2025-07-21, 17:01
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleuret2345
Jo men om du agerar så har du lämnat din lojalitet mot Svenska staten bakom dig och lever inte efter att det de säger är sant och skyddar sig om du följer deras instruktioner. Du tror allt är propaganda och scam och utnyttjande. Ja vars, jag säger inte du har fel men uppenbarligen var jag och flera med mig för lojala då.
Det duger inte att bara vara lojal mot systemet och klaga uppgivet när det inte fungerar som förväntat. Man måste vara lite försigkommen och tänka på vad man har för möjligheter i den här världen utan att hoppas på att andra ska komma till undsättning.

Alltför många lever sina liv som om det finns en manual att följa, men det är ju bara självbedrägeri. Använd ditt huvud och våga göra annorlunda när det du redan försökt inte fungerar!
Citera
2025-07-21, 17:07
Medlem
Kottkompotts avatar
Halvrelevant som de må vara så kan jag delvis instämma I TS.

Har ett välbetalt jobb som inte över huvud taget är relaterat till någon av mina utbildningar, utan tilldelats 100% genom nepotism.
Jag hade velat arbeta med något utbildningsrelaterat (tekniska områden), men det finns ingen som anställer helt enkelt. Kan möjligen vara för registerträffar, precis som TS.

Och så där verkar det ofta vara. Det jag jag tror jag anstränger mig för går jag ofta bet på, när det gäller mer avgörande saker.
Men de saker jag uppskattar mest i livet och förmodligen har mest nytta av, de dyker helt enkelt upp som en total tillfällighet eller ren skänk från ovan, utan att jag kan se att jag egentligen gjort så mycket för att förtjäna det. Snarare har de i många fall varit direkt relaterade till att jag gjort något ganska dumt, som sedan lett till att jag råkade vara på rätt plats vid rätt tillfälle.

Menmen, det är ett soft jobb med bra arbetstider, och jag är medveten om att jag inte kommer kunna ha samma jobb för evigt, så jag fortsätter utbilda mig parallellt inom el & teknik, så jag åtminstone har någonting att visa upp när dagen väl kommer.
Citera
2025-07-21, 17:21
Medlem
NovaOculuss avatar
Varför är du med i Lexbase, är du pedofil eller mördare?
Citera
2025-07-21, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleuret2345
Vänta vad säger du nu ??
Hela tråden här gäller ju att hål i CV = dödsdom mer eller mindre. Nu har du en anekdot från ditt eget liv att det inte är så.

Kan jag få skapa en tidslinje då för hur du tror det funkar:

2005 civilingenjör Data examen

2005 jobb som programmerare

2020 slutar jobbet sätter karrären på paus (kanske lägger ner den pga ej behov attt jobba mer )

2025 fuderar på att ta jobb i samma karriär igen och kan då hoppa in på samma lön och få jobb inom ett par dagar.

OK wow?! är det så för programmerare? Gäller det även mig om jag omskolar mig till civilingenjör nu och söker jobb som programmerare 50+ ?
Ni andra finns det fler såna yrken ? Kanske läkare ? Fast är det sant ? gäller inte detta bara upp till 40-45 år ? sen blir det även hål i CVt döden för programmerare också om man dyker upp som 50+ och vill köra lite kodning igen för pengarna tog slut ?

Det handlar om tillgång och efterfrågan, det är en universell lag som är applicerbar på allt från arbete till kärlek. Få rörmokare, stor efterfrågan - högt pris. Många rörmokare, stor efterfrågan - lågt pris. Sälja glass på stranden idag - säljer mycket. Sälja glass på stranden på julafton - säljer ingenting.

Sen är åldern en faktor också. Nej, du kan inte sadla om till programmerare sent i livet, det är något du bygger upp från yngre år stegvis och CV-granskningen är brutal när man tar in konsulter exempelvis. Karriärväxling är generellt sett ofta väldigt svårt, du är i det fack du hamnat i. Chefsbanan är för övrigt en riktig fälla om du hamnar i en mellanchefsroll och i princip blir en liten överarbetande sprattelgubbe som mest pysslar med administration och inte kommer vidare.

Men om du är så jävla bra och duktig på alla sätt och vis så är det väl bara att dra igång en egen firma. Har du svarat på varför du blev lexbase:ad förresten? Berätta gärna.
Citera
2025-07-21, 18:01
Medlem
Mailmanss avatar
Jag har väldigt svårt att se att du skulle bli nekad jobb för du glömt betala fordonsskatt..

Är ju bara dra ut ditt register och ta med på intervjuerna.

Något stämmer inte här.
Citera
2025-07-21, 18:06
Medlem
santos_devilles avatar
Jag säger bullshit! Hur kan man ha drivit ett stort framgångsrikt företag med mer lön än Flashback kuken är stor i cm men ändå inte ha ett nätverk?

Min chef fick jobbet för att han känner ägaren och har varit chef på andra stora bolag. Jag tror inte han fick visa ett cv, han fick en lön och jobbet!

Nej du
Citera
2025-07-21, 18:09
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Har jobbat som utvecklare och ingenjör i 15år, slutade självmant för 4 år sedan, men skulle om jag ville kunna börja jobba på måndag, i 2 olika segmment. Hål i cvt är rent trams och gäller bara muppar som ingen vill anställa.

Sedan kan du starta eget också, man måste inte bli anställd.. men det kanske du har för mycket höskolepoäng och intellekt för att kunna räkna ut själv.

Precis, svenskar är så fostrade sen barn att anställning är det enda, det är tryggt säger dom, skitsnack säger jag.
Den frihet man har som frilans är något man måste själv uppleva för att förstå, inga chefer, ingen HR, eller larviga utveclkingsmöten och annat man måste stå ut med som anställd, sen tjänar du betydligt mer och kan ta bilen och annat på företaget.

