2025-07-27, 14:00
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
TS har förklarat hur man följer riktlinjer, dessvärre har vi inget som styr mer än politiker hur myndigheter får lägga sina riktlinjer, vilket vi tydligt sett med trafikutskottet samt statsråd Andreas Carlson.

Sedan får ni skrika hur mycket ni vill o tro vad ni vill, det är så sverige fungera, likväl som polismyndigheten får nya direktiv o bemöta allt får även övriga myndigheter, det menas att ingen gör fel.
Likväl som HD dömde aktivister får sitta på vägar trots man inte lyssna på ordningsmakt osv

Det är ni som inte förstår.
Det är just för att de inte följt riktlinjer när de skapade praxis som trafikutskottet drog dem i örat.
2025-07-27, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Bevisbördan ligger på er.
Nej tråden handlar om transportstyrelsen gjort fel via PEth värdet.

Det är alltså ni som ska bevisa här att TS gjort fel.
2025-07-27, 14:07
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Nej tråden handlar om transportstyrelsen gjort fel via PEth värdet.

Det är alltså ni som ska bevisa här att TS gjort fel.
Det har vi gjort. Även trafikutskottet har gjort det. Kammarrätten har gjort det.
Varenda jävla relevant forskare har gjort det.

Det är bara att gå in på mina inlägg i ämnet om du behöver friska upp minnet
2025-07-27, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Mitt knä blev skadat då en person körde bil berusad.
Själv var jag 12år och befann mig på en släkting tomt.
Nu hade ingen utredning via PEth eller dylikt hjälpt då personen saknade körkort men körde trotts det berusad.
Vilket är synnerligen off topic igen tråden.
PEth kan användas I en utredning ja, men några enstaka förhöjda PEth värden utgör inget fristående bevis för att en person har ett riskfyllt alkoholberoende som i laglig mening borde leda till ett indraget körkort.
Läs igenom den forskning du själv länkat till.
Jag vet inte om din uppenbara oförmåga att ta till sig frågeställningen har med låg IQ eller begynnande demens som kan vara alkoholrelaterad.
Då du uppenbarligen gärna umgås med alkoholister och skadar dig själv för att sjukpenning så misstänker jag att du själv har grava bekymmer med ditt drickande.
Du har rätt utanförskapsområden hör inte hit, bör gå under sossarna vill intrigera olika bostadsområden för att reducera såna händelser där barn berörs av.

Men du använde alltså alkohol för att bedöva smärtan? kunde han utan körkort köra bil så kan alla få köra bil oavsett ökat riskbeteende, om inte bör det gå under jantelagen.

Har bevisat jag har kontroll, lämna mitt blodprov, tog mitt ansvar, tog ingen alkohol alls som jag tydligt berättat, Linn hade kunnat gjort liknade om hon inte led av sitt beroende o abstinens.
2025-07-27, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Den vetenskapliga evidensen bygger på forskning och internationell konsensus kring att PEth > 0,3 tyder på högt och långvarigt intag.

Det här stämmer inte, till och med Helander skriver i läkartidningen att förhöjt PEth indikerar men kan ej fastställa högt och långvarigt intag. Experten i den dom som gjorde att TS fick ta snabbspåret med att ändra sin praxis gick ännu längre. -”Man kan inte använda PEth som markör ensamt för att påvisa skadligt bruk”.

Forskarvärlden och läkarkåren har kritiserat TS övertro på markören i åratal, något som nu börjar rättas till så sakteliga. Enligt mig innebär detta att fel som begåtts tidigare fortfarande är fel i och med att grundpremisserna har varit fel hela tiden.
2025-07-27, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hadegott
Det här stämmer inte, till och med Helander skriver i läkartidningen att förhöjt PEth indikerar men kan ej fastställa högt och långvarigt intag. Experten i den dom som gjorde att TS fick ta snabbspåret med att ändra sin praxis gick ännu längre. -”Man kan inte använda PEth som markör ensamt för att påvisa skadligt bruk”.

Forskarvärlden och läkarkåren har kritiserat TS övertro på markören i åratal, något som nu börjar rättas till så sakteliga. Enligt mig innebär detta att fel som begåtts tidigare fortfarande är fel i och med att grundpremisserna har varit fel hela tiden.
Ni vill tolka det lite hursomhelst, ett test kan ge en induktion på missbruk, varav vi har dessa 40st som en expertgrupp ska granska, dvs man ser vad testet indikera gör då det komplement som behövs för att fastställa om det handlar om ett missbruk eller inte. dvs man behöver inte träffa pat, Mer behövs inte.
Senast redigerad av hjorten16 2025-07-27 kl. 15:21.
2025-07-27, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Det är lugnt, uppsök inte vård bara.

Kan ju också synas på sociala medier
2025-07-27, 15:50
Medlem
Citat:
Ni vill tolka det lite hursomhelst, ett test kan ge en induktion på missbruk, varav vi har dessa 40st som en expertgrupp ska granska, dvs man ser vad testet indikera gör då det komplement som behövs för att fastställa om det handlar om ett missbruk eller inte. dvs man behöver inte träffa pat, Mer behövs inte.

Fel, den kanske kraftigaste kritiken består i att en diagnos inte ställts av en läkare som träffat patienten.

