2025-07-23, 10:58
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Metal fanns inte som begrepp 1975. ACDC två album 1974, Judas Rocka Rolla fanns redan. Black Sabbath var för extrema och flummiga för dom som gillade "hårdare rock", i min ända av landet var det fler knarkare än hårdrockare som gillade Sabbath. Jag minns den tiden väldigt bra, i högstadiet var det inne att gilla allt utom populärmusik och det var en evig kamp att hitta skivor som man fick banda. En kompis betydligt större bror, känd knarkare på den tiden, var den enda som hade något album med sabbath, Live at Last var den enda jag lånade av honom, i vår by hade han en till kompis som gillade sabbath, resten var Purple, Zeppelin med mera.

Det tog några år till innan hårdrocken slog igenom och blev metal, "gamla" sabbath innan Dio tog många år innan dom började bli storsäljare.

Black Sabbath var knappast mer flummiga än annat på just 70-talet av alla årtionden.

Och deras största hit Paranoid kom redan 1970. Så du är ju bra enfaldig och vilsen. Har inte ens koll på vad en era du själv levde igenom faktiskt var. Själv var jag inte ens född men har ändå bättre koll på detta än dig. Pinsamt. Du tror att resten av världen var precis som i din by.
Senast redigerad av SverigeHarKlusterB 2025-07-23 kl. 11:01.
Citera
2025-07-23, 11:03
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Ja. Så är det även med alla andra musiker som åldrats. Man måste ge dem den naturliga rätten.
Livet är så. Passion och lust dör inte för det.

Det som gör Ozzy speciell, utöver att han var tidig/nyskapande, är hans helt unika röst och en mapp full med klassiska musikalster, men också hans stora genuina ödmjukhet inför fansen.
Sånt lönar sig på ett helt eget plan. Det blir personligt. Äkta.

Vi har fler sådana.

Det kommer dö fler framöver som betytt mycket och som kommer skapa stor sorg och många rubriker. Jättetråkigt.

Men Ozzy var väldigt egen/unik.
Och jag skulle vilja veta hur många som hade orkat och ens velat genomföra avskedskonserten om de vore i samma hälsosits som han var i. Långvarig tortyr. I åratal.
De flesta tappar gnistan helt, av det.
De uppfylls av sin plågsamma situation och förlorar den magiska inspirationen.

Han var dock en sjukt envis och dedikerad/passionerad musiker/artist.

Man måste inte ens älska hans musik för att inse det.

Instämmer.
Citera
2025-07-23, 11:03
Medlem
HighTechJunkies avatar
Citat:
Då minns du galet. Jag var hårdrockare 1975 och Black Sabbath var t o m knappt ett band i mängden, dom hade väldigt smal musik som inte föll alla på läppen. Jag tycker att du kan försöka hitta försäljningssiffror från de åren och jämföra vad som hände när Dio tog över. Ozzy var inte en av de största sångarna, han hade en speciell röst och sångstil men jämfört med t ex Dio och Gillan var han medioker.

Du har rätt i sak. Sabbath var ett band i mängden på 70-talet. Det är på 80- och 90-talet det utkristalliseras vilken stor influens tidiga Sabbath fick. De är ett av de där banden som influerade en hel generation av band. Hur många covers finns det inte av tex Into the Void?

Uriah Heep, Deep Purple, Nazareth i all ära men Sabbath är och förblir framför allt skapare av musik genren Doom Metal, som ju är en avknoppning av Heavy Metal, som de inte helt ensamma skapade men hade en stor del i som medskapare.

Att Iommi återskapade bandet med stor succe men bla Dio och Tony Martin förändrar inte att det trots allt är de sex första plattorna där Ozzy sjunger som kommer gå till historien som bandets arv och ses som de som räknades (även om jag älskar både Heaven and Hell och Mob Rules).

RIP Ozzy! Good luck Behind the Wall of Sleep
Citera
2025-07-23, 11:05
Medlem
-DaRude-s avatar
Ändå ett värdigt slut trots allt med ett sådant slående farväl. Jämför med Bruce Willis som mer eller mindre är en kognitivt nedbruten mussla i sitt forna skal, levande död, som inte ens minns att han en gång var en av de största skådisarna i Hollywood. Ozzy led förvisso av Parkinson men utöver att nervsystemet kollapsar kan även det leda till demens så småningom (PDD), knappast något att sitta och vänta på när man fumlar omkring och skakar okontrollerat och successivt ser sig själv tyna bort.
Citera
2025-07-23, 11:07
Citat:
Ursprungligen postat av HighTechJunkie
Du har rätt i sak. Sabbath var ett band i mängden på 70-talet. Det är på 80- och 90-talet det utkristalliseras vilken stor influens tidiga Sabbath fick. De är ett av de där banden som influerade en hel generation av band. Hur många covers finns det inte av tex Into the Void?

Uriah Heep, Deep Purple, Nazareth i all ära men Sabbath är och förblir framför allt skapare av musik genren Doom Metal, som ju är en avknoppning av Heavy Metal, som de inte helt ensamma skapade men hade en stor del i som medskapare.

Att Iommi återskapade bandet med stor succe men bla Dio och Tony Martin förändrar inte att det trots allt är de sex första plattorna där Ozzy sjunger som kommer gå till historien som bandets arv och ses som de som räknades (även om jag älskar både Heaven and Hell och Mob Rules).

