Citat:
Ursprungligen postat av
sheannax
Så du vill påstå att du inte vill säga att Måns är en kvinnomisshandlare, men du upprepar medvetet jämförelser om detta, tillsammans med en hel rad andra nedsättande påståenden? Kan det vara så att du försöker måla upp en viss bild av honom?
Och på vilken rättslig grund kan hon egentligen kräva att Måns gör testerna innan han får träffa sina barn? Det verkar ju snarare vara ett personligt krav från hennes sida? Kanske kan du förklara det istället för att bara smutskasta honom?
Nu var ju inte detta riktat till mig, men jag tycker att det kan vara intressant att dröja en stund vid fakta. Ursäkta om jag blir långrandig.
För mig var det oklart hur lagen egentligen ser ut, så jag har försökt googla mig fram till klarhet. Rätta mig gärna, om någon har dragit andra slutsatser.
En förälder kan inte kräva ett drogtest av en annan förälder. Rätten till kroppslig integritet är väldigt stark. MEN - en förälder som ska lämna ifrån sig barn för umgänge har en långtgående skyldighet att vara säker på att umgängesföräldern är lämplig där och då. Känner man minsta tveksamhet inför detta så är man helt enkelt skyldig att bromsa.
I det här fallet är det sannolikt inte alls boendeföräldern som stipulerar några krav, utan socialtjänsten. Och jag menar att det hittills inte har funnits möjlighet för dem heller att tvinga en förälder till drogtester i en liknande situation som den här. MEN - även socialtjänsten har givetvis ett långtgående ansvar att skydda barnen och kommer därför att säga nej till umgänge, om man bedömer att det kan finnas risk för ett missbruk och föräldern inte vill gå med på drogtester. Så det är liksom typ frivilligt med tester, fast det får konsekvenser om den missbrukande föräldern säger nej.
Detta är alltså min tolkning, och den kan vara fel.
Jag kan också konstatera att socialtjänstlagen och socialtjänstförordningen har ändrats från den 1 juli i år, men vad det egentligen innebär är jag inte klar över.
https://www.socialstyrelsen.se/contentassets/4be745dad8674a9497b02ba0d8d9e3cd/2023-6-8657.pdf
På Socialstyrelsens hemsida kan man även hitta lex lilla hjärtat och där finns möjligheten att kräva drogtester. Men såvitt jag förstår gäller det enbart vid tillämpning av LVU och det gissar jag inte är fallet här.
https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/barn-och-unga/barn-och-unga-i-socialtjansten/placerade-barn-och-unga/lex-lilla-hjartat/
Kanske blev detta off topic. I så fall får väl nån städa bort den här kommentaren. Men när det slängs anklagelser hit och dit runt vad boendeföräldern i det här fallet får/vill/bör/kan/ska kräva så kan det kanske vara bra att backa bandet lite och se vad som faktiskt gäller.
Så jag tycker att man kan släppa demoniseringen av hur mamma försöker sätta käppar i hjulet för pappa. I ett ärende med ett konstaterat missbruk är det fullständigt uppenbart att soc blir en part i målet och definitivt är med och styr upp hur skåpet ska stå.
Hoppas att allting landar väl för hela familjen snart. Själv fortsätter jag att intressera mig för trådens huvudsyfte; nämligen vad MZ företar sig. Han har ju visat sig vara en fascinerande figur som uppenbarligen fortsatt vill synas och verka i det offentliga.