2025-07-23, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Är detta början på något stort?

Tänker du att det kommer kanske komma fler mänskliga tomtebloss i veckan på löpen??? Big if true
Citera
2025-07-23, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultramember
Det öppnar ju för vidare granskning av arbetsplatsen och om kriminalvårdens arbete är korrekt utfört. Jag har 100tals historier om tragedier som inträffat. Har tyvärr varit en kåkfarare. Men en snäll sådan. Mest knark. Deras bästa taktik är att psyka ner fångarna. Om dom tex behöver ett papper för att skriva överklagan så kan det gå en hel dag (bara för att jävlas) om det är ett viktigt samtal som måste ringas (jo inom en timm, sen går idioten hem) , nästa idiot öppnar dörren (aa ok vi har mycket nu, men ska kolla det) man vill inte vad tjatig utan artig så man låter det gå 2 timmar innan man flaggar på, nu börjar det bli brådskande, och man här rätt i det här fallet att ringa samtalet, det ska inte ta tre timmar. Man to over igen, såklart en helt ny ply som inte vrbågonting och man måste återberätta allting i detalj i 20minuter. Och han " ska kolla igen". Här nånstans så börjar man bli riktigt frustrerad, kanske Advokatfirman stänger kl 16 och klockan blivit 14. Eller nåt. En timme till, man får flagga på igen, då kommer han 15.30 "nej tyvärr samtalet måste vara godkänt av kvinna först" MEN DET ÄR JU REDAN GODKÄNT AV KVINSP REDAN IGÅR, GÅ OCH FRÅGA HAN NU FÖR JAG MÅSTE RINGA WET HÄR SAMTALET NU!

"han har gått hem tyvärr, vi får testa imorn"

Stänger och låser dörren.....,

Detta är klassiker. Mer regel än undantag. Dom sabotersr ditt försvar på alla sätt och vis. Och skriker du eller brister ut, så trycker dom på larmet, trots att du är inlåst i isoleringcell kommer in meme sköldar och batonger och skriker lägg dig ner, några slag här och där, får sedan sova i hårdisol (madrass på golvet, inget annat) , äta fingermat, ett mörkt tomt rum utan någonting. Den står det att du har olämpligt upprädande eller värre. Resulter i flera vebors extra straff + skickas till något skitkåk nånstans med arabiska våldtäksmän.

Jag har jobbat inom KV, det stämmer tyvärr. Det finns ett fåtal vårdare som inte stöttar när kollegor uppför sig så och faktiskt försöker få stopp på det. Lite som att personal skriver rapport på personal. Det brukar då tyvärr sluta i att den personalen som försvarar intagna misstänkliggörs för ”otillbörlig relation” och blir istället trakasserad tills man slutar. Och rapporten brukar aldrig leda till nånting då det är ”resurskrävande” att utreda så man väljer att lita på resterande personal trots att dom är idioter. Kvinsparna vill inte heller försvara någon som är misstänkt för något och tycker att det blir mindre jobb med en personalgrupp som kommer överens så dom låter det hända. KV är skit
Citera
2025-07-23, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qanty
Förnamn Öm*r
(*=e)

Verkar ha fått arbeta som byggvakt under internutredningen. Ska ha kommit tillbaka efter arbetat pass (bodde i Habo, ca 4 mil från Tidaholm), ringt på grindarna och begärt vakten att inte släppa ut någon eftersom han ”inte vill skada någon annan”. Sprungit runt med kroppen i lågor framtill ambulans och polis anlänt.

Tragiskt för familj.

Finns ingen med det namnet i Habo
Citera
2025-07-23, 08:08
Medlem
Citat:
Det öppnar ju för vidare granskning av arbetsplatsen och om kriminalvårdens arbete är korrekt utfört. Jag har 100tals historier om tragedier som inträffat. Har tyvärr varit en kåkfarare. Men en snäll sådan. Mest knark. Deras bästa taktik är att psyka ner fångarna. Om dom tex behöver ett papper för att skriva överklagan så kan det gå en hel dag (bara för att jävlas) om det är ett viktigt samtal som måste ringas (jo inom en timm, sen går idioten hem) , nästa idiot öppnar dörren (aa ok vi har mycket nu, men ska kolla det) man vill inte vad tjatig utan artig så man låter det gå 2 timmar innan man flaggar på, nu börjar det bli brådskande, och man här rätt i det här fallet att ringa samtalet, det ska inte ta tre timmar. Man to over igen, såklart en helt ny ply som inte vrbågonting och man måste återberätta allting i detalj i 20minuter. Och han " ska kolla igen". Här nånstans så börjar man bli riktigt frustrerad, kanske Advokatfirman stänger kl 16 och klockan blivit 14. Eller nåt. En timme till, man får flagga på igen, då kommer han 15.30 "nej tyvärr samtalet måste vara godkänt av kvinna först" MEN DET ÄR JU REDAN GODKÄNT AV KVINSP REDAN IGÅR, GÅ OCH FRÅGA HAN NU FÖR JAG MÅSTE RINGA WET HÄR SAMTALET NU!

