Citat:
Ursprungligen postat av
Ultramember
Det öppnar ju för vidare granskning av arbetsplatsen och om kriminalvårdens arbete är korrekt utfört. Jag har 100tals historier om tragedier som inträffat. Har tyvärr varit en kåkfarare. Men en snäll sådan. Mest knark. Deras bästa taktik är att psyka ner fångarna. Om dom tex behöver ett papper för att skriva överklagan så kan det gå en hel dag (bara för att jävlas) om det är ett viktigt samtal som måste ringas (jo inom en timm, sen går idioten hem) , nästa idiot öppnar dörren (aa ok vi har mycket nu, men ska kolla det) man vill inte vad tjatig utan artig så man låter det gå 2 timmar innan man flaggar på, nu börjar det bli brådskande, och man här rätt i det här fallet att ringa samtalet, det ska inte ta tre timmar. Man to over igen, såklart en helt ny ply som inte vrbågonting och man måste återberätta allting i detalj i 20minuter. Och han " ska kolla igen". Här nånstans så börjar man bli riktigt frustrerad, kanske Advokatfirman stänger kl 16 och klockan blivit 14. Eller nåt. En timme till, man får flagga på igen, då kommer han 15.30 "nej tyvärr samtalet måste vara godkänt av kvinna först" MEN DET ÄR JU REDAN GODKÄNT AV KVINSP REDAN IGÅR, GÅ OCH FRÅGA HAN NU FÖR JAG MÅSTE RINGA WET HÄR SAMTALET NU!
"han har gått hem tyvärr, vi får testa imorn"
Stänger och låser dörren.....,
Detta är klassiker. Mer regel än undantag. Dom sabotersr ditt försvar på alla sätt och vis. Och skriker du eller brister ut, så trycker dom på larmet, trots att du är inlåst i isoleringcell kommer in meme sköldar och batonger och skriker lägg dig ner, några slag här och där, får sedan sova i hårdisol (madrass på golvet, inget annat) , äta fingermat, ett mörkt tomt rum utan någonting. Den står det att du har olämpligt upprädande eller värre. Resulter i flera vebors extra straff + skickas till något skitkåk nånstans med arabiska våldtäksmän.
Om jag får försvara personalen, så görs inte sådana misstag inte ofta med vilja utan ofta av tidsbrist och okunskap. 20-25 procent av personalen slutar årligen. Intagna ser ofta bara sig själv och tänker inte på att det finns x antal intagna på anstalten.
Nej man får inte veckors extra av på grund av enstaka olämpligt uppträdande*, däremot kan man flyttas. Och på grund av överbeläggningen kan man hamna fel. Jag känner till två fall från tidigare där felaktig placering har lätt till "mord".
Det är undantag man hamnar i isol då det finns få Isol och numera används flera av dem som vanliga bostadsrum på grund av överbeläggningen.
Kriminalvårdare mår inte bra:
40 % av kriminalvårdarna att arbetet ger dem ångest eller sömnproblem varje månad
Drygt 1/3 av kriminalvårdarna har utsatts för hot eller våld det senaste året eller om man lyssnar på skyddsombuden är det nästan 75 % av personalen själva eller kollegor blivit utsatta för hot, och omkring 50 % utsatts för våld, det senaste året.
Underbemanning** och dubbelbeläggning är vanligt – vilket ökar konflikter och stress hos personalen.
När man har mätt stresshormonsnivåer hos kriminalvårdare internationellt så de antingen mycket höga eller extrema.
I det ovan hittar du ett delskäl till självbränningen.
*Det finns enstaka vårdare, som försöker rapportera sönder en intagna. Det är ganska lätt. Men det är sällsynt. Men det händer.
**Jag vet att man har fått hyra in väktare för det har saknats personal.