Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-07, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Att någon sägs vara "överkvalificerad för anställningen" är bara ett svepskäl för att inte säga att det är en aspi eller motsvarande.
Stämmer säkert du verkar veta. Men en fråga är det inte så att om någon har hög utbildning så kommer facket kräva en viss lön som en arbetsgivare tycker är för hög?
Citera
2025-12-07, 09:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kalleuret2345
"Det är så klart vad man senast gjort som räknas"
Ok var står det?
När jag gick min utbildning så sa alla att det där var en examen som man kan använda hela livet
det var ingen som sa något om att det bara gäller något visst antal år
Det verkar ju så självklart för dig så du kanske du skulle börja informera folk då så man kan få ta del av dina kunskaper

Nej, men det säger sig självt. Men som sagt, om det är allmänna utbildningar, typ sporadiska kurser är det så. Men intressant är förstås att personen har "examen", oavsett vad eftesom det säger att personen är resultatorienterad. Däremot just nu kan Lättmatros och Fartygsbefäl klass 8 som även ligger långt tillbaka användas eftersom sjöfarten skriker efter folk. Vet inte hur det är med sjuksköterska eller uska, men det ska nog vara en aktuell utbildning på det också.
Citera
2025-12-07, 10:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Stämmer säkert du verkar veta. Men en fråga är det inte så att om någon har hög utbildning så kommer facket kräva en viss lön som en arbetsgivare tycker är för hög?

Haha ! Det var det dummaste jag hört. Hur gammal är du? Facket har ingen koll på utbildningar, dessutom är det konstigt att vara med i facket om man inte har jobb. Jobbet där Lexbase och motsvarande inte är så viktigt tror jag är sjöjobb. Skeppsmäklare till exempel. Som också är välbetalt. Men nu är det nog mer och mer krav inom äldrevård, personlig assistans på brottsintyg efter alla skandaler, är min gissning.
Citera
2025-12-07, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleuret2345
"Det är så klart vad man senast gjort som räknas"
Ok var står det?
När jag gick min utbildning så sa alla att det där var en examen som man kan använda hela livet
det var ingen som sa något om att det bara gäller något visst antal år
Det verkar ju så självklart för dig så du kanske du skulle börja informera folk då så man kan få ta del av dina kunskaper
Nu vet jag inte om man sa annorlunda för 30 år sedan när du pluggade, men nuförtiden så är det nog allmänt känt att examen är viktigast för att få det första jobbet (eftersom man oftast bara har en examen och ingen erfarenhet då). Ju äldre man blir desto viktigare är arbetslivserfarenhet.
Vissa jobb kräver en examen i botten, men de flesta har krav så som "en examen inom X eller Y, alternativt långvarigt erfarenhet som arbetsgivaren anser motsvarande.".

Sen om du har en examen inom säg ekonomi som du tog när du var 25, men aldrig jobbat med det, så kommer du ha väldigt svårt att få ett jobb som ekonom med den examen när du är 50. Det är inte så konstigt. Kunskap är en färskvara.
Så om du valt att inte underhålla dina kunskaper för du trott att din examen är det enda du någonsin behöver så låter du lite korkad tyvärr. Du kanske kan skaffa en ny utbildning så du får lite färskare kunskap som är bättre lämpad för dagens arbetsmarknad?
Citera
2025-12-07, 11:09
Medlem
sk33s avatar
Galet lång tråd. Eftersom jag har arbete behöver jag inte läsa allt.

Har du svårt att få jobb? För överkvalificerad? För gammal?

Sök jobb inom bemanningsbranschen! Som student eller egenföretagare. Du tar bara de uppdrag du vill (jae...tar du aldrig jobb så ryker du ju), och arbetsgivaren betalar dig endast när du jobbar = ingen risk, bara plus för dem. Var ärlig med eventuella domar, jag har flera arbetskamrater som fått jobb trots att de knarkat och tjuvat.

Är du sedan någorlunda duktig/vettig så kommer du att få uppdrag.

Lågt betalt? Dålig förutsägbarhet? Svårt att kombinera med A-kassa eller bidrag? Jajamän. Men det är mycket enklare att söka ett annat (bättre) jobb om man redan har ett.
Citera
2025-12-08, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Haha ! Det var det dummaste jag hört. Hur gammal är du? Facket har ingen koll på utbildningar, dessutom är det konstigt att vara med i facket om man inte har jobb.
Jag har från ett flertal personer senaste 25 åren hört just det. Från folk som inte känner varandra så det är inte så att dom varit ironiska mot mig. Och det har märkts

Sedan naturligtvis var dom inte medlemmar i facket innan anställning det trodde jag du förstod men för att få en anställning så visste arbetsgivaren att hen var tvungen att ge hen en viss hög lön och valde då någon annan.

Det är möjligt att det inte stämmer säger bara vad andra sagt men om jag hör detta från så många håll vad ska jag tro då tycker du? Att det är påhittat??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in