Jag har inte fått någon information att en expertgrupp skall granska de 40 tragiska övergreppen.
2025-07-27, 16:09
Medlem
Citat:
Du har rätt utanförskapsområden hör inte hit, bör gå under sossarna vill intrigera olika bostadsområden för att reducera såna händelser där barn berörs av.

Men du använde alltså alkohol för att bedöva smärtan? kunde han utan körkort köra bil så kan alla få köra bil oavsett ökat riskbeteende, om inte bör det gå under jantelagen.

Har bevisat jag har kontroll, lämna mitt blodprov, tog mitt ansvar, tog ingen alkohol alls som jag tydligt berättat, Linn hade kunnat gjort liknade om hon inte led av sitt beroende o abstinens.
Nu dricker jag inte speciellt mycket, och inte för att döva nån smärta. Däremot så indikerar dina inlägg på att du har eller i alla fall haft ett problem med din relation till alkohol.
Sen att du dillar om utanskapsområden, min olycka skedde på landsbygden. Att du inte kan tyda skriven text etc är en helt annan femma du borde söka för det. Du uppvisar alla tecken på en person med alkoholproblem, umgås med alkoholister och skadar dig själlv. Kan Indikera på att du blivit dement, troligen beroende på ditt missbruk. Med ditt eget resonemang bör du läggas in på ett demensboende, ditt körkort bör omhändertas och en god man utses.
Men jag anser nog att du behöver utredas.
Lycka till och hoppas inte din demens förvärras drastiskt.
Senast redigerad av SkogsSaab 2025-07-27 kl. 16:24.
2025-07-27, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hadegott
Fel, den kanske kraftigaste kritiken består i att en diagnos inte ställts av en läkare som träffat patienten.

Jag har inte fått någon information att en expertgrupp skall granska de 40 tragiska övergreppen.
Vad är det för trams, finns inga såna krav, inte ens försäkringskassan har några såna krav,

Har förklarat att TS har ingen egna läkare inte heller FK har egna läkare, det är externa läkare som hjälper handläggare på TS samt FK att utvärdera bedömningen av värden, det är sedan handläggare som tar besluten och inte läkare.

Kort TS har gjort bedömningar i år tionden utan extern hjälp det samma har FK gjort, dvs det har aldrig handlat om att träffa någon patient, annars hade läkare själva kunna skriva ut sjukpenning eller återkalla körkort.
2025-07-27, 16:17
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Om man har på sig att visa på lämplighet så är det de höga värdena som är graverande, de visar på att man inte varaktigt kan hålla alkoholkonsumtionen på en rimlig nivå. 5 av 10 varav ett på 0,69 visar det på ett övertydligt sätt. Att man har prover under 0,3 (vi vet inte hur mycket under) är inte någon förmildrade omständighet givet att så många är över.

Hade det varit som Centrum för "rättvisa" lögnaktigt hävdar, att det var ett 20-tal prover där bara enstaka var över 0,3 så hade man kunna hävda att det var OK givet att de höga värdena låg i början av serien och inte i slutet. Men nu var det ju inte så utan vid tidpunkten för beslutet var det 5 av 10, vilket visar att Linn inte hade kontroll på sin alkoholkonsumtion och fick en missbruksdiagnos som följd av detta. Troligen skulle körkortet ha rykt även om bedömningen hade skett idag eller med nya reglerna som ska komma senare i år.

Den vetenskapliga evidensen bygger på forskning och internationell konsensus kring att PEth > 0,3 tyder på högt och långvarigt intag. Att man sen exempelvis kräver två värden över 0,3 med 5 veckor mellan eller resonerar kring 5 av 10 värden etc. bryter inte mot vetenskaplig evidens utan är bara ett sätt att ta fram ett fungerande regelverk och praxis som tillämpas med individuell bedömning i det aktuella fallet.
Visa oss den vetenskapen. Och att den vetenskapen tydligt visar att över 0,3 peth indikerar att man utgör en trafikfara.
2025-07-27, 16:20
Medlem
Citat:
Det är inte så lätt att hitta "regler" om sådant, jag har faktiskt sökt efter det tidigare men då hittade jag inget. Jag har heller aldrig använt alkolås eller egen mätare själv men du kanske har egna erfarenheter av detta?

Men det är ju bra om man märker av att någon försökt köra och stoppas av alkolåset. Körkortet borde dras direkt då enligt min mening men jag misstänker att det kanske inte fungerar så utan att det daltas med missbrukarna?
Information finns på transportstyrelsens hemsida, reglerna har inte ändrats sen jag jobbade med utveckling av dessa för ett gäng år sen.
Hur olika företag sätter upp sina regler hittar du nog om du berörs, men skulle inte förvåna mig om de flesta har likartade regelverk som min arbetsgivare.
Men att du har svårt att leta upp och förstå information är väl ingen nyhet i tråden.
Det är så jag varit i kontakt med alkohollås, deltog i utveckling av dessa för ca 20år sen, sen har vi installerat dessa hos min arbetsgivare. Det är både på fordon och maskiner där man kan orsaka skada om man brukar dem fel.
Senast redigerad av SkogsSaab 2025-07-27 kl. 16:25.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in