2025-07-23, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Som sagt, konstinstallationen kan också ses som en fråga genom en jämförelse, typ,,,,är palestinierna utsatta för ett folkmord?

Om man inte får jämföra och ifrågasätta är vi illa ute.

IHRA har sina definitioner kring vad som är antisemitism och det är dessa som brukar användas i sådana här sammanhang.

Sen kan man också ställa frågan: Varför jämför Palestinarörelsen aldrig Gaza med t ex Rwanda, turkarnas folkmord på armenier, Sudan etc.
Senast redigerad av Petronius 2025-07-23 kl. 09:33.
Citera
2025-07-23, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Ett folkmord skedde den 13 juni i Nigeria, 200 kristna dödade, den uppmärksamhet det fått i svensk media jämte Gazas är mycket mycket liten. Folkmordet är lika illa som det mot Gazas, men ingen kommer någonsin våga demonstrera eller göra något konstverk.

Du kan vara modig - våga!
Citera
2025-07-23, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
Jag tror det är viktigt att påpeka att Funcke inte är någon företrädare för myndigheter eller samhället utan en aktivist. Det framkommer allt för sällan i debatten.

Ja, här uttalar sig ju Funcke faktiskt i generella termer. Han tar inte hänsyn den s.k. Judiska faktorn, d v s allt som skulle kunna vara HMF riktat mot Judar har en mycket lägre tröskel än i alla andra fall. Så detta konstverk, designat av SKMA, är givetvis ett brott, någon skyldig kommer ju aldrig hittas, men det har ju inte heller SKMA avsett, SKMA vill bara flytta fokus i debatten
Citera
2025-07-23, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Installationen i Umeå är ett tydligt exempel på relativisering av förintelsen, vilket kan betraktas som antisemitism enligt IHRAs definition.

Att likställa Israels agerande i Gaza med nazisternas folkmord på Europas judar innebär en banalisering och förvrängning av Förintelsen. Det förminskar både det industriella, systematiska folkmordets unika karaktär och det historiska lidandet för judar.
Varför tycker du det? Det finns mer likheter än olikheter mellan nazism och sionism.
Några exempel är: Särskilt folkslag har särskilda rättigheter ("arier" eller judar, i synnerhet europeiska judar, då sionisterna först inte ville ha arabiska judar, men det blev för svårt att bedriva sin etnostat utan människor, i synnehet människor som faktiskt vet hur man brukar landet man har stulit)
Västbanken är fullt av etniska ghetton likt de i ockuperade Polen
Gaza har sedan början på 2000 talet (innan den olagliga blockaden) kallats för "världens största koncentrationsläger", bland annat av Baruch Kimmerling.
En stor skillnad är att nazisterna iallafall försökte dölja sina illdåd. I$rael gör tiktok-trender, poserar med kvinnokläder, skryter om sin loothing eller förstör diplom i skolor de pepprat sönder.

Förintelsen är på intet sätt ett unikt folkmord det heller - jämför kolonialismen i Afrika, bosättarkolonialismen i Amerika, mfl. Det hade fungerar att använda dem som symbolik också. Relevansen här är dock att detta folkmord begås av en stat som säger "när du ser mig, tänk på judar. När du ser judar, tänk på mig. Jag är judar och judar är mig. Jag är den stat som representerar judar och judendom" och som otroligt många människor tycker de har rätt till att göra i egenskap av judar och deras enorma förtryck under förintelsen. Ironiskt nog ansåg de dåtida sionistiska bosättarna i Palestina att förintelsens offer var i princip värdelösa som "lät sig mördas" och en majoritet av de som lever inder extrem fattigdom i i$rael är förintelseöverlevare. En annan fråga är, hade romer (det finns uppskattningar om att ca 75% av den romska befolkningen i Europa mördades under förintelsen) fått ta ett tredje land och etniskt rensa det för sin etnostat? Kanske Sverige?

