2025-07-22, 17:43
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det är en lösning det också. Den politiska frågan är om tillräckligt många svenskar tycker det är en acceptabel lösning, eller om de fortsättningsvis vill kunna köra omkring i EU som förut med sina svensk-besiktade bilar.

Sen är det förstås det där moraliska ansvaret med flera tusen svenskar som dör "i förtid" pga. av partikelutsläppen. Fler än som kör ihjäl sig, och politiken/logiken bakom hastighetsbegränsningarna känner vi alla till.

Sen är det där med hälsozoner/miljözoner i städer, som blir fler och fler utomlands och som redan är en stridsfråga i Stockholm. Med en bilbesiktning som tillåter skadliga partikelutsläpp (som givetvis också påverkar barn) så finns det mycket tyngre vetenskapliga skäl att förbjuda sådana bilar i områden där det bor mycket människor (som kan andas in de skadliga partiklarna). Eller sätta in skyhöga "hälso-/klimatavgifter". Precis så har det nämligen gått i flera andra europeiska länder, och den Ollen kan man mota i grind ifall bilarna INTE släpper ut en massa skadliga partiklar...

Och sist men inte minst så MÅSTE antingen den här regeringen eller nästa trixa till nåt så att de svenska utsläppen minskar. Partikelutsläppen har inget med klimatet att göra, vilket gör striktare besiktningar till en så underbar politisk åtgärd, eftersom ingen kan anklaga regeringen för att det skulle vara en "klimatpolitisk åtgärd". Men om svenska dieselbilsägare ställs inför alternativet att betala mer än bilens värde för en ny katalysator (eller andra system) och om det samtidigt finns nån annan liten morot i form av en elbilspremie (t.ex. om man nu skulle skrota sin dieselbil...) så kanske man får dem att agera "klimatpolitiskt vettigt", utan att ens nämna det vid namn...
Flera tusen svenskar som dör "i förtid" av cigaretter, socker, fetma, alcohol, fan och hans moster.

Synd att skrota väl fungerande bilar för att sälja nya som kommer ha en kortare livslängd, nu kör jag inte diesel och absolut inte el-bil. En väl omhändertagen dieselbil kan lätt hålla 50 år om inte rosten tar den med byte av slitdelar för en rimlig penning. När batteriet på elbilen är slut åker den på skroten (10-15 år) Lite som jämförelse med el-truckar på industrier, batteriet kosta halva truckens värde. De kar en väldigt kort livstid.

Är det miljömupperi det handlar och så vad kostar det inte miljön att producera nya elbilar i stället för att använda de fungerande bilar vi har hemma? När reparationerna börjar kosta halva bilens värde skrotar man den, det brukar vara rost.
Citera
2025-07-22, 18:08
Medlem
Lillreds avatar
Lite intressant ändå i Transport styrelsens egen undersökning PDF sid 4/

"Den största delen av
vägtrafikens partikelutsläpp kommer dock från slitage av väg, däck och
bromsar och inte från avgaser."

https://www.transportstyrelsen.se/gl...tsanpassad.pdf
Citera
2025-07-22, 18:21
Medlem
Superbunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Är du efterbliven? I de delar av Sverige där kollektivtrafik inte existerar, men med långa avstånd, hur ska de göra utan bilar?

Hur gjorde dom för 150-170 år sedan när dom skulle färdas långa avstånd?

I länder som Ghana, Gambia, Kongo med fler har jag sett att folk går när dom ska någonstans eller så cyklar dom eller så samåker dom i en sjusittsig minivan.

Varför ska vi människor i västvärlden få lov att tära på jordens resurser?
Varför ska vi bara ha och ha?
Människor i den rika delen av världen är bortskämda! Vi bara kräver och kräver.
Bilar, båtar, lyx, flygresor... Vi tycks aldrig bli nöjda.
Citera
2025-07-22, 18:28
Medlem
Jag köpte en bensinare, Euro 6. Drar fanimej 0.5 liter milen blandad körning! Med 200 bensinhästar.

Och man kan laga det mest själv trots att den är modern.

Känns gött att ha skippat diesel med EU:s jakt, synd om de andra
Citera
2025-07-22, 18:59
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superbunny
Det allra bästa för klimatet vore väl att lägga tio miljoner kronor i en extra lyx-skatt på alla bilar oavsett om dom drivs av el eller fossilt bränsle.
Folk behöver inte bilar!

Likaså kan man lägga en extra lyx-skatt på flygresor.
Två miljoner kronor för varje flygresa vore nog lagom.
Folk behöver inte flygresor!

