Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-25, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Men varför tar du inte till dig så simpla meningar som att larmlistan bara visar vad väktarna gör? Det har inget att göra med att visa på om SE var ute eller inte.

Larmlistan har enbart med tidsproblematiken att göra. För det intressanta här är inte om SE har varit ute eller inte. Utan om han har haft en möjlighet att se LOP. Och vi vet när de kommer fram och när ronden påbörjas, via larmlistan. Alltså två tidpunkter som SE måste hålla sig inom.

Och nej, Larmlistorna hindrar troligtvis inte att SE är ute mellan 19-21. De visar sin bara på ungefär när ronden påbörjas. Och SE måste vara tillbaka innan den påbörjas för att kunna bli insläppt av ALG. Som är den som går på ronden. Exakt när den påbörjas är dock inte helt klart på minuten. Vi ser att en dörr kollas 21:03. Så någon gång innan dess har ALG lämnat receptionen. Enligt sig själv strax efter 21 och enligt AK mellan 20:45 och 21:00.

Jag har hela tiden trott att larmlistorna bara hade med vad väktarna gjort..

Dock har jag svårt för att sätta det i kontext då Engström kan även bli insläppt strax innan 20:55 eller varför inte 21:15

Vi strök väl båda två att väktarna kan minnas dagar och tider ?
Citera
2025-07-25, 19:59
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag har hela tiden trott att larmlistorna bara hade med vad väktarna gjort..

Dock har jag svårt för att sätta det i kontext då Engström kan även bli insläppt strax innan 20:55 eller varför inte 21:15

Vi strök väl båda två att väktarna kan minnas dagar och tider ?
...
Det är helt korrekt. Larnlistorna har bara att göra med vad väktarna gör.

Jag vet knappt hur jag kan förenkla det här mer.

Larmlistan visar på när ronden som ALG gör börjar. För att SE ska kunna bli insläppt av henne måste han vara på Skandia innan hon lämnar receptionen.

Han kan då troligtvis bli insläppt av henne 20:55. Men det beror lite på hur lång tid det tar för henne från att lämna receptionen till att kontrollera första dörren. Men han kan inte bli insläppt av henne 21:15 eftersom hon inte är på plats då.

Blir han insläppt 20:55 så kan han dock inte ha sett LOP eftersom de inte är vid bion än.

Väktarna behöver inte minnas tider för det här. Eftersom det backas upp av larmlistan.
Citera
2025-07-25, 20:05
Medlem
Citat:
...
Det är helt korrekt. Larnlistorna har bara att göra med vad väktarna gör.

Jag vet knappt hur jag kan förenkla det här mer.

Larmlistan visar på när ronden som ALG gör börjar. För att SE ska kunna bli insläppt av henne måste han vara på Skandia innan hon lämnar receptionen.

Han kan då troligtvis bli insläppt av henne 20:55. Men det beror lite på hur lång tid det tar för henne från att lämna receptionen till att kontrollera första dörren. Men han kan inte bli insläppt av henne 21:15 eftersom hon inte är på plats då.

Blir han insläppt 20:55 så kan han dock inte ha sett LOP eftersom de inte är vid bion än.

Väktarna behöver inte minnas tider för det här. Eftersom det backas upp av larmlistan.

Men han kan alltså bli insläppt när som eg eftersom vi slog fast att vi inte kan begära att väktarna ska minnas detta 3mån senare !

Vilket du troligen själv inser...

Du skrev ju själv att Anna troligen minns helt galet till Häggström
Citera
2025-07-25, 20:09
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Men han kan alltså bli insläppt när som eg eftersom vi slog fast att vi inte kan begära att väktarna ska minnas detta 3mån senare !

Vilket du troligen själv inser...

Du skrev ju själv att Anna troligen minns helt galet till Häggström
Men alltså. Du kan ju verkligen omöjligt läsa vad jag skriver.

Han kan inte bli insläppt när som. Det krävs att den som släpper in honom, ALG, är på plats. Det kan vi se när hon är via larmlistan, som inte är något minne som kan svika.

Det här har alltså inget att göra med om ALG minns rätt eller ej.
Citera
2025-07-25, 20:12
Medlem
Citat:

Han kan inte bli insläppt när som. Det krävs att den som släpper in honom, ALG, är på plats. Det kan vi se när hon är via larmlistan, som inte är något minne som kan svika.

Nu kom tyvärr din autism i vägen för vanlig förståelse

Han kan ju bli insläppt när som helst förutom då dom är på rond !

Varför tror du att jag behöver få in Engström just när dom är på rond ?

Eller av en speciell väktare ..
Citera
2025-07-25, 20:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Larmlistan visar enbart när ALG gör en åtgärd på skärmen eller när hon öppnar en dörr.

Förutsatt att väktarna använde sina egna koder hela tiden, och inte bytte mitt i.