Du har i alla fall en nyktrare tagning på vad som egentligen skedde än Vodka Doktor trollet du svarar.

Angående Doom Metal har du väldigt rätt. Det är tack vare Black Sabbath som band jag egentligen alltid lyssnat mer på än just Black Sabbath såsom Solitude Aeturnus, Esoteric, Candlemass, Katatonia (innan de förvandlades till Kent gör The Cure covers vilket jag iofs inte har något emot att lyssna på då och då heller), Paradise Lost, Thergothon osv. ens existerar.
Senast redigerad av SverigeHarKlusterB 2025-07-23 kl. 11:13.
Citera
2025-07-23, 11:14
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighTechJunkie

Ja, man kan säga att Ozzys tid i Sabbath låg före sin tid, först vid Den Stora Hårdrocksboomen runt 1980 som även de äldre plattorna(av alla band) fick ett uppsving. Men faktum kvarstår att det var med Dio dom blev giganter.

Mina högst rankade album med Ozzy har svängt en del med tiden, först var det Sabbath Bloody Sabbath, sen Sabotage och idag är det 13 vilket jag tror jag är rätt ensam om med tanke på hur alla sågar det albumet vilket är underligt med tanke på att dom gått tillbaka till sabbaths originalstil mer än att göra nyskapad musik. Ozzys solokarriär har aldrig fallit mig på läppen även om det finns några hits jag gillar, har aldrig ägt ett soloalbum med honom.
Citera
2025-07-23, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Ja. Så är det även med alla andra musiker som åldrats. Man måste ge dem den naturliga rätten.
Livet är så. Passion och lust dör inte för det.

Det som gör Ozzy speciell, utöver att han var tidig/nyskapande, är hans helt unika röst och en mapp full med klassiska musikalster, men också hans stora genuina ödmjukhet inför fansen.
Sånt lönar sig på ett helt eget plan. Det blir personligt. Äkta.

Vi har fler sådana.

Det kommer dö fler framöver som betytt mycket och som kommer skapa stor sorg och många rubriker. Jättetråkigt.

Men Ozzy var väldigt egen/unik.
Och jag skulle vilja veta hur många som hade orkat och ens velat genomföra avskedskonserten om de vore i samma hälsosits som han var i. Långvarig tortyr. I åratal.
De flesta tappar gnistan helt, av det.
De uppfylls av sin plågsamma situation och förlorar den magiska inspirationen.

Han var dock en sjukt envis och dedikerad/passionerad musiker/artist.

Man måste inte ens älska hans musik för att inse det.

Ozzy, som vi kände honom, var en produkt av Sharon Eden. Hade Ozzy dött efter att han fick sparken, då hade han varit betydligt mer okänd för den stora massan.
Citera
2025-07-23, 11:18
Citat:
Ja, man kan säga att Ozzys tid i Sabbath låg före sin tid, först vid Den Stora Hårdrocksboomen runt 1980 som även de äldre plattorna(av alla band) fick ett uppsving. Men faktum kvarstår att det var med Dio dom blev giganter.

Mina högst rankade album med Ozzy har svängt en del med tiden, först var det Sabbath Bloody Sabbath, sen Sabotage och idag är det 13 vilket jag tror jag är rätt ensam om med tanke på hur alla sågar det albumet vilket är underligt med tanke på att dom gått tillbaka till sabbaths originalstil mer än att göra nyskapad musik. Ozzys solokarriär har aldrig fallit mig på läppen även om det finns några hits jag gillar, har aldrig ägt ett soloalbum med honom.

13 är så fantasilös. Det är nog mest därför den sågas.
Citera
2025-07-23, 11:20
Medlem
oldeubois avatar
Min första idol. Hemskt beklagligt! Nu märker jag att jag åldrats, på riktigt.
Citera
2025-07-23, 11:23
Citat:
Ursprungligen postat av RedJamie
Ozzy, som vi kände honom, var en produkt av Sharon Eden. Hade Ozzy dött efter att han fick sparken, då hade han varit betydligt mer okänd för den stora massan.

Han hade fortfarande haft enorm kultstatus. Men mycket utav den där mystiken kring honom på framför allt 70-talet hade bibehållits och han hade själv sluppit MTV-cirkusen. Jag svär. The Osbournes serien tog nog egentligen mer stryk på honom än drogerna gjorde. Han hade kanske blivit 86 om det inte vore för den där MTV-skiten.
Citera
2025-07-23, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SverigeHarKlusterB
Han hade fortfarande haft enorm kultstatus. Men mycket utav den där mystiken kring honom på framför allt 70-talet hade bibehållits och han hade själv sluppit MTV-cirkusen. Jag svär. The Osbournes serien tog nog egentligen mer stryk på honom än drogerna gjorde. Han hade kanske blivit 86 om det inte vore för den där MTV-skiten.

Exakt, Eden såg till så han återuppstod och sen mördade hon honom med sina narcissistiska projekt.
Citera
2025-07-23, 11:25
Medlem
CalzoneItalias avatar
Sångröst hade han ju inte heller, han skränade och skrek ju bara . Jämför med Elvis Presley tex där snackar vi sångröst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in