2025-07-23, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Femrik
Ja läs hänt extra så du lär dig om viktiga saker.

ja man försöker hålla sig så uppdaterad man kan så att man kan följa med tugget på flashback...
Citera
2025-07-23, 10:39
Medlem
Giant Squids avatar
Jag såg Ozzy någon gång på 80 talet i Solnahallen och han var bra väck då.
Han sidoragglade fram och tillbaks så han höll på att ramla av scenen, men vid varje kant så fanns det en roadie som knuffade tillbaks honom igen, för att raggla vidare till nästa sida..
Citera
2025-07-23, 10:39
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Jag tror att assisterad dödshjälp använts i detta fallet. Känns för hastigt efter avskedskonserten.

Vad ska man annars lyssna på? Liksom hallå!!
Man lyssnade på sånt på 80-talet minns jag då jag gick på högstadiet. Man hade knappt fått finnar än. Nu som vuxen kan jag inte ta in sånt där. Det är väl lite som att beställa in en happy meal åt sig på donken :-)

Han var säkert schysst och så, men får inte ut nåt av musiken. Då gjorde Bowie bättre musik som väl var lite samtida, eller Lou Reed. Gillade inte det då, men idag kan jag gör det.
Citera
2025-07-23, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajminkuk
Vadå skärp dig? Jag berättade enbart vad jag såg i tidningen. Är du en faktaförnekare?
Och vad fick dig att berätta det? Är du en faktaförnekare?
Citera
2025-07-23, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Skidåkare? Svårt att tänka mig större olikheter i livsstil. Han bräckte väl till och med grabbarna i Motley Crue när det kom till att festa hårt. Ännu en av hårdrockens absolut största ikoner som nu är borta. Det fanns något halvt galet och ibland skrämmande över hans sånginsatser från åren med Sabbath. Sedan blev han mer av en lite smått förvirrad myspappa i TV. Men en gång var han ett monster of rock.

finns det videos i början av hans karriär innan drogerna o spriten tog över?

annars tror jag att hans förvirring är lite av hans personlighet o inte enbart droger o sprit.

ang det svarta; ja fast frågan är verkligen hur hårt de verkligen festat. eller om det mest är myter. jag vet att på 80 o 90 talet var det coolt att skryta om hur mkt sprit man tålde osv. omvänt så var det coolt att inte träna men ändå prestera. t ex han springer bara en gång i månaden men gör under 40 på milen! eller han gör milen på strax under 40 trots att han tränar som en galning...
Citera
2025-07-23, 10:44
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SverigeHarKlusterB
Det fanns i princip ingen annan Metal än Black Sabbath 1975. Judas Priest hade inte släppt Sad Wings of Destiny ännu. Det enda som fanns då var mig veterligen bara Black Sabbath, Deep Purple, Led Zeppelin, Sir Lord Baltimore, Pentagram, Atomic Rooster, Lucifers Friend och Budgie. Det går inte att vara en i mängden i en nisch vars utövare då kunde ränknas på bägge händerna.

Så nu fabulerar du bara.
Metal fanns inte som begrepp 1975. ACDC två album 1974, Judas Rocka Rolla fanns redan. Black Sabbath var för extrema och flummiga för dom som gillade "hårdare rock", i min ända av landet var det fler knarkare än hårdrockare som gillade Sabbath. Jag minns den tiden väldigt bra, i högstadiet var det inne att gilla allt utom populärmusik och det var en evig kamp att hitta skivor som man fick banda. En kompis betydligt större bror, känd knarkare på den tiden, var den enda som hade något album med sabbath, Live at Last var den enda jag lånade av honom, i vår by hade han en till kompis som gillade sabbath, resten var Purple, Zeppelin med mera.

Det tog några år till innan hårdrocken slog igenom och blev metal, "gamla" sabbath innan Dio tog många år innan dom började bli storsäljare.
Citera
2025-07-23, 10:47
Medlem
RIP Ozzy 😢
Citera
2025-07-23, 10:49
Medlem
Det är väldigt sällan en kändis död påverkar mig men detta var väldigt sorgligt. Barndomsminnen väcktes och en våg av tacksamhet för den musik som inte hade existerat idag om det inte vore för Ozzy. Nästa gång jag stoppar i lurarna i öronen så blir det Sabbath! Vila i frid.
Citera
2025-07-23, 10:50
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Man lyssnade på sånt på 80-talet minns jag då jag gick på högstadiet. Man hade knappt fått finnar än. Nu som vuxen kan jag inte ta in sånt där. Det är väl lite som att beställa in en happy meal åt sig på donken :-)

Han var säkert schysst och så, men får inte ut nåt av musiken. Då gjorde Bowie bättre musik som väl var lite samtida, eller Lou Reed. Gillade inte det då, men idag kan jag gör det.

Ah så du säger att folk som gillar hårdrock över en viss ålder är omogna?? Vad är åldersgränsen på hårdrocks lyssnande?
Gäller det även andra genrer som grindcore, noicecore, black metal, crustcore??

Du lär dig att alla människor är unika individer, alla är inte lika mossiga som du. så shas på dig tillbaka till ditt villa vovve volvo liv.
Citera
2025-07-23, 10:54
Medlem
lineofbeautys avatar
Det spelar ingen roll att det var väntat, att han levt såpass länge i förhållande till livsstil osv. Det är väldigt ledsamt oavsett.
Ozzy var en rocklegend, en av de största hårdrocksikonerna och hade en fantastisk röst och galen utstrålning. Det blir tomt på tronen.

En hel epok och tidsera håller på att gå i graven, tiden rinner ut och för oss som har varit med ett tag är det tungt att se en efter en som faller. Särskilt i den urspårade tid och värld som är nu.
Citera
2025-07-23, 10:54
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SverigeHarKlusterB
Sant. Att kräva att han skulle låta som på typ Sabotage skivan för 50 år sedan i det skick han var i på slutet var ju bara löjligt utav trollen.

Ja. Så är det även med alla andra musiker som åldrats. Man måste ge dem den naturliga rätten.
Livet är så. Passion och lust dör inte för det.

Det som gör Ozzy speciell, utöver att han var tidig/nyskapande, är hans helt unika röst och en mapp full med klassiska musikalster, men också hans stora genuina ödmjukhet inför fansen.
Sånt lönar sig på ett helt eget plan. Det blir personligt. Äkta.

Vi har fler sådana.

Det kommer dö fler framöver som betytt mycket och som kommer skapa stor sorg och många rubriker. Jättetråkigt.

Men Ozzy var väldigt egen/unik.
Och jag skulle vilja veta hur många som hade orkat och ens velat genomföra avskedskonserten om de vore i samma hälsosits som han var i. Långvarig tortyr. I åratal.
De flesta tappar gnistan helt, av det.
De uppfylls av sin plågsamma situation och förlorar den magiska inspirationen.

Han var dock en sjukt envis och dedikerad/passionerad musiker/artist.

Man måste inte ens älska hans musik för att inse det.
Citera
2025-07-23, 10:55
Medlem
talcsofts avatar
Tråkigt!

Har hårdrockare till föräldrar.

Uppväxt med att mamma spelade black sabbath när man kom hem från skolan och hon höll på att städa och fixa. Katten döpte mamma till Ozzy också.

Är det Sharon vi har att tacka att han blev såpass gammal? I sitt medberoende
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in