2025-07-27, 13:35
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Då återstår det enl dig bara att PETh testa alla som har körkort, maskinförare och alla yrkesgrupper som kräver behörigheter, licenser och certifikat var 5:e vecka. Fy f-n vad skruvat.

Det är inget jag påstått utan det är din egen halmdocka. Att lägga fram en sådan är däremot skruvat.
2025-07-27, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det är du som visar på grava brister i din förståelse.
Frågan är om det inte är dags för dig att ta kontakt med sjukvården kan dina brister eventuellt bero på nån demenssjukdom kanske kopplat till ditt alkoholmissbruk?

PEth är ett verktyg för att indikera bruk av alkohol.
Men inget i forskningen ni hänvisat till stöder det som enskilt bevis för ett riskbruk som kan utgöra ett skäl till att återkalla ett körkort.
Däremot kan det användas som en indikation på att en riskfyllt bruk föreligger ich som en del I en beviskedja i en utredning.
Men du har uppenbarligen för svårt för dig att förstå.
Det är inteanvöndningen av PEth i sig själv som varit problemet. Utan att transportstyrelsen i sin iver använt det på ett sätt forskningen inte stödjer.
Det är inte jag som alkohol relaterade skador, det har du själv förklarat du har med ditt knä.
det är du som lider av alkoholrelaterat, ändå har du ingen kunskap till varför du är skadad, hade du minneslucka när du skada knät?
Peth är en långtidsmarkör, det borde även du veta, över tid kan man även bedöma ett beroende.
Finns ingen forskning att Peth inte fungerar som långtidmarkör, tvärtom stödjer dom flera den fungera utmärkt för det.
2025-07-27, 13:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Jag har ingen anledning att misstro vad Transportstyrelsen hävdar, helt öppet.

"Det är sant att det finns vissa skillnader i mängder alkohol för att PEth uppnår 0,3 µmol/L. Det finns exempelvis en skillnad mellan en liten kvinna efter gastric bypass som dricker snabbt utan mat och en stor man som dricker långsamt endast med maten, för att spetsa till det. Men det handlar alltid om stora mängder alkohol konsumerade under en längre tid. Gränsvärdet 0,3 µmol/L för påvisande av långvarigt, högt alkoholintag är tilltaget med god marginal. PEth avspeglar dessutom den verkliga medicinska skadan (som är lika stor hos den lilla kvinnan som hos den stora mannen) trots vissa skillnader i mängd alkohol som krävs för att uppnå 0,3 µmol/L."

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/trafikmedicin/fragor-och-svar-om-peth-prover/

Du menar att vi ska tro på den där rappakaljan när det inte ens finns en referens eller källa till frågespalten? Speciellt när det är kraftiga överdrifter i meningarna innan din fetade text.
2025-07-27, 13:38
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det är är utanför trådens ämne.
Men faktum är att det följs upp gällande alkolås som stoppar en start.
På jobbet har vi alkolås på samtliga fordon, som vi får kvitera om vi använt.
Ett "Positivt" värde renderar alltid i en utredning.Om nu det skrivna regelverket följs, har aldrig själv råkat ut för någon possitiv blåsning och har aldrig sett någon heller.
Faktum är att det är samma om du har krav på alkolås i din bil efter en rattfylla, positiva värden renderar till att möjligheten att köra förverkas.
Du är inget vidare haj på att läsa och förstå skriven text om regler märker jag.

Det är inte så lätt att hitta "regler" om sådant, jag har faktiskt sökt efter det tidigare men då hittade jag inget. Jag har heller aldrig använt alkolås eller egen mätare själv men du kanske har egna erfarenheter av detta?

Men det är ju bra om man märker av att någon försökt köra och stoppas av alkolåset. Körkortet borde dras direkt då enligt min mening men jag misstänker att det kanske inte fungerar så utan att det daltas med missbrukarna?
2025-07-27, 13:40
Avslutad
Citat:
Vet inte vad du avser. Är han diskvalificerad som forskare för att han läst teologi menar du? Ska han kritiseras för forskning så är det väl i så fall för det han avhandlat, inte vilken religion han tillhör. Nu letar du verkligen efter halmstrån och på ett kränkande sätt mot personen.

Vad jobbar han med i vanliga fall? Alltså när han inte knåpar ihop nån enstaka "studie" där han feltolkar eller fultolkar källorna till studien. Det är ju inte som så att han själv forskat fram speciellt mycket. Han har väl mest sammanställt info från olika redan publicerade studier.
2025-07-27, 13:44
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Vad jobbar han med i vanliga fall? Alltså när han inte knåpar ihop nån enstaka "studie" där han feltolkar eller fultolkar källorna till studien. Det är ju inte som så att han själv forskat fram speciellt mycket. Han har väl mest sammanställt info från olika redan publicerade studier.

Menar du att han genomför metastudier? Det är ju ett vanligt och etablerat arbetssätt inom forskningen. Men du vet bättre?
2025-07-27, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Hela tråden handlar om att Transportstyrelsen har dragit in körkort UTAN ordentliga utredningar och diagnoser enligt diagnosmanualerna. Du är verkligen obeskrivligt korkad.
TS har förklarat hur man följer riktlinjer, dessvärre har vi inget som styr mer än politiker hur myndigheter får lägga sina riktlinjer, vilket vi tydligt sett med trafikutskottet samt statsråd Andreas Carlson.

Sedan får ni skrika hur mycket ni vill o tro vad ni vill, det är så sverige fungera, likväl som polismyndigheten får nya direktiv o bemöta allt får även övriga myndigheter, det menas att ingen gör fel.
Likväl som HD dömde aktivister får sitta på vägar trots man inte lyssna på ordningsmakt osv

Det är ni som inte förstår.
Senast redigerad av hjorten16 2025-07-27 kl. 13:50.
2025-07-27, 13:52
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Bevisa istället evidens på vart en skadlig gräns finns med alkohol, då gärna med individuell bedömning, både jag o transportstyrelsen kan inte hitta någon sådan.

Kan du inte göra det ska du inte heller fara fram med osanningar o ljuga att TS inte har evidens när inte ens ni har någon evidens något sådant existera.
Bevisbördan ligger på er.
2025-07-27, 13:52
Medlem
Citat:
Det är inte jag som alkohol relaterade skador, det har du själv förklarat du har med ditt knä.
det är du som lider av alkoholrelaterat, ändå har du ingen kunskap till varför du är skadad, hade du minneslucka när du skada knät?
Peth är en långtidsmarkör, det borde även du veta, över tid kan man även bedöma ett beroende.
Finns ingen forskning att Peth inte fungerar som långtidmarkör, tvärtom stödjer dom flera den fungera utmärkt för det.
Mitt knä blev skadat då en person körde bil berusad.
Själv var jag 12år och befann mig på en släkting tomt.
Nu hade ingen utredning via PEth eller dylikt hjälpt då personen saknade körkort men körde trotts det berusad.
Vilket är synnerligen off topic igen tråden.
PEth kan användas I en utredning ja, men några enstaka förhöjda PEth värden utgör inget fristående bevis för att en person har ett riskfyllt alkoholberoende som i laglig mening borde leda till ett indraget körkort.
Läs igenom den forskning du själv länkat till.
Jag vet inte om din uppenbara oförmåga att ta till sig frågeställningen har med låg IQ eller begynnande demens som kan vara alkoholrelaterad.
Då du uppenbarligen gärna umgås med alkoholister och skadar dig själv för att sjukpenning så misstänker jag att du själv har grava bekymmer med ditt drickande.
2025-07-27, 13:54
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
TS har förklarat hur man följer riktlinjer, dessvärre har vi inget som styr mer än politiker hur myndigheter får lägga sina riktlinjer, vilket vi tydligt sett med trafikutskottet samt statsråd Andreas Carlson.

Sedan får ni skrika hur mycket ni vill o tro vad ni vill, det är så sverige fungera, likväl som polismyndigheten får nya direktiv o bemöta allt får även övriga myndigheter, det menas att ingen gör fel.
Likväl som HD dömde aktivister får sitta på vägar trots man inte lyssna på ordningsmakt osv

Det är ni som inte förstår.
Så visa oss hur 0,3 peth tydligt påvisar att man utgör en trafikfara och att TS har hållit sig inom de etiska ramar de skall när de skapar lagar.
2025-07-27, 13:56
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jag har ingen anledning att misstro vad Transportstyrelsen hävdar, helt öppet.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/trafikmedicin/fragor-och-svar-om-peth-prover/
TS sida är endast fylld med påståenden.

Du måste visa konkret forskning för dina påståenden
2025-07-27, 13:59
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Bara gå bakåt o läsa gav en länk, följ sedan
Du länka till en mat/dryckes tidning…

Kan du visa hur peth kan visa att man kört bil påtagligt berusad? Kan du visa att TS har tagit med sådan forskning när de skapade praxis?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in