Troligen är hon på plats i receptionen kl. 20:30-21:00, och kan då ha släppt in SE.

Det är inte otänkbart att hon var ut en stund strax dessförinnan, eftersom hon hade ett så långt pass.
Citera
2025-07-25, 20:19
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Nu kom tyvärr din autism i vägen för vanlig förståelse

Han kan ju bli insläppt när som helst förutom då dom är på rond !

Varför tror du att jag behöver få in Engström just när dom är på rond ?

Eller av en speciell väktare ..

du har alltså inte förstått tidsproblematiken än.

När tror du att SE har sett LOP och hur lång tid tar det för honom att ta sig till Skandia efter att han gjort den observationen?

Jag säger inte att du måste få in honom just när han är på rond. Utan problemet jag utan resultat försöker förklara för dig är att han måste vara tillbaka innan ronden påbörjas.

Och att du måste ha en speciell väktare utgår jag från för att det är just ALG som säger att hon släpper in SE.
Citera
2025-07-25, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Larmlistan visar enbart när ALG gör en åtgärd på skärmen eller när hon öppnar en dörr.

Förutsatt att väktarna använde sina egna koder hela tiden, och inte bytte mitt i.

Troligen är hon på plats i receptionen kl. 20:30-21:00, och kan då ha släppt in SE.

Det är inte otänkbart att hon var ut en stund strax dessförinnan, eftersom hon hade ett så långt pass.

Visar larmlistorna när dom öppnar för Engström?

Eller varför kan inte Engström bli insläppt efter 21 ?
Citera
2025-07-25, 20:21
Medlem
Citat:
du har alltså inte förstått tidsproblematiken än.

När tror du att SE har sett LOP och hur lång tid tar det för honom att ta sig till Skandia efter att han gjort den observationen?

Jag säger inte att du måste få in honom just när han är på rond. Utan problemet jag utan resultat försöker förklara för dig är att han måste vara tillbaka innan ronden påbörjas.

Och att du måste ha en speciell väktare utgår jag från för att det är just ALG som säger att hon släpper in SE.

Okej så du menar att det måste vara ALG som släpper in Engström..

Ingen annan kan alltså släppa in Engström?

Du nämner också att det måste ske innan ronden, så det syns om någon släopt in honom efter ronden ?
Citera
2025-07-25, 20:24
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Jag är väl medveten om det. Det är ju jag som försöker förklara det för problem2020.

Och ja, hon verkar vara på plats då. Och kan släppa in SE under den tiden. Det är väl möjligtvis ett frågetecken om de sista minuterna där, då vi inte vet exakt när ALG ger sig iväg. Vi vet bara att hon gör en dörrkontroll 21:03. Och att det är hon som är iväg på just den ronden säger både hon och AK.

Problemet är ju dock att LOP är vid Grand först runt 21. Och SE måste hinna se dom först och sedan hinna bli insläppt innan ALg går iväg.
Citera
2025-07-25, 20:26
Medlem
Citat:
Jag är väl medveten om det. Det är ju jag som försöker förklara det för problem2020.

Och ja, hon verkar vara på plats då. Och kan släppa in SE under den tiden. Det är väl möjligtvis ett frågetecken om de sista minuterna där, då vi inte vet exakt när ALG ger sig iväg. Vi vet bara att hon gör en dörrkontroll 21:03. Och att det är hon som är iväg på just den ronden säger både hon och AK.

Problemet är ju dock att LOP är vid Grand först runt 21. Och SE måste hinna se dom först och sedan hinna bli insläppt innan ALg går iväg.

Så om Engström ser LOP 20:57 och traskar till Skandia på 2min så kan han bli insläppt 20:59 ...

Är det inte ett nästan perfekt tidsmässigt isåfall..?
Citera
2025-07-25, 20:30
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Visar larmlistorna när dom öppnar för Engström?

Eller varför kan inte Engström bli insläppt efter 21 ?

Nej, de visar endast när väktare passerar dörrar, och utlöser ett larm, och när de tar bort larmet på skärmen, såvitt jag förstår.

Att öppna ytterdörren vid receptionen, eller den inre dörren, triggade inte något larm. Det var säkert bara att trycka på en knapp. (På den lista som RB tog fram kunde man se när SE passerade med sitt kort, men det är en separat lista.)

ALG har påbörjat sin rond kl. 21:03 så insläppet av SE måste i så fall ha skett en 5 minuter innan.

Om det ska stämma med "SE ser LOP på väg till Grand eller utanför Grand"-teorin.

Men vi vet inte heller hur exakt klockan på larmlistan gick. Gick den också en minut fel? Eller var det olika system?

Kanske gick den flera minuter fel ...

PH gjorde visserligen ett gediget försök, men polisen hade behövt ställa ännu fler frågor kring larmlistan.

Det kanske inte är för sent att reda ut vissa detaljer, om HO och AK är i livet ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in