2025-07-28, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profeten-Allan
Hag respekterar både patienter och undersköterskor. Jag pratar om folk som inte beter sig, men du verkat medvetet strunta i det och vinkla det hela till vad som passar dig.

Jag jobbar nu och det fungerar bra.

Jag har läst dina tidigare inlägg, och har förstått hur du beter dig.
Citera
2025-07-28, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Jag har läst dina tidigare inlägg, och har förstått hur du beter dig.
Dvs bra. Jag har varit tydlig med att jag behandlar kollegor, patienter och närstående väl alla gånger. Men att jag förväntar mig att du då beter dig någorlunda likvärdigt. Gör du inte det så kommer du få veta det så är det bara.

Jag är där för att ge vård, jag är ingen boxningssäck man avreagera sig på. Det kommer aldrig ske. Tyvärr. Det slår tillbaks.
Citera
2025-07-28, 10:43
Medlem
Citat:
Men jag är profet

Med din attityd så gissar jag att du är muslim.
Citera
2025-07-28, 10:44
Citat:
För att jag vill ha ett lätt jobb där jag kan tjäna mycket pengar utan att behöva plugga mycket. Många jobbmöjligheter.

Tänkte jag ska jobba inom psykiatrin. Bemanning I Norge.

Ja då har du i sanning valt rätt utbildning. Sjuksköterskor och undersköterskor i offentlig sektor, mera överbetalda gnäll kärringar går nog inte hitta någonstans i hela världen.
Citera
2025-07-28, 10:46
Medlem
Citat:
Dvs bra. Jag har varit tydlig med att jag behandlar kollegor, patienter och närstående väl alla gånger. Men att jag förväntar mig att du då beter dig någorlunda likvärdigt. Gör du inte det så kommer du få veta det så är det bara.

Jag är där för att ge vård, jag är ingen boxningssäck man avreagera sig på. Det kommer aldrig ske. Tyvärr. Det slår tillbaks.

Den uppfattningen har vi inte fått från tidigare inlägg. Som sagt, du är inte populär, och du kommer att bli omplacerad. Lycka till.
Citera
2025-07-28, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Med din attityd så gissar jag att du är muslim.
Jag behandlar dig väl oavsett om du är städare, vårdbiträde, patient eller överläkare. Rik, fattig, nazist, invandrare, muslim., jude. Men jag förväntar mig att du behandlar mig med respekt.

Som undersköterska, kvalificerad rövtorkare, så förväntar jag mig att du gör som jag säger till dig. När jag ber dig snällt.
Citera
2025-07-28, 11:01
Medlem
Citat:
Många yngre sjuksköterskor jag pratat med har dåliga erfarenheter från undersköterskor med mindervärdeskomplex, oftast kärringar. De menar på att undersköterskorna tenderar ha en bitter attityd, en ovilja att utföra omvårdnadsarbete de blir skickade att göra av sjuksköterskor.

Varför har dessa sjuksköterskor så stort tålamod med dessa undersköterskor och låter de hålla på?
Jag är själv snart nyexaminerad ssk. Kommer aldrig tolerera en sådan snäsig och dryg attityd. Som ssk har jag andra uppgifter som kan behövs prioriteras. Jag ska styra och lägga upp omvårfnadsarbetet, jag delegerar. Det är självklart viktigt att betrakta ert snäsigt och trotsigt beteende som arbetsvägran. Självklart kommer jag peka med hela handen och tala om för vederbörande undersköterska att om det inte passar att göra det som kärringen är här för att göra, då tar hon sitt pick och pack och går hem.

Varför har så många sjuksköterskor överseende med de?

