2025-07-25, 11:14
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnyaOlsen
Kan man som målsägande förekomma i lexbase? Hade ingen aning om det.
Och nej jag tror inte att arbetsgivaren bryr sig att kolla varför personen förekommer blir det träff i lexbase då sorteras man bort.

Ja man framkommer även som målsägande, jag har även märkt att vissa sidor laddar upp vittnen. Min arbetsgivare kollar alltid upp vad det är för något. Är det trafikbrott kanske man kan värdera det innan man sållar bort.
Summa sumarum, värdelöst om arbetsgivaren inte tar sin tid o kollar upp varför man ens är med.
Citera
2025-07-25, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Lycka till. De flesta säkerhetsprövade tjänster kräver medborgarskap i det aktuella landet.

Tack! Det har gått bra faktiskt. Inom IT och finans är det inte så noga om man besitter specifik kompetens. Man kan till och med ha helsvenska tjänster. Statliga tjänster är nog som du säger däremot så tack för rättelsen! 👍
Citera
2025-07-25, 19:19
Medlem
Trådskaparen är antagligen åldersdiskriminerad bara, efter 50 får du inget nytt jobb.
Citera
2025-07-25, 19:34
Medlem
Jag är inte jätteung själv och skulle jag bli av med jobbet idag så skulle det kunna bli svårt om man inte lagt in extra trygghet för sig själv.

T.ex. har jag gjort bra ifrån mig på många olika arbetsplatser och fått höra när jag bytt jobb att jag är välkommen tillbaka i framtiden om jag skulle vilja.

Jag har dessutom inte bara ett jobb utan två jobb idag, men skulle jag bli av med mitt huvudjobb på grund av nedskärningarningar t.ex. eller annat jag inte kan påverka, så är jag övertygad om att jag kan börja jobba igen på någon av mina tidigare arbetsplatser.

T.ex. jobbade jag tidigare för kommunen och de är kända för att ta in folk i alla åldrar. Jag jobbar inom IT och när jag jobbade för kommunen så tog de in en pensionerad IT-tekniker som var less på att vara pensionär och ville jobba i alla fall halvtid. Han gjorde kanske inte det mest tekniska utav jobb, men han hadde mycket kunskap och gjorde mycket nytta.

Så det är en av mina backupplaner, att börja jobba på kommunen igen om allt annat skiter sig, men i första hand lär jag söka mer välbetalda jobb medan jag nyss blivit arbetslös och fortfarande är anställningsbar på många ställen, men går det åt skogen så är kommunen en bra plan B.
Citera
2025-07-26, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Så du menar att om man tex är målsägande i brottsmål så får man inte jobb för då förekommer man i lexbase?
Arbetsgivaren kan väl för fan inte vara så värdelös att de inte ens tittar på varför personen i fråga ens förekommer.
95-99% kollar inte nej. finns inga resurser för det. I praktiken sköts ofta anställningen via rekryteringsfirma och de måste snabbt avsluta och ta nästa uppdrag. Ingen betalar dem för att de starta undersökningar på eget initiativ för att så om nån som förekommer kanske kan plockas med när de redan hittat tillräckligt med kandidater (vilket de nästan alltid gör)

Läkare, sjuksköterskor och några få ytterligare bristyrken kan göra mer än bara låta datorn med Lexbase kopplingen sålla automatiskt.
Citera
2025-07-26, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
70% bolån? På 17 miljoner? i en småstad?
Höga levnadskostnader?
Du sa ju redan i första inlägget att du ville ha stora säkerhetsmarginaler och minsann sparade och kämpade. Låter inte så längre.
Sedan blir man inte av med sitt välbetalda jobb för en trafikförseelse oavsett om det går till domstol eller hamnar på lexbase. Möjligen kan du bli av med jobbet om du får fängelse. Får du inte fängelse, hur ska arbetsgivaren veta?