Detta är klassiker. Mer regel än undantag. Dom sabotersr ditt försvar på alla sätt och vis. Och skriker du eller brister ut, så trycker dom på larmet, trots att du är inlåst i isoleringcell kommer in meme sköldar och batonger och skriker lägg dig ner, några slag här och där, får sedan sova i hårdisol (madrass på golvet, inget annat) , äta fingermat, ett mörkt tomt rum utan någonting. Den står det att du har olämpligt upprädande eller värre. Resulter i flera vebors extra straff + skickas till något skitkåk nånstans med arabiska våldtäksmän.

Om jag får försvara personalen, så görs inte sådana misstag inte ofta med vilja utan ofta av tidsbrist och okunskap. 20-25 procent av personalen slutar årligen. Intagna ser ofta bara sig själv och tänker inte på att det finns x antal intagna på anstalten.

Nej man får inte veckors extra av på grund av enstaka olämpligt uppträdande*, däremot kan man flyttas. Och på grund av överbeläggningen kan man hamna fel. Jag känner till två fall från tidigare där felaktig placering har lätt till "mord".

Det är undantag man hamnar i isol då det finns få Isol och numera används flera av dem som vanliga bostadsrum på grund av överbeläggningen.

Kriminalvårdare mår inte bra:

40 % av kriminalvårdarna att arbetet ger dem ångest eller sömnproblem varje månad

Drygt 1/3 av kriminalvårdarna har utsatts för hot eller våld det senaste året eller om man lyssnar på skyddsombuden är det nästan 75 % av personalen själva eller kollegor blivit utsatta för hot, och omkring 50 % utsatts för våld, det senaste året.

Underbemanning** och dubbelbeläggning är vanligt – vilket ökar konflikter och stress hos personalen.

När man har mätt stresshormonsnivåer hos kriminalvårdare internationellt så de antingen mycket höga eller extrema.

I det ovan hittar du ett delskäl till självbränningen.

*Det finns enstaka vårdare, som försöker rapportera sönder en intagna. Det är ganska lätt. Men det är sällsynt. Men det händer.

**Jag vet att man har fått hyra in väktare för det har saknats personal.
Citera
2025-07-23, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
O eller Ö verkar inte spela någon roll enligt Google. Arabiskt namn med en ironisk twist.
” "Ömer" är ett arabiskt namn som härstammar från det ursprungliga arabiska namnet "Umar", vilket betyder "livfull" eller "långlivad". Namnet är förknippat med en av islams profeter och kalifer som hette Umar ibn al-Khattab, som var känd för sin rättvisa och klokhet.”

”Omer är ett pojknamn med arabiska ursprung, betyder långlivade. Kända peroner som har namnet Omar är Omer bin Khattab den andra khalifa…”

Ömer är med stor sannolikhet en snubbe från Turkiet. Det är nästan bara folk i Turkiet som heter Ömer.
Citera
2025-07-23, 08:29
Medlem
dansquelcass avatar
Denna händelse visar att saker och ting inte verkar stå rätt till inom statliga förvaltningsmyndigheter.

Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Varför skulle det vara de?
Senast redigerad av dansquelcas 2025-07-23 kl. 08:40.
Citera
2025-07-23, 08:50
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:

Typiskt kriminalsnack!
Vi ser i varje mening JAG JAG JAG!!!! Hela tidern är det JAGs behov som skall tillfredsställas. Typiskt knarkare, fyllo, kriminell, socialfall. Total oförmåga att uppfatta sig själv i ett större perspektiv. Bara JAG ska få allt! Total oförmåga att fatta eller ENS BRY SIG om arbetssituationen för hederliga anständiga svenska arbetare som försöker sköta sitt jobb under svåra omständigheter. Fängelset är rätta platsen för såna människor (även om jag föredrar arbetsläger). Man såg såna som du redan i mellanstadiet: såna som bara bråkade, förstörde för alla, var totalt likgiltiga för alla andra i klassen elller lärarna. Det enda ni tänker på är er själva. Och sen blir ni knarkare som visar än mer hur nu struntar i allt och alla. Inte arbeta, istället bara tröcka ner mer sprit och knark i era grisiga trynen, Sen får alla andra betala "vården". Fy bubblan!
Citera
2025-07-23, 09:12
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmarenochmusen
Jag har jobbat inom KV, det stämmer tyvärr. Det finns ett fåtal vårdare som inte stöttar när kollegor uppför sig så och faktiskt försöker få stopp på det. Lite som att personal skriver rapport på personal. Det brukar då tyvärr sluta i att den personalen som försvarar intagna misstänkliggörs för ”otillbörlig relation” och blir istället trakasserad tills man slutar. Och rapporten brukar aldrig leda till nånting då det är ”resurskrävande” att utreda så man väljer att lita på resterande personal trots att dom är idioter. Kvinsparna vill inte heller försvara någon som är misstänkt för något och tycker att det blir mindre jobb med en personalgrupp som kommer överens så dom låter det hända. KV är skit