Sitter som anställd nu men jobbade frilans många år, är så instängd som anställd och funderar bli frilans igen.
Senast redigerad av Prodelin 2025-07-21 kl. 18:12.
Citera
2025-07-21, 18:11
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag säger bullshit! Hur kan man ha drivit ett stort framgångsrikt företag med mer lön än Flashback kuken är stor i cm men ändå inte ha ett nätverk?

Min chef fick jobbet för att han känner ägaren och har varit chef på andra stora bolag. Jag tror inte han fick visa ett cv, han fick en lön och jobbet!

Nej du

CV är bara för dom som inte har ett etablerat namn i marknaden eller inte har ett starkt varumärke, dom flesta söker upp mig om jag vill byta, men sämre marknad nu
Citera
2025-07-21, 18:35
Medlem
Wajis avatar
Det här är verkligen en vattendelare. Det är alltid två sidor på ett mynt.

Själv har jag ingen vidare utbildning samt även jag gjorde dumheter som ung. Men jag lärde mig snabbt att det går att tjäna pengar på allt. Jobbar du hårt går allt sälja. Vågar du sedan investera i rätt och långsiktiga saker så allt förändras.
Man måste våga men samtidigt jobba hårt..

Då krävs inte lång och hård utbildning ( även om det är bra ) alla gånger.

Idag anställer jag folk mer på magkänsla än erfarenhet och ett fint CV.
En person som är öppen med ev bakgrund, visar att den behöver jobbet och ge intrycket att pengarna för jobbet är viktig kommer allt visa sig som rätt person för jobbet.
Har ibland anställt personer utan rätt kompetens men tron på lojalitet och en bra drivkraft är viktigaste.

Listan som går bort helt för mig

* Byter du jobb ofta får du ingen anställning hos mig.
* Är du en individuell person utan lagkänsla går du bort
* Försöker du vara någon du utger dig för så är det kört
* Har du politiska åsikter till Vänster är du ej välkommen
* Fackligt intresserad så kan du gå ut omgående.

Så lexbase blir jag ej skrämd av men fan ta dig om du kommer med en Palestinasjal
Citera
2025-07-21, 19:21
Medlem
Okej.. det är möjligt att jag kommer att strö salt i såren nu, så håll i dig TS. Men det kan finnas en lärdom..

Jag tillhör ungefär den 90:e percentilen i Sverige. Hoppade av gymnasiet som 16-åring, med nätt o jämt godkänt i många ämnen från grundskolan. Har väl i princip en motsatt historia från dig. Blev nån form av "lärling" till lastbilsmekaniker som 16-åring på 80-talet. Sedan lärling till CNC-svarv/fräs, high tech på 80-talet, jävligt bra betalt för en 18-åring (märks i rosa kuvertet idag, mycke ränta på ränta under 40 år). Lumpen där jag fick ALLA körkort, detta körkort blev mitt "dra åt helvete-konto". Kunde alltid ge fingret åt en dålig arbetsgivare och gå på stört, köra buss, lastbil, budbil så länge.. Inga hål i mitt CV. Körde lite lastbil åt ICA efter lumpen, tyngsta jobb jag någonsin haft, allt slitande med pallkärror i innerstad på kullerstensgator, i sommarvärme, fy fan vad jag slet. En verkstad sökte folk.. när verkmästarn där hörde om vem jag gick som lärling hos som 16-åring, så fick jag jobb på stående fot. Men längtade hem till Norrland. En scania-verkstad sökte folk.. Jag fick det, var där ett halvår, jävla skitverkstad! Pruttledning! Bad dem dra åt helvete, dan efter körde jag buss åt postens diligenstrafik. Så sökte LKAB lastbilschaufförer.. Wow, bra betalt, ledigvekor. I det bolaget har jag blivit kvar i över 30 år, olika yrken. Är idag en högt autonom problemlösare, säkerhetsklassad av MSB, ledig sådär 30 veckor om året å kan sluta löneslava när jag blir 60 om nåt år. Sjötomt, hus med dubbel carport å dubbelgarage, bilar, hobbybil, mc, snöskoter, båt, fyrhjuling, helt skuldfri.

White collar.. inte ens nära.
Senast redigerad av Goobleyzook 2025-07-21 kl. 19:27. Anledning: Tillägg
Citera
2025-07-21, 19:21
Medlem
immenhusens avatar
Lexbase felregistrerat inte. Och om det har hänt, rör det sig inte om tiotusentals. CV-luckor är i regel ej heller problematiska, så till vida du kan motivera dem. Detta gäller även i Tyskland. Den enda CV-lucka som är problematisk, är eventuell fängelsetid.

/AI
Citera
2025-07-21, 19:23
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delex
Arbetsmarknaden Idag är inte rationell oavsett om man finns i tjänster som lexbase eller inte. Dels handlar det om orimliga/onödiga krav även för enklare arbetsuppgifter, men också på grund av ett dåligt ekonomiskt läge och effektiviseringar. Även om man gör allt rätt med anpassad CV, personligt brev och intyg, så blir man inte ens kallad till intervju, kanske aldrig ens får "tyvärr går vi inte vidare med dig" meddelanden. Inte ens för enklare städ-, lager- eller varuplockarjobb. Det lönar sig inte att bli alltför nedstämd för det är manga some befinner sig i en liknande situation..
Ja det är väldigt svårt idag och värre kommer det att bli de kommande 5-10 åren när AI och automatisering tar över. Det kommer bli (och redan är) så hård konkurrens på arbetsmarknaden att vissa är dömda att aldrig få ett jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in