Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-07-25, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
jag frågade inte om han såg LOP då. Utan om han var ute vid den tiden. Vilket du då verkar hålla med om att det på förhand får ses som osannolikt.

Jag vet inte varför du tar upp CA heller. Jag är inte en förespråkare av något spår. Jag är emot hela det här supportertänkandet att man ska välja ett spår som sin favorit och sedan försvara det oavsett vad materialet säger eller vilka nya saker som framkommer. Vi vet inte om något av spåren stämmer. Det finns bara indicier.

Jag kan gå med på att det kan få räknas som en väldigt vag sak som talar för det. Men som sagt är den väldigt svag då den motsägs av försthandskällan själv plus av larmlistorna.

Menar du att man vill sätta dit Engström som GM inifrån Skandia?

För uppgiften kan väl inte vara ett totalt påhitt ?
Citera
2025-07-25, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Mest för att den PH påstår uppgiften kommer ifrån inte bekräftar den i polisförhör.

Men det kanske inte spelar någon roll om man själv tycker det vore bra om SE var full och ute vid 21-tiden?

Eftersom uppgiften finns så kan vi stanna där..
Citera
2025-07-25, 18:38
Medlem
Citat:
jag frågade inte om han såg LOP då. Utan om han var ute vid den tiden. Vilket du då verkar hålla med om att det på förhand får ses som osannolikt.

Jag vet inte varför du tar upp CA heller. Jag är inte en förespråkare av något spår. Jag är emot hela det här supportertänkandet att man ska välja ett spår som sin favorit och sedan försvara det oavsett vad materialet säger eller vilka nya saker som framkommer. Vi vet inte om något av spåren stämmer. Det finns bara indicier.

Jag kan gå med på att det kan få räknas som en väldigt vag sak som talar för det. Men som sagt är den väldigt svag då den motsägs av försthandskällan själv plus av larmlistorna.

Du nämner ständigt larmlistor som att det styrker att Engström inte kan varit ute på kvällen..

Jag menar att man inte kan begära att väktarna ska ha koll på Engströms in och utgångar om han inte drar sitt kort..

Speciellt inte 3mån senare

Men du tar ofta upp larmlistor som ett argument för att Engström inte kan varit utanför Skandia..

Vill du göra en ordentlig förtydlig vad du menar med det ?
Citera
2025-07-25, 18:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Eftersom uppgiften finns så kan vi stanna där..

"Eftersom andrahandsuppgiften finns så kan vi stanna där"?

Om vittnet som påstås komma med uppgiften inte bekräftar den spelar ingen roll i sammanhanget?

Alla blir lyckliga på sitt. Alla ska trivas!
Citera
2025-07-25, 18:55
Medlem
ursprungligens avatar
Är det AH, SG, LP och SE som uppger att de ligger på knä bredvid OPs kropp?

Förhör med SL:
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E107-02
Hon har inte minne av något hon kan ha sett av personer eller fordon i deras egen omgivning.

Omedelbart efter det personen föll observerade hon att det var troligen fyra som låg ner på gatan intill en taxibil som stod där precis efteråt.

Hon tänkte inte på om det fanns andra personer intill som inte låg på backen.
Här skymtar väl SE fram ganska tydligt?
Citera
2025-07-25, 19:06
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Är det AH, SG, LP och SE som uppger att de ligger på knä bredvid OPs kropp?

Förhör med SL:
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E107-02
Hon har inte minne av något hon kan ha sett av personer eller fordon i deras egen omgivning.

Omedelbart efter det personen föll observerade hon att det var troligen fyra som låg ner på gatan intill en taxibil som stod där precis efteråt.

Hon tänkte inte på om det fanns andra personer intill som inte låg på backen.
Här skymtar väl SE fram ganska tydligt?

Palme låg ju ner i och för sig

Tror kanske NF är mer relevant i så fall. Han säger ju tidigt att det är 4-5 personer som står i en grupp.
Citera
2025-07-25, 19:09
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Menar du att man vill sätta dit Engström som GM inifrån Skandia?

För uppgiften kan väl inte vara ett totalt påhitt ?
Nej, det menar jag inte.

Det tror jag inte heller. Om jag skulle gissa så kommer den uppgiften till Häggström från den enda som kan ha den, nämligen ALG. Som precis som i förhöret då säger något i stil med att hon släppte in SE i samband med att hon började jobba. Vilket enligt hennes minne är 20:45. Det avrundas då till "vid 21" av Häggström.

Men nu vet vi dock via loggarna att ALG har glömt bort att hon den här kvällen tog ett extra pass från en kollega och började 16:45.

I förhöret uppger hon dock att det är innan hennes pass börjar hon släpper in SE. Och via larmlistorna vet vi att hon har påbörjat sin rond vid 21, så då blir det svårt för henne att samtidigt släppa in SE. Som dessutom för att ha en rimlig chans rent tidsmässigt att hinna med att se LOP när de kommer till bion runt 21, måste dyka upp på Skandia efter 21:00.
Citera
2025-07-25, 19:16
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Du nämner ständigt larmlistor som att det styrker att Engström inte kan varit ute på kvällen..

Jag menar att man inte kan begära att väktarna ska ha koll på Engströms in och utgångar om han inte drar sitt kort..

Speciellt inte 3mån senare

Men du tar ofta upp larmlistor som ett argument för att Engström inte kan varit utanför Skandia..

Vill du göra en ordentlig förtydlig vad du menar med det ?
Men kan du läsa vad jag skriver någon gång? Larmlistorna har inget att göra med passeringar. De listorna är bara till för att veta vad väktarna gör.