I call bullshit på hela tråden!
70% bolån? På 17 miljoner? i en småstad? ?
Nope Fjollträsk vettu' och sommarhus på västkusten.
Citera
2025-07-26, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niceweathertoday
Trådskaparen är antagligen åldersdiskriminerad bara, efter 50 får du inget nytt jobb.
inte riktigt 50 men detta började vid 35+
Citera
2025-07-26, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Så det är en av mina backupplaner, att börja jobba på kommunen igen om allt annat skiter sig, men i första hand lär jag söka mer välbetalda jobb medan jag nyss blivit arbetslös och fortfarande är anställningsbar på många ställen, men går det åt skogen så är kommunen en bra plan B.
Aha, jag har sökt 100+ jobb i kommunen . Aldrig ett samtal eller intervju.
Citera
2025-07-27, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleuret2345
70% bolån? På 17 miljoner? i en småstad? ?
Nope Fjollträsk vettu' och sommarhus på västkusten.

Citat:
Aha, jag har sökt 100+ jobb i kommunen . Aldrig ett samtal eller intervju.
Har du sökt några jobb i Stockholm då? Eftersom du har bott där lär du ju även ha kontakter där, och dessutom borde det finnas fler potentiella jobb för dig i Stockholm än i en småstad.
Citera
2025-07-29, 19:11
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Låter väl ganska korrekt det hela
" Du har ju själv barn, hur många gånger har du inte redan ljugit för dem" inte mycket. De är smarta. De hatar redan staten så att säga.
Blir väl så när 1. de ser att deras pappa aldrig går till jobbet 2. undrar varför och 3. jag svarar.
Sen sköter deras IQ resten
IQ är f ö en fantastisk sak som det pratas för lite om.. Att jag blev så här lurad var pga tillfällig IQ-sänkning p g a allt kom samtidigt med flytt till ny stad, vårdnadstvist, arbetsmarknadsproblem. Det blev för mycket och jag kunde inte se klart. Det blev för smärtsamt att agera på den informationen som kanske fanns där ändå att från 13 år till ca 35 års ålder har jag kämpat med skola och chefsjobb och allt jag jobbat för (mitt livsprojekt) i över 20 år finns inte längre kvar... Det blev enklare för mig att lösa ut inkomstförsäkring med chefslön från storstad 22 månader och hålla skenet uppe med låga boende kostnader i småstad. Grillkvällar och vila i poolen i villan och faktiskt mer pengar att leva på än med jobbet än att starta en yrkesutbildning som kock och fimpa 20+ års strävande.
Smarta barn behöver mer hjälp. Att lära sig nya saker snabbt är ofta en bra egenskap, men det kommer ofta med den stora nackdelen att de lär sig fel snabbare och blir bättre på att argumentera vilket gör att det är svårare för dem att inse att "trovärdiga källor" är en fasad.

Argumentation är inte medfödd, så om det är något som skolan inte lär ut så bra som du måste lära barnen själv så är det logik. Att de skyller på staten är fel. Det är rätt att skylla på syv och lärare, även lexbase och rekryterare. Höga meriter garanterar inte jobb så syv och lärare måste sluta ljuga. Rekryterare som skiter i meriter, vilket fördummar befolkningen, måste vara lagspelarna de tror de är och faktiskt använda meriter så skolan har någon poäng. Så kan man se det, och en smart person skulle tro att det är korrekt. Men om du är översmart inser du att jag vilseleder dig från verkliga problemet.

Känslor kan orsaka "IQ-sänkning" likaväl då som nu. Jag råder dig att få kontroll, för en över snittet IQ är ganska värdelös när man ser till den tillgängliga informationen. Låt oss inte vara idioter som resten, låt oss använda fakta. Jordan Peterson är en person med hög IQ (140-160), men ibland pratar Jordan Peterson som en idiot ( https://www.youtube.com/watch?v=lrdOamPIRGY ). Dina känslor har förmågan att stänga ner frontalloben! Det är det viktigaste du behöver veta som person med hög IQ. Du, precis som Jordan Peterson, behöver reflektera på logik och källor. För att vara tydlig, ANVÄND INTE SKOLBÖCKER, TÄNK!