Har också fått den här bilden av KV av bekanta som arbetat där, de andra som fortfarande arbetar där är inte "normala" i sin natur, personerna (svenskar) avviker på något vis och man ser att de antingen är "skadade" av jobbet eller redan innan är något avvikande med.

Nu är det inte Tidaholm men en annan plats, det är tydligt att det råder en speciell kultur innanför väggarna.
Citera
2025-07-23, 09:15
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Gissningsvis var han avstängd från jobbet?

Så han tar sig just dit för att begå denna handling.

Ett statement mot.. KV, eller arbetare alternativt intagna?
Antagligen ett bittert offerstatement mot omvärldens jävlighet för att han inte fick misshandla intagna. Typiskt människor från skamkulturer. Man fular sig så mycket man kan ända till man blir påkommen eller man bajsat ner för mycket där man äter. Då ska offerkoftandet börja, gärna martyrgrejer.
Citera
2025-07-23, 09:16
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tojo
Försöker summera teorierna:

En eldsjäl som brann för sitt jobb. Lyste upp på arbetsplatsen med sin glöd. Oklart varför han rök från sitt vanliga jobb. Verkar inte vara utredd för att ha varit tänd på chefen. Rökt på kanske?
Följer man traditioner med skamkultur så går det lätt hett till när man blir cancelled och det kokta fläsket är stekt.
Citera
2025-07-23, 09:19
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
varför görs ingen utredning föresten.
Klart det gör. Även på en myndighet som KV. Du tror väl inte utredningen görs på 10 minuter och att media får en färdig presentation fyra timmar senare?
Citera
2025-07-23, 09:21
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmarenochmusen
Från en som har jobbat X antal år inom kriminalvården, EXAKT så. Dom anställda är det största problemet och den största anledningen till att folk slutar, vilket är sjukt trist för dom som faktiskt är duktiga på sitt jobb. Man kan se helt sjuka slagsmål, intagna som tar självmord eller har blivit brutalt misshandlade, intagna som skär av delar på sig själva och äter upp, men det är personalen som är värst. Är som en vidrig blandning av PH, BigBrother och GoT. Har sett chefer som planterat ”bevis” för att få personal avstängda eftersom flera månaders mobbning inte fungerade för att få personen att sluta, anmäla chefen hjälpte inte heller då alla har varandra om ryggen. Manlig personal som sitter med intagna och betygsätter kvinnlig personal, 20 åriga tjejer som tycker att det är jättehäftigt med uppmärksamhet från kriminella. Tyvärr är detta majoriteten av personalen och det är dom som är duktigast på sitt jobb som främst blir utsatta och försvinner då hela arbetsplatsen är som är förskola där barnen antingen är fulla eller pårökta. Just det här fallet kan jag dock inte yttra mig om, kan ha varit vad som helst som ledde till att det hände. Men att kriminal”vården” kommer ta ansvar för nånting är ett skämt.

Deras s.k krisstöd är för övrigt rent hittepå, samma korrupta personer som sitter i ledningen väljer ut vilka som ska ingå i krisgruppen och i många fall ska den som blir utsatt för mobbing på arbetsplatsen då prata med nån som utsätter personen för mobbning. KV är ett skämt.

Också hört om att det är vanöigt med realtioner mellan personal, sexuella det vill säga. Utrymmen som används som knullrum med ställen där de gömt kondomer på t.ex.

Jag tror nog att anstalterna i Sverige är en extremt dysfunktionell plats att arbeta på, kanske topp 3 rent av medtanke på den sortens folk/kultur och "instängdhet" som råder.

Och medtanke på rådande problematik med personalbehovet (KV står ju för fan t.o.m. på julmarknader med ett stånd för rekrytering!) och antalet ökade behov av nya celler, så har jag svårt att se hur den psykosociala arbetsmiljön ska "stabiliseras" till att rätt individer anställs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in