Hur som helst, att visa en historisk händelse och jämföra den med en nutida händelse är väl på intet sätt HMF eller antisemitism? Hade det hängt nidbilder av judar hade det varit en annan diskussion. Och ja, hade NMR hängt upp sådana dockor så hade det givetvis varit en annan intention och kontext - då NMRs ideologiska förebilder alltså var de som mördade dessa 6 miljoner judar.
Citera
2025-07-23, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Länder långt bort som vi har minimala relationer med får alltid mindre uppmärksamhet. Du kan lika gärna jämföra med hur mycket som skrivs om en rysk drönarattack som dödar en civil kontra när Israel dagligen dödar ~50 palestinier.
Ej att förglömma att i$rael är västvärldens förlängda arm. Deras illdåd måste försvaras.
I$raelisk talesperson har faktiskt skrytit om hur de "kan döda 100 palestinier dagligen utan att någon bryr sig".

Men att jämföra det med förintelsen är tydligen HMF av någon anledning, enligt denna tråd. Ett mysterium för mig.
Citera
2025-07-23, 10:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Halvdankad
Varför tycker du det? Det finns mer likheter än olikheter mellan nazism och sionism.

"Blut och Boden-tanken stammar från folkrörelsen Völkische Bewegung, som betonade en mytisk koppling mellan "blod" i meningen "ras" och den "jord" eller det landskap som den förmenta rasen bodde i."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Blut_und_Boden
Citera
2025-07-23, 10:43
Bannlyst
Runar Söögard hade en seans inte så långt ifrån platsen, ser jag. Kan det vara relaterat till detta?
Citera
2025-07-23, 11:09
Medlem
Rimners avatar
Vad är känt om "konstnären"? Hen verkar försöka gömma sig från media iallafall
Citera
2025-07-23, 12:00
Medlem
ReedMes avatar
"Konstnären" skulle ju kunna passa på o skapa en "konstinstallation" av FN's folkmord på gazaborna också.

Bistånd till ett värde av 950 lastbilar väntar just nu i Gaza❗️för internationella organisationer att plocka upp och distribuera till civila i Gaza.

https://x.com/LTC_Shoshani/status/1947700104833733102?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1947700104833733102%7Ctwgr% 5Ed167df2a3774b033d2e66d90bdfeac73a36f9b16%7Ctwcon %5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.timesofisrael.com %2Fisrael-denies-gaza-famine-claims-says-aid-is-entering- strip-but-not-being-distributed%2F
Citera
2025-07-23, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Funcke är en insatt och intresserad journalist med god koll på juridik. Det är fullt riktigt att benämna honom som expert. Sedan är han förvisso positivt inställd till yttrandefrihet, men det är enligt egen utsago också våra politiker.

Du tycker som de flesta ohederliga debattörer att vi skall diskutera annat än sakfrågor och framställer dig falskt som någon som är sansad och tillhör en majoritet. Ingetdera är sant.

Har du något att säga om det som tråden gäller? Eller för den delen om vad Funcke anser istället för att försöka misstänkliggöra det på grund av hans politiska bakgrund?

Jag anser att Nils Funcke inte bör ha något tolkningsföreträde i den här frågan eftersom han inte är en opartisk jurist utan en extremt radikal aktivist som har antagit en titel som inte finns i verkligheten, nämligen yttrandefrihetsexpert. Eller också är det hans kollegor som har gett honom den titeln.

Visst kan man lyssna på honom om man vill. Man kan kan också lyssna på Greta Thunberg för att få en syn på klimatpolitiken, eller på Gustav Kasselstrand för att få en syn på invandringsfrågan. Jag vill lyssna på en utbildad och opartisk jurist innan jag bestämmer mig. Men alla blir saliga på sin egen lycka och om du blir lycklig av att lyssna på aktivisten Nils Funcke så är det väl bara att gratulera.
Citera
2025-07-23, 12:21
Medlem
BlueBarrels avatar
Citat:
Oj, var det någon som hängde judiska dockor i lyktstolpar bara sådär?

Hoppsan, Mitt inlägg var visst inte anpassat för spektrumet.
Citera
2025-07-23, 13:44
Medlem
Citat:
Du kan vara modig - våga!
Lika modig som Vilks var?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto