Citat:
Ursprungligen postat av
kalleuret2345
"Det är så klart vad man senast gjort som räknas"
Ok var står det?
När jag gick min utbildning så sa alla att det där var en examen som man kan använda hela livet
det var ingen som sa något om att det bara gäller något visst antal år
Det verkar ju så självklart för dig så du kanske du skulle börja informera folk då så man kan få ta del av dina kunskaper
Nu vet jag inte om man sa annorlunda för 30 år sedan när du pluggade, men nuförtiden så är det nog allmänt känt att examen är viktigast för att få det första jobbet (eftersom man oftast bara har en examen och ingen erfarenhet då). Ju äldre man blir desto viktigare är arbetslivserfarenhet.
Vissa jobb kräver en examen i botten, men de flesta har krav så som "en examen inom X eller Y, alternativt långvarigt erfarenhet som arbetsgivaren anser motsvarande.".
Sen om du har en examen inom säg ekonomi som du tog när du var 25, men aldrig jobbat med det, så kommer du ha väldigt svårt att få ett jobb som ekonom med den examen när du är 50. Det är inte så konstigt. Kunskap är en färskvara.
Så om du valt att inte underhålla dina kunskaper för du trott att din examen är det enda du någonsin behöver så låter du lite korkad tyvärr. Du kanske kan skaffa en ny utbildning så du får lite färskare kunskap som är bättre lämpad för dagens arbetsmarknad?