända dig om du inte beter dig som folk och respekterar både patienter och undersköterskor.
Senast redigerad av Newton555 2025-07-28 kl. 10:18.
Citera
2025-07-28, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VidrigKund
De bråkar väl oavsett rang, det är ju bara kvinnor på de arbetsplatserna.

Profetinnan Allan?
Nä jag har kuk
Citera
2025-07-28, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du har nog missförstått din roll - katastrofalt.

Om du kommer ut som ny SSK till en avdelning eller enhet, och har den inställningen och tonen, så lär din anställning inte bli särskilt långvarig.

Det är inte heller sjuksköterskans uppgift att delegera omvårdnadsarbetet i stort, det gäller bara specifika uppgifter såsom medicindelegering, sond, insulin, stomi och provtagning.

För övrigt jobbar alla i ett team, och glöm inte, att du har lärare över dig.

För övrigt undrar man varför du sökt dig till vård- och omsorg, när du har den inställning du beskriver här:

(FB) Blivit mer kall och slutat bry mig om andra - fler?

För att jag vill ha ett lätt jobb där jag kan tjäna mycket pengar utan att behöva plugga mycket. Många jobbmöjligheter.

Tänkte jag ska jobba inom psykiatrin. Bemanning I Norge.
Citera
2025-07-28, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Sedan när har en sketen sjuksköterska personalansvar?
Du är blott en kugge i ett stort maskineri och har inga befogenheter att säga upp folk.
Sedan jag börjar. Det är dey som gäller. Om du inte anpassar dig så skäller jag ut dig och får dig att börja gråta.
Senast redigerad av Profeten-Allan 2025-07-28 kl. 10:24.
Citera
2025-07-28, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Jag har läst dina tidigare inlägg där du efter ett år var kränkt av en patient som du kallade för Bajskorven. Du skrev att du skiter fullständigt i hur patienterna mår. Du vill styra och ställa för att visa att du har makt. Jag har jobbat inom sjukvården i många år. När du är nyexaminerad får du räkna med att bli behandlad som en gröngöling av arbetskamrater som har jobbat där i många år. Det är din lott.

Du är den där sorten som kan förstöra en grupp som tidigare har fungerat mycket bra. Du kommer att vara den som alla pratar skit om, och de måste be patienterna om ursäkt för ditt beteende. Ingen vill sitta bredvid dig i matsalen, och du blir aldrig bjuden på fester.

Efter ett tag kommer du att bli omplacerad, och sedan så kommer du att flyttas runt. Din arbetsplats blir till slut på våningen under kulverten i ett rum utan fönster. Där får du sysselsätta dig med ta bort personuppgifterna på de patienter som har avlidit. Jag har sett detta, och det kommer att hända dig om du inte beter dig som folk och respekterar både patienter och undersköterskor.

Hag respekterar både patienter och undersköterskor. Jag pratar om folk som inte beter sig, men du verkat medvetet strunta i det och vinkla det hela till vad som passar dig.

Jag jobbar nu och det fungerar bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in