2025-07-21, 09:25
Medlem
Arbetsmarknaden Idag är inte rationell oavsett om man finns i tjänster som lexbase eller inte. Dels handlar det om orimliga/onödiga krav även för enklare arbetsuppgifter, men också på grund av ett dåligt ekonomiskt läge och effektiviseringar. Även om man gör allt rätt med anpassad CV, personligt brev och intyg, så blir man inte ens kallad till intervju, kanske aldrig ens får "tyvärr går vi inte vidare med dig" meddelanden. Inte ens för enklare städ-, lager- eller varuplockarjobb. Det lönar sig inte att bli alltför nedstämd för det är manga some befinner sig i en liknande situation..
Citera
2025-07-21, 09:42
Medlem
Blaskas avatar
Haha vad åkte du dit på då? Sexbrott eller?
Citera
2025-07-21, 09:50
Medlem
Att det är såhär beror på skadeglädje och klasskampen. Det här är toxiska människors rocket fuel, de älskar att se människor med så kallade ”drömjobb” falla. Det här är det enda de har att sätta emot i det här trälsystemet, det blir marsrömsmobbning på en helt annan nivå.

Det är till stor del förståerligt, den mänskliga avundsjukan är så vidrig.
Citera
2025-07-21, 10:27
Medlem
tram123s avatar
Förstår inte grejen, blev du av med jobbet pga Lexbase? Arbetsgivaren kollar väl fan inte om alla anställda är med i Lexbase regelbundet?

Ok om man söker jobb då förstår jag att de kollar.
Citera
2025-07-21, 11:06
Medlem
Söker man på mitt persnr. kommer jag också upp på lexbase,det betyder inte att man är kriminell för det. Är du målsägare i ett mål så hamnar man där,läser man bara av på startsidan utan att klicka hem själva dokumentet ser det ju ut som att man är dömd för brott fast i själva verket har man gått vinnande ur striden som part i ett mål.
Aldrig påverkat mitt arbetsliv ändå.
Citera
2025-07-21, 11:06
Medlem
Är du peddo eller vad har du gjort som är så illa på Lexbase?

Du avstår från att berätta den viktigaste detaljen?
Citera
2025-07-21, 11:12
Medlem
Prodelins avatar
Du har dig bara själv att skylla för all skit, vilken idiot du är och sitter och har nån självömkan om att det är så synd om dig bara för att du är ung och världen orättvis.

Väx upp för fan, alla tar ansvar för sin egen utveckling och har så varit i alla tider, ingen skillnad mot nu.

Ni är bara bortklemade snorvalpar som tror allt är som på TV.
Citera
2025-07-21, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Du siktade högt, föll platt, hade du ingen reservplan, en plan B? "Om det här skiter sig så måste jag tänka om å det illa kvickt," typ. Eller trodde du att du var felfri å att ingenting kunde hända just DIG med din utbildning å alla investerade pengar. "Den som gapar efter mycket mister oftast hela stycket," finns det ett gammalt ordspråk som heter. Nu får du kavla upp skjortärmarna på Armani skjortan å ta ett knegar jobb. Nu ska jag snart om en timma gå tillbaka till mitt knegar jobb efter 4 veckors semester.
Jag vill skapa en marginal åt min blivande flickvän och barn så att jag inte skulle misslyckas med att skaffa familj och hus. Jag var orolig för just det och la därför manken till och skaffade mig så stor marginal som möjligt. Det var inte att jag gapade efter något som inte andra kan få men jag betedde mig i praktiken som en som gapade efter mycket, ja.
Citera
2025-07-21, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delex
Arbetsmarknaden Idag är inte rationell oavsett om man finns i tjänster som lexbase eller inte. Dels handlar det om orimliga/onödiga krav även för enklare arbetsuppgifter, men också på grund av ett dåligt ekonomiskt läge och effektiviseringar. Även om man gör allt rätt med anpassad CV, personligt brev och intyg, så blir man inte ens kallad till intervju, kanske aldrig ens får "tyvärr går vi inte vidare med dig" meddelanden. Inte ens för enklare städ-, lager- eller varuplockarjobb. Det lönar sig inte att bli alltför nedstämd för det är manga some befinner sig i en liknande situation..
Visst men när hände det ? Och varför säger ingen nåt? Jag träffade SYO konsulent på högstadiet. Efter det var jag böand de bästa i klassen och fick höga betyg för då utlovades bra jobb.
Nu får man höra: 1. nää det funkar inte så 2. Arbetsmarknaden är inte rationell
o s v
När hände det då? Trist att bli lurad
Citera
2025-07-21, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Förstår inte grejen, blev du av med jobbet pga Lexbase? Arbetsgivaren kollar väl fan inte om alla anställda är med i Lexbase regelbundet?

Ok om man söker jobb då förstår jag att de kollar.
Jag jobbade 4 dagar i veckan på kontoret och pendling 2,5 timme om dagen totalt Tur och retur. Det hade jag gjort ett halvår efter flytt och jag hade börjat se mig om efter nya jobb.
Vägen stängdes av och det blev 4,5 timme pendling per dag. Jag fick säga upp mig och började med pappaledigt 18 månader. Jag visste ju att det fanns praktiskt taget i denna småstad nästan ingen arbetslös så meriterad som jag så det skulle bli en smal sak att börja jobba sen.
Sen kom Lexbase och förstörde min Google sökning där det såg ut som jag var kriminell när jag hade betalat fordonsskatt på sista dagen. Jag körde i en poliskontroll och skatten var betald men så nyligen att systemen inte uppdaterats. Jag erkände inte brott och det inleddes polisutredning och jag friades sedan men då fanns detta i domstolen som mål.
Ingen sa då till mig att examen förbrukas om man inte jobbat på 3 år. Efter de 18 månader pappaledigt gick tiden snabbt med tjafs med facket om att jag inte kunde skriva CV (brukar man ha svårt med det med 4,9 av 5,0 på Natur och 10 år av chefsjobb på storbolag? facket alltså...) och samtal till Lexbase där VDn (Magnus tror jag han hette) skrattade och sa att dina uppgifter kommer vi behålla sålänge vi vill.
Senast redigerad av kalleuret2345 2025-07-21 kl. 11:35.
Citera
2025-07-21, 11:39
Medlem
Du skulle tänkt på detta innan du begick brott.
Citera
2025-07-21, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Du siktade högt, föll platt, hade du ingen reservplan, en plan B? "Om det här skiter sig så måste jag tänka om å det illa kvickt," typ. Eller trodde du att du var felfri å att ingenting kunde hända just DIG med din utbildning å alla investerade pengar. "Den som gapar efter mycket mister oftast hela stycket," finns det ett gammalt ordspråk som heter. Nu får du kavla upp skjortärmarna på Armani skjortan å ta ett knegar jobb. Nu ska jag snart om en timma gå tillbaka till mitt knegar jobb efter 4 veckors semester.
Plan B ? Nej sannerligen inte. Detta var ju nästan ingen som klarade att skaffa sig så bra betyg och chefsjobb så snabbt. Jag höll mig till det och hade ingen plan B för om examen blev oanvändbar nej det hade jag inte. Hade jag haft det och berättat det för någon hade de slutat umgås med mig och trott jag blivit dum i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in