Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
Installationen i Umeå är ett tydligt exempel på relativisering av förintelsen, vilket kan betraktas som antisemitism enligt IHRAs definition.
Att likställa Israels agerande i Gaza med nazisternas folkmord på Europas judar innebär en banalisering och förvrängning av Förintelsen. Det förminskar både det industriella, systematiska folkmordets unika karaktär och det historiska lidandet för judar.
Varför tycker du det? Det finns mer likheter än olikheter mellan nazism och sionism.
Några exempel är: Särskilt folkslag har särskilda rättigheter ("arier" eller judar, i synnerhet europeiska judar, då sionisterna först inte ville ha arabiska judar, men det blev för svårt att bedriva sin etnostat utan människor, i synnehet människor som faktiskt vet hur man brukar landet man har stulit)
Västbanken är fullt av etniska ghetton likt de i ockuperade Polen
Gaza har sedan början på 2000 talet (innan den olagliga blockaden) kallats för "världens största koncentrationsläger", bland annat av Baruch Kimmerling.
En stor skillnad är att nazisterna iallafall försökte dölja sina illdåd. I$rael gör tiktok-trender, poserar med kvinnokläder, skryter om sin loothing eller förstör diplom i skolor de pepprat sönder.
Förintelsen är på intet sätt ett unikt folkmord det heller - jämför kolonialismen i Afrika, bosättarkolonialismen i Amerika, mfl. Det hade fungerar att använda dem som symbolik också. Relevansen här är dock att detta folkmord begås av en stat som säger "när du ser mig, tänk på judar. När du ser judar, tänk på mig. Jag är judar och judar är mig. Jag är den stat som representerar judar och judendom" och som otroligt många människor tycker de har rätt till att göra i egenskap av judar och deras enorma förtryck under förintelsen. Ironiskt nog ansåg de dåtida sionistiska bosättarna i Palestina att förintelsens offer var i princip värdelösa som "lät sig mördas" och en majoritet av de som lever inder extrem fattigdom i i$rael är förintelseöverlevare. En annan fråga är, hade romer (det finns uppskattningar om att ca 75% av den romska befolkningen i Europa mördades under förintelsen) fått ta ett tredje land och etniskt rensa det för sin etnostat? Kanske Sverige?
Hur som helst, att visa en historisk händelse och jämföra den med en nutida händelse är väl på intet sätt HMF eller antisemitism? Hade det hängt nidbilder av judar hade det varit en annan diskussion. Och ja, hade NMR hängt upp sådana dockor så hade det givetvis varit en annan intention och kontext - då NMRs ideologiska förebilder alltså var de som mördade dessa 6 miljoner judar.