Citat:
Ursprungligen postat av
no-more-scam
.... Det riktiga är att ge dig råd - studera alt material på Geoengineeringwatch, men du vill ju inte detta...
Självklart har jag läst på Geoengineeringwatch - annars skulle jag ju inte veta vilken dålig kvalitet det är där och att det mest handlar om vinklad opinionsbildning och rena lögner.
Ett av många exempel:
Citat:
... *are equipped with "Hi Bypass Turbofan" jet engines which are by design nearly incapable of producing condensation trails except under rare and extreme conditions. ...
Jag vet inte om han bara är okunning eller om han medvetet ljuger men är man något så när insatt i dels flygmotorer och dels molnbildning så vet man att det är ett falskt påstående. En B777 gör av med cirka 8 ton bränsle i timmen vilket betyder att flygplanet skapar cirka 12000 liter vatten i timmen. Och om den omgivande lyften är mättad med vattenånga så kommer vattnet att kondensera och bilda contrails.
Och nej, det krävs inte extrema förutsättningar för att det ska bildas contrails - det krävs samma förutsättningar som krävs för att det ska bildas cirrusmoln. Och eftersom det är vanligt med cirrusmoln vet vi att det är vanligt med rätt förutsättningar för att bilda contrails.
Dessutom kan ju vilken flygintresserad person som helst vittna om att helt vanliga passagerarplan med "hi bypass" ofta skapar contrails. Jag har personligen sett hundratals med passagerarplan som skapar strimmor.
Ovan är bara ett av många exempel på vilken ohyggligt låg kvalitet det är på Geoengineeringwatch.