Det är snarare sjuksköterskorna som är problemet inom sjukvården. De flesta undersköterskor är äldre och är mer rutinerade. De flesta yngre sjuksköterskor jag kommit i kontakt med betraktar sig för mer och är ovilliga att utföra "nödvändiga" arbeten. Sjuksköterskor bör inte ha någon arbetsledande funktion öht. De bör dessutom hålla sig borta från patientjournalerna och överlåta sådant till läkare och läkarsekreterare. Sjuksköterskor bör ägna sig åt provtagningar, medicinutdelning och omplåstring. Tiden som blir över kan de gott assistera undersköterskorna i deras arbete.
Citera
2025-07-28, 11:16
Medlem
Citat:
Många yngre sjuksköterskor jag pratat med har dåliga erfarenheter från undersköterskor med mindervärdeskomplex, oftast kärringar. De menar på att undersköterskorna tenderar ha en bitter attityd, en ovilja att utföra omvårdnadsarbete de blir skickade att göra av sjuksköterskor.

Varför har dessa sjuksköterskor så stort tålamod med dessa undersköterskor och låter de hålla på?
Jag är själv snart nyexaminerad ssk. Kommer aldrig tolerera en sådan snäsig och dryg attityd. Som ssk har jag andra uppgifter som kan behövs prioriteras. Jag ska styra och lägga upp omvårfnadsarbetet, jag delegerar. Det är självklart viktigt att betrakta ert snäsigt och trotsigt beteende som arbetsvägran. Självklart kommer jag peka med hela handen och tala om för vederbörande undersköterska att om det inte passar att göra det som kärringen är här för att göra, då tar hon sitt pick och pack och går hem.

Lättare sagt än gjort. Självklart ska du stå upp för dig själv eller främst för patienten. Men om du väljer dessa strider mot fel uskor så kommer du få många emot dig. Och de är inget kul. Tips från en relativt ung ssk som tidigare jobbat som usk också.
Citera
2025-07-28, 11:21
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VidrigKund
De bråkar väl oavsett rang, det är ju bara kvinnor på de arbetsplatserna.

Profetinnan Allan?
Flera kvinnor på samma arbetsplats = psykisk ohälsa är ett faktum.
Citera
2025-07-28, 11:30
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Många yngre sjuksköterskor borde hoppa av sina höga hästar och sluta tro att de vet och kan bäst alltid. Det är nog där det blir fel. Jag har jobbat som syrra i fruktansvärt många år och har inte dessa problem med mina undersköterskekollegor. Tvärtom.
Citera
2025-07-28, 11:32
Medlem
bellusorcas avatar
Haha fyfan alltså detta får mig att tänka på en situation när jag själv var nyexad, runt 21 år gammal och osäker.
Bad min undersköterska (som var nära pensionsåldern) att gå med ett blodprov till labb. ”Nej” sa hon bara. Jag blev så paff och stack iväg med provet själv trots att jag hade betydligt mer än henne att göra.

Fruktansvärt att man tycker att man kan bete sig illa mot någon pga att den är ung eller osäker. Men maktbalansen blir konstig när jag är grön och 45 år yngre än henne och hon har nött samma golv alla dessa år. Dessutom har hon hunnit bli bitter och olycklig under dessa år.

Idag, 10 år senare, hade det här aldrig hänt. Tror hon utnyttjade min ungdom och osäkerhet och jag var inte modig eller stark nog att stå emot. Nu har jag växt till mig och fått självförtroende och erfarenhet och då kör dom inte med en längre. Men det tar sin tid. Jag tror mest det grundar sig i att många nya ssk är unga och när de ska vara arbetsledare över äldre kvinnor blir det friktion.

Sen tycker jag att majoriteten av alla undersköterskor, unga som gamla, är helt otroliga!! Fått enormt stöd av erfarna undersköterskor när jag själv varit osäker i situationer. Men det finns alltid bitterfittor där ute.
Senast redigerad av bellusorca 2025-07-28 kl. 11:37.
Citera
2025-07-28, 11:35
Medlem
HBTKuks avatar
Det är lätt att vara tuff när du är så oförstående och inte börjat jobbet. Skilnaden på de som enligt dig accepterar "skit" är att de har faktisk arbetserfarenhet.

Försök vara vänlig mot folk, känns nästan som du längtar efter att få ha folk under dig som bara ska lyda blint.

Lär av dina kollegor med erfarenhet i stället så slipper du nog en del konflikter framöver.

Kanske en liten autismutredning på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in