Och eftersom vi vet när LOPs tunnelbana kommer fram och när ronden är igång, via larmlistorna. Så ser vi att det inte ser särskilt sannolikt ut att det hinns med för SE att se LOP.

Om du läst såhär långt. Skriv "Larmlistorna har inget med passage ut och in från Skandia att göra" i ditt svar.
Citera
2025-07-25, 19:18
Medlem
Citat:
Nej, det menar jag inte.

Det tror jag inte heller. Om jag skulle gissa så kommer den uppgiften till Häggström från den enda som kan ha den, nämligen ALG. Som precis som i förhöret då säger något i stil med att hon släppte in SE i samband med att hon började jobba. Vilket enligt hennes minne är 20:45. Det avrundas då till "vid 21" av Häggström.

Men nu vet vi dock via loggarna att ALG har glömt bort att hon den här kvällen tog ett extra pass från en kollega och började 16:45.

I förhöret uppger hon dock att det är innan hennes pass börjar hon släpper in SE. Och via larmlistorna vet vi att hon har påbörjat sin rond vid 21, så då blir det svårt för henne att samtidigt släppa in SE. Som dessutom för att ha en rimlig chans rent tidsmässigt att hinna med att se LOP när de kommer till bion runt 21, måste dyka upp på Skandia efter 21:00.

Jag köper att väktarna kan minnas fel och det har jag nämnt flera gånger..

Att minnas 3 mån senare hur Engström kommer och går utan att dra sitt kort är nästan omöjligt...

Men ändå nämner du ständigt larmlistor som ett slags bevis för att han inte varit ute på kvällen..

Vad syftar du på då ?
Citera
2025-07-25, 19:23
Medlem
Citat:
Men kan du läsa vad jag skriver någon gång? Larmlistorna har inget att göra med passeringar. De listorna är bara till för att veta vad väktarna gör.

Och eftersom vi vet när LOPs tunnelbana kommer fram och när ronden är igång, via larmlistorna. Så ser vi att det inte ser särskilt sannolikt ut att det hinns med för SE att se LOP.

Om du läst såhär långt. Skriv "Larmlistorna har inget med passage ut och in från Skandia att göra" i ditt svar.

Jag ser vad du skriver och läser ...

Du skriver om LOP tunnelbanan och larmlistor igen..

Låt säg att Engström är ute mellan 19 och 21 för att ta en hypotes..

Väktarna har svårt att minnas hur Engström kom och gick 3mån senare

Menar du att larmlistorna då på något sätt sätter stop tidsmässigt för Engström att gå och komma tillbaka mellan 19-21 ?
Citera
2025-07-25, 19:32
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag tycker att min fundering om att VG bläddrade i tidningar och skrev Pusselbitsbrevet för att kasta misstankarna på SE inte är helt galen.

Om VG var den verkliga mördaren kan han känt ett behov av att lägga sig i utredningen och även om han var släppt var polisen efter honom som blodhundar. Den oerhört kunniga forskaren Robert Ressler (Forskningsvärldens egen RR) är inne på liknande resonemang.

VG kan ha knuffat till vittnet i trappan på väg ned till Kungsgatan där biografen Saga fanns.

VG kunde också notera att SE "var däär" men trodde så klart att något vittne sett honom på mordplatsen efter mordet och fick därför uppfinna "dubbelgångaren" för att göra SE mer misstänkt.

Eftersom bara kända vittnen och av polisen kända personer kan ha skrivit anonyma brev till PU enligt "Lex-faux-Draifos" som populariserats här i tråden, är VG en stark kandidat till att ha skrivit Pusselbitsbrevet.

"Three get-away-letters" Det har spekulerats om att VG skrev två andra anonyma brev till PU. Pusselbitsbrevet kan vara det tredje!

Rent utredningskronologiskt är det faktiskt tänkbart att VG skrev brevet just då. För när Pusselbiten-brevet kom in hade polisen just gått ut i media och efterlyst de två unga män som VG pratat med på Mon Cheri. Möjligen fick han lite eld i baken där.

Någon sådan uppenbar anledning till oro fanns inte för SE i det skedet. Då får man istället gissa och hitta på. Men det är ju standardläget i den här tråden.
Citera
2025-07-25, 19:41
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag ser vad du skriver och läser ...

Du skriver om LOP tunnelbanan och larmlistor igen..

Låt säg att Engström är ute mellan 19 och 21 för att ta en hypotes..

Väktarna har svårt att minnas hur Engström kom och gick 3mån senare

Menar du att larmlistorna då på något sätt sätter stop tidsmässigt för Engström att gå och komma tillbaka mellan 19-21 ?
Men varför tar du inte till dig så simpla meningar som att larmlistan bara visar vad väktarna gör? Det har inget att göra med att visa på om SE var ute eller inte.

Larmlistan har enbart med tidsproblematiken att göra. För det intressanta här är inte om SE har varit ute eller inte. Utan om han har haft en möjlighet att se LOP. Och vi vet när de kommer fram och när ronden påbörjas, via larmlistan. Alltså två tidpunkter som SE måste hålla sig inom.

Och nej, Larmlistorna hindrar troligtvis inte att SE är ute mellan 19-21. De visar sin bara på ungefär när ronden påbörjas. Och SE måste vara tillbaka innan den påbörjas för att kunna bli insläppt av ALG. Som är den som går på ronden. Exakt när den påbörjas är dock inte helt klart på minuten. Vi ser att en dörr kollas 21:03. Så någon gång innan dess har ALG lämnat receptionen. Enligt sig själv strax efter 21 och enligt AK mellan 20:45 och 21:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in