2025-07-22, 17:19
Medlem
BlueBarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ponera att konstinstallationen syftar till att väcka debatt genom att betraktaren ställs inför en fråga genom symbolik, t.ex,,,,

konstinstallation scmhmonstinstallation

Häng några svarta dockor i en lyktstolpe och invänta reaktionen på den installationen.
Citera
2025-07-22, 17:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Jag är inte ensam om att tycka att konstverket är vidrigt, läser du inte dagstididningar? Vad tycker du är svårt att förstå som så många andra tar till sig direkt?

Argumentum ad populum ,ett argumentationsfel, det är värdelöst i diskussionen.

Vidrigt är inte synonymt med olagligt eller ens onödigt.

Syftet är viktigare än framställningssättet.
Citera
2025-07-22, 17:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBarrel

Häng några svarta dockor i en lyktstolpe och invänta reaktionen på den installationen.

Ehhhh, va?

Varje uttryck måste såklart bedömas i sin kontext.

Ditt exempel draget ur röven är inte särskilt genomtänkt, direkt tramsigt.
Citera
2025-07-22, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jaha, det åläggs då polisen i Umeå att utreda om brott begåtts. Då lär väl ärendet läggas ner med tanke på att Umeå är fullpackat av vänster och högernazister och polisen där gett fan i att skydda stadens judar från hat och trakasserier vilket orsakat massflykt därifrån.

Själv finner jag flera problem med "konstverket".

Endast judar hänger avrättade i snaror och utesluter alla andra grupper som nazisterna dödade.
Hängning användes som avrättningsmetod när en fånge gjort något extra skamligt.
Palestinaflaggor ramar in verket.
Verket försöker likställa förintelsen med civila dödsfall i ett krig mellan Israel och Gaza.
Nazitysklands förintelseoffer hade ingen möjlighet att värja sig. Gazaborna kan lägga ner vapnen i vilken stund som helst.
Startskottet för Israels offensiv i Gaza var gazabornas massaker på israeler, gästarbetare och turister 7 oktober 2023.

Personerna bakom verket är problematiska. Bla Mahmou*d Shnin*o. Företrädare för Socialdemokraterna och sedan för Vänsterpartiet. Personen är en varm anhängare av Hamas och hyllade massakern 7 oktober på sociala medier. Hamas i sin tur är stora beundrare av Hitler och Nazityskland och hyllar förintelsen på judarna. Man kan alltså anta att "konstnärerna" bakom verket känner samma sak. Vilket gör "konstinstallationen" minst sagt grotesk.
https://bulletin.nu/foretratt-s-i-umea-poserade-med-judedockorna

Min gissning är att hängningarna åsyftar död. Att "bara" ha dockor i fångdräkt är ju inte automatiskt ett pågående mord.
I antal var judar de som massakrerades mest under förintelsen. Gemene mans association till förintelsen är just judar i fångkläder. Gemen mans initiala association när de hör "förintelsen" är inte romska barn hos Mengele, eller rosa trianglar, eller kommunister som avrättas.

Israel kunde sluta ockupera Palestina, så hade 7 oktober inte hänt. Och så borde de sluta med sitt hannibaldirektiv.
Citera
2025-07-22, 18:06
Medlem
Lilliehorns avatar
Om personerna bakom denna aktion döms för HMF så är yttrande- och demonstrationsfriheten i vårt land starkt hotad.

Om koranbränning är tillåtet så ska detta självklart vara tillåtet med. Annars är det dubbla måttstockar vi har att göra med.
Senast redigerad av Lilliehorn 2025-07-22 kl. 18:09.
Citera
2025-07-22, 18:11
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilliehorn
Om personerna bakom denna aktion döms för HMF så är yttrande- och demonstrationsfriheten i vårt land starkt hotad.
Om dom inte döms, kommer den här typen av "konstinstallationer" explodera i antal med tanke på den enorma mängd judehatande nazister som bebor vårt land. Det kommer förstås ske i skymundan, eftersom svensk media inte kommer rapportera om det. Gissa varför.
Citera
2025-07-22, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilliehorn

Trams, det skulle vara skönt att slippa alla efterblivna som alltid ska använda förintelsen till än det ena än det andra.

Skulle det bli en folkstorm om dessa aktivister fick lite böter? Nej, det tror jag inte. Jag tror bara det är på flashback och möjligen hos Nils Funcke det skulle vara en tragedi. Alla andra skulle inte känna sig minsta hotade.

Låt förintelsen vara vad den är. Det grövsta övergreppet mot mänskligheten i historien.
Citera
2025-07-22, 18:13
Medlem
Lilliehorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Om dom inte döms, kommer den här typen av "konstinstallationer" explodera i antal med tanke på den enorma mängd judehatande nazister som bebor vårt land. Det kommer förstås ske i skymundan, eftersom svensk media inte kommer rapportera om det. Gissa varför.

Jaha, än sen? På vilket sätt skulle det vara ett problem? I en demokrati ska folk tillåtas ha olika åsikter.
Citera
2025-07-22, 18:29
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Jag skulle kunna göra ett konstverk som du säkert inte skulle gilla.
Låt oss säga att jag hänger en docka av en kristen, nedanför en skrattande muslimsk docka. På texten skriver jag: varje år dödas 5000 kristna och 340 miljoner förföljs p g a sin tro.
Du får tolka den som du vill, det är ett konstverk.
Narurligtvis skulle jag aldrig göra det eftersom jag vet att hat föder hat och våld föder våld. Jag väljer det ljus framför det mörka.
Annars kunde ju konstverket hängt en gubbe med texten Hamas på, de är väl palestiniernas fiende från alla vettiga steg mot ett bättre liv. 90 000 palestinier jobbade tidigare i Israel, tror du de är nöjda med Hamas?

Det är svårt att tolka ditt konstverk på annat sätt än att du anser muslimer ansvariga för dödandet och förföljandet av kristna.

Som konsekvent yttrandefrihetsförespråkare har jag inga problem med det, du skall nog inte blanda in mig. Men du kommer garanterat att bli dömd för hets mot folkgrupp.

Skillnaden mot aktuell installation är att den inte riktar sig mot judar som du riktar dig mot muslimer utan symboliken belyser att folkmordet som nu sker mot palestinier är lika illa som det mot judar.
Citera
2025-07-22, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBarrel

Oj, var det någon som hängde judiska dockor i lyktstolpar bara sådär?
Citera
2025-07-23, 00:10
Medlem
Det är omöjligt och riktigt osmakligt att använda förintelsen som jämförelse med vad det än är.
Varför ens blanda in det, samtiden är väl fruktansvärd som den är.
Funcke är ju helt ute och cyklar, vad betraktaren lägger in.
Häng upp samedockor i snaror då också eller?
Citera
2025-07-23, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stoicblend
Det är omöjligt och riktigt osmakligt att använda förintelsen som jämförelse med vad det än är.
Varför ens blanda in det, samtiden är väl fruktansvärd som den är.
Funcke är ju helt ute och cyklar, vad betraktaren lägger in.
Häng upp samedockor i snaror då också eller?

Poängen är väl att i$rael-vurmare ofta tar upp folkmordet på judar under förintelsen för att ursäkta det folkmord som begås under judisk flagga idag. Men ja, man hade kunnat använda såväl svarta eller samiska dockor (samiska i synnerhet i en svensk/norsk/finsk/rysk kontext).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in