Citat:
Ursprungligen postat av
SteelFlint
I Storbritannien kan man inte dyka upp oanmäld för att träffa sina barn - jag är säker på att man inte kan någonstans, om jag ska vara ärlig måste man göra arrangemang. C har alltid sagt att jag kan träffa barnen, han har bara inte gjort det - jag gav honom fördelen av tvivlet och sa bara en gång i veckan, ibland 7 dagar, ibland 10. Du är så pedant - 7 eller 10 dagar räcker det? Albert ber inte heller om att få ringa honom, kanske en eller två gånger, och han har redan fått lov att göra det och han har fortfarande inte pratat med den yngsta. Och bara för att förtydliga, mamman kan begränsa tillgången om det finns några problem kring pappan som rör droger, alkohol eller något tvångsbeteende...... Hur oansvarigt vore hon inte att lämna över barnen till honom under en period utan att försäkra sig om att han var ren eller kanske tycker du att det är okej. Och ja, han har varit i Grekland med renunge men kan ha återvänt nu.
Jag talar om en ordning som gör det möjligt att träffa barnen regelbundet inom en ordnad ram. Utan att det behöver krävas stora/ständiga överenskommelser mellan föräldrarna. För att hålla kontakten så liten som möjligt, om till exempel konflikten mellan föräldrarna är för stor. Det är uppenbarligen inte fallet, förstår jag det rätt? Måste han samråda med henne varje gång? Och det handlar mindre om att vara pedant än om trovärdighet när man ändrar sina uttalanden.
Mamman får begränsa tillgången... Jag håller med dig att det är klart att barnens trygghet går först. Men i det konkreta fallet, hur skulle hon avgöra om det finns ett problem? Krävs något konkret, typ ett test, eller räcker det att mamman tycker att det finns skäl? Om hon skulle bara bedöma det som många här gör, utifrån sin magkänsla och efter eget tycke och smak, så skulle han då i värsta fall aldrig få se sina barn igen?
Och jag har följt tråden ett tag. Tydligen var de befintliga problemen tidigare inget skäl att inte lämna barnen till honom.
Och du menar att han är i Grekland nu? För några dagar sedan var han tydligen fortfarande i Båstad. Har han berättat det själv? Jag undrar hur informationen kommer till England (om han så sällan hör av sig där) om inget har läckt ut här?