Man skulle ju även kunna lägga en extra skatt på typ hundratusen kronor när folk köper kläder och annat från typ Temu och Shein och liknande ställen.
Finns väl egentligen ingen som på allvar behöver kläder. Det finns ju filtar.

Men för att ge ett svar på trådstarten så tycker jag nog att det är jättebra att bilbesiktningen kontrollerar bilarnas miljömässiga och tekniska konstruktion och försöker förhindra fusk.
Frihet under ansvar har ju aldrig någonsin fungerat någonstans.

Ska alla stanna hemma och inte jobba också? Typ bära ett löv över könet och dom som dör under vintertid det är bara bra för då blir det mindre munnar att mätta..
Citera
2025-07-22, 20:45
Medlem
Distads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Korkat inlägg.
Du glömmer att världen lever i ett klassamhälle.

Att sitta på en hög häst och titta ned på andra människor för att dom har mindre pengar förändrar inte det globala klimatet i någon positiv riktning.

För den lokala närmiljön kanske det gör skillnad att ta bort alla fossila fordon, men för det globala klimatet lär det inte göra någon större skillnad att byta ut 1400 miljoner fossilfordon mot eldrivna fordon.

Vill du på allvar göra något för det globala klimatet så äger du ingen bil alls!
Vill du på allvar göra något för det globala klimatet så stryper du din konsumtion och ändrar ditt sätt att leva.

Ska det ske någon skillnad med det globala klimatet så måste mänskligheten sluta lyxkonsumera som om det fanns fem planeter.

Du och jag och vi andra som lever i dom rikare delarna av världen är dock INTE ett dugg intresserade av att minska vår konsumtion. Det enda vi är intresserade av är att plocka vartenda russin ur bullen fram till det att vi dör.

Det kommer inte att ske någon ändring förrän den dagen då politikerna börjar strypa människors konsumtion på allvar med lagar.

Hoppas dock att jag är nedgrävd när den dagen kommer.

Vad får dig att tro att jag äger en bil? Tycker du bilägande är en rättighet? I sak håller jag med dig, även om jag är rätt säker på att du inte lever som du lär.

Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Uppgradera - varför gjordes de inte fossilfria från början.

Du som kan hur skulle duu göra för att uppgradera en mercedes 350 sl 1973
resp en volvo pv 1955 - berätta

O om du tycker detta är så viktigt - betala o fixa detta då till dem som inte tycker
det är så viktigt

Är detta två fordon du äger? Handlar artikeln om gamla kultbilar eller handlar den om nåt annat?

Citat:
Ursprungligen postat av TheSwedishEmpire
Vilken arrogans. Har själv köpt en ny elbil men har gått tillbaka till diesel. Men skulle aldrig sitta på sådana höga hästar som dig.

Många har inte råd att köpa ny bil. Många är även som mig som väljer diesel även om jag har råd med en ny elbil.

Kommer aldrig köpa elbil igen.

Triggad. Vad får dig att tro att jag äger en elbil?
Citera
2025-07-22, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superbunny
Hur gjorde dom för 150-170 år sedan när dom skulle färdas långa avstånd?
Det gjorde dom inte. De flesta levde sina liv på sin gård där de odlade sin egen mat och blev det missväxt svalt de ihjäl på sin gård.
Citera
2025-07-22, 21:50
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Distad
Bra. Har man inte råd att uppgradera till fossilfritt bör man heller inte äga en bil.
Brukar du fortfarande C-klass hybriden?
Citera
2025-07-22, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag har besiktat bilar i över 40 år och varje gång har dom mätt genom avgasröret, har man läckage i avgassystemet blir man underkänd. Är det jag som missförstår hur man ska mäta? Ska dom mäta ett par meter in i avgasröret?

Tur jag inte hade dig- jag brukar bli godkänd fast jag har hål i avgasrör, hänt flera gånger.
Citera
2025-07-22, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Jag köpte en bensinare, Euro 6. Drar fanimej 0.5 liter milen blandad körning! Med 200 bensinhästar.

Och man kan laga det mest själv trots att den är modern.

Känns gött att ha skippat diesel med EU:s jakt, synd om de andra

Jag har också euro6 bensin, för ca 10 år sedan var diesel det miljövänliga, sedan svängde pendeln.
Vi kan räkna med att pendeln kommer slå mot oss med bensin med, de är så jävla dåliga våra ledare
Citera
2025-07-22, 23:12
Avstängd
OriginalSwedess avatar
ut ur eu
Citera
2025-07-22, 23:19
Medlem
Kommer bensinen verkligen fasas ut under de närmsta åren. Tar bensinmackarna verkligen bort tankarna och ersätter med laddningsstationerna? Kommer de rika oljestaterna att bli fattiga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in