Citat:
Ursprungligen postat av
VoktorDodka
Då minns du galet. Jag var hårdrockare 1975 och Black Sabbath var t o m knappt ett band i mängden, dom hade väldigt smal musik som inte föll alla på läppen. Jag tycker att du kan försöka hitta försäljningssiffror från de åren och jämföra vad som hände när Dio tog över. Ozzy var inte en av de största sångarna, han hade en speciell röst och sångstil men jämfört med t ex Dio och Gillan var han medioker.
Du har rätt i sak. Sabbath var ett band i mängden på 70-talet. Det är på 80- och 90-talet det utkristalliseras vilken stor influens tidiga Sabbath fick. De är ett av de där banden som influerade en hel generation av band. Hur många covers finns det inte av tex Into the Void?
Uriah Heep, Deep Purple, Nazareth i all ära men Sabbath är och förblir framför allt skapare av musik genren Doom Metal, som ju är en avknoppning av Heavy Metal, som de inte helt ensamma skapade men hade en stor del i som medskapare.
Att Iommi återskapade bandet med stor succe men bla Dio och Tony Martin förändrar inte att det trots allt är de sex första plattorna där Ozzy sjunger som kommer gå till historien som bandets arv och ses som de som räknades (även om jag älskar både Heaven and Hell och Mob Rules).
RIP Ozzy! Good luck
Behind the Wall of Sleep