Om du inte än insett hur illa situationen är, tänk igen. Vad fan ska en bok göra för att rädda samhället? Lär dina barn skjuta rådjur, för färdigheten kan behövas när de behöver försvara sina rättigheter i framtiden.
Hur långt är det mellan att slakta kor på rullband och slakta människor på rullband? Om du inte vet det, då är du jävligt illa ute kan jag tala om. Lär dig psykologi innan du får en till bakläxa från verkligheten. Människor är inte så förutsägbara.
"If consumer culture were a separate individual and assessed psychiatrically, its diagnosis would be criminal psychosis of the most fiendish variety. But since its lunacy is agreed upon, we lap it up." - "clinical psychologist John F Schumaker"
https://newint.org/features/2012/05/...lture-idealism

Var det för smärtsamt då för att inse faktum, vad mer väntar bakom hörnet att inse? Du får gärna fortsätta grilla och ligga i polen, men stäng för allt i världen inte av frontalloben. Miljarder med människor kan knappt ens använda frontalloben. Jag vet inte hur lång tid det kommer ta, men det är ju alltid en risk att pengar blir värdelösa och staten likaså. Ta saker i egna händer så slipper du oroa dig, vi har alla mycket att göra.

Om du skriver en bok ändå, skriv en användbar instruktionsbok med källanvisningar och exempel. Tack!
Citera
2025-07-29, 22:57
Medlem
a-mortals avatar
Läste halva tråden och gråter bokstavligen för att folk är så handikappade att de inte klarar av att förstå trådens budskap och syfte och istället attackerar TS för ett problem de bidrar till att skapa. Folk är så indoktrinerade att de inte kan ifrågasätta om de själva har rätt, istället ifrågasätter de ett enkelt begripligt problem. TS tappade möjligheten att jobba inom sitt fält pga en uppgift i lexbase från ett systematiskt fel hos polisen, men huvudsakligen på grund av oskrivna regler: Ha inte glapp i CV:t och jobba inom samma bransch utan 3 års frånvaro, annars är din utbildning så gott som värdelös. De flesta som svarat kan inte förstå problemet och många som ansåg att TS saknar konsekvenstänk och gjort fel som TS får stå för. Jag är glad att 5 personer verkade förstå, det är bättre än inga.

Som tur är så kan jag anta att Flashback inte är representativ för befolkningen i stort och blunda för vekligheten så gott jag kan jag med. Det är bara säga: Äsch, det löser sig!
Citera
2025-07-30, 23:34
Medlem
Tranquility Bass avatar
All utbildning är färskvara så om du inte arbetar med det du utbildat dig till på länge gör dig givetvis mindre intressant. Att ha hål i sitt CV är inga problem om man kan förklara vad man gjort under dessa år men som sagt utbildningen blir allt mer irrelevant. Om man sökt hundratals jobb utan att få något så får man nog ta ett steg tillbaka och fundera hos vilken part problemet ligger. Kanske fundera på hur man framstår som person i CV/brev, intervju och övriga kontakter med eventuella framtida arbetsgivare?

Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Läste halva tråden och gråter bokstavligen för att folk är så handikappade att de inte klarar av att förstå trådens budskap och syfte och istället attackerar TS för ett problem de bidrar till att skapa. Folk är så indoktrinerade att de inte kan ifrågasätta om de själva har rätt, istället ifrågasätter de ett enkelt begripligt problem. TS tappade möjligheten att jobba inom sitt fält pga en uppgift i lexbase från ett systematiskt fel hos polisen, men huvudsakligen på grund av oskrivna regler: Ha inte glapp i CV:t och jobba inom samma bransch utan 3 års frånvaro, annars är din utbildning så gott som värdelös. De flesta som svarat kan inte förstå problemet och många som ansåg att TS saknar konsekvenstänk och gjort fel som TS får stå för. Jag är glad att 5 personer verkade förstå, det är bättre än inga.

Som tur är så kan jag anta att Flashback inte är representativ för befolkningen i stort och blunda för vekligheten så gott jag kan jag med. Det är bara säga: Äsch, det löser sig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in