2025-07-21, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Du skulle tänkt på detta innan du begick brott.
Oj, du låter som en sån där liten person och svensk av sämsta sorten. Missunsam, avundsjuk o s v. Du vet väl innerst inne att du slösat bort ditt liv och kunde blivit någon helt annan och nu är det för sent så du har bara skadeglädje kvar. Snabb analys, men ack så korrekt
Citera
2025-07-21, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleuret2345
Oj, du låter som en sån där liten person och svensk av sämsta sorten. Missunsam, avundsjuk o s v. Du vet väl innerst inne att du slösat bort ditt liv och kunde blivit någon helt annan och nu är det för sent så du har bara skadeglädje kvar. Snabb analys, men ack så korrekt

Varför skulle jag vara avundsjuk på att du finns på Lexbase?
Citera
2025-07-21, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det är därför arbetsmarknadsåtgärder finns. Att vara nästan femtio och jobba på Donken kommer naturligtvis inte att fungera så att du inte får svar därifrån är inte märkligt. De söker unga personer, inte bittra gamla gubbar. Och även arbetslösa har flickvän.

Arbetsmarknadsåtgärder: ja jag tänkte skola om mig till kock ett tag men jag fick inga garantier för att Lexbase inte skulle påverka så förmodligen hade jag sökt jobb efter det i bristyrke kock och ingen skulle anställa mig. Jag satsade inte 12 månader av mitt liv och förlorade ännu mer utan satt hellre kvar i min nybyggda 3:a längst upp på kungsbalkongen om dagarna här i småstaden istället och blickade ut över ett sjukt samhälle och håvade in a-kassa 15 000 i månaden och bostadsbidrag 4 000.

Bittra gamla gubbar: stämmer 100% om jag sätter den sidan till och det hade jag gjort på Donken. I mitt vardagliga liv har jag inte bitter gubbe som förebild. Tänk dig andra som jag fria människor Jonas Colting, Paolo Roberto som styr över sin tid och liv och lever gott. Jag har ju s k läshuvud och kan därför ta reda på hur man lever gott även utan att JK ersätter och ställer saker till rätta. Ja det är bra skönt att de inte gillar bittra gubbar på Donken. Annars hade jag nog torskat på att tvångsarbeta där till slut...

även arbetslösa har flickvän. Ha! ja jo det finns ju men har inte hittat nån än i denna småstad eller som vill flytta hit. De jag träffar kan tänka sig att ses enstaka ggr för att få lite upplevelser och så säger de "jag är så nyfiken på ditt jobb... du var konsult sa du ??" eller "Hur mycket tjänar man då...?" med mitt jobb jag ibland säger jag har. Ha! dessa tjejer. De är som gen z allihopa trots att de är både 30+ och 40+ med råge...
Citera
2025-07-21, 11:57
Medlem
Detta med belastningsregister är lite av dubbel bestraffning, vilket domstolarna ska ta hänsyn till vid dömandet. Lexbase har inte gjort det lättare för de som döms. Kan ändå tycka att det är rimligt att det finns.
Citera
2025-07-21, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Först och främst, varför i helvete var du inte med i facket eller A-kassa bara för att du var chef? Det finns mängder med fördelar som chef att vara med i ett fack då man ofta kan få en hel del hjälp ifall det strular med sina anställda eller som i ditt fall, du blir arbetslös.
Jag har varit med i facket konstant sedan över 20 år tillbaka. Även inkomstförsäkring och a-kassa alltid. Jag har bara jobbat som chef i mitt liv. två jobb. facket kunde inte hjälpa mig de sa jag skrev för dåliga CVn. Jag har ju fungerat bra i alla miljöer från utbildningen till arbetsplatserna så många skulle kunna få en bra medarbetare till sitt företag men man anställer inte nu när det är så stort hål i CVt.

Det är rätt bra konstigt det. Det gäller alla företag stora som små. Alla "vet" denna sanning att anställ aldrig någon med hål i CVt men ingenstans nämner man detta i samhället. Inte i skolan, inte av SYO konsulent, inte på utbildningen, inte av facket, inte av arbetsförmedlingen.

Ingenstans är man tydlig med det jag fått lära mig den hårda vägen
1. 18 månaders hål i CVt ofta början på en katastrof
2. 36 månaders hål i CVt katastrofen fullbordad i de flesta fall såvida man inte bor i universitetsstad med många jobb för högutbildade men också då blir det stora problem men kan överkommas.
Citera
2025-07-21, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbza
Detta med belastningsregister är lite av dubbel bestraffning, vilket domstolarna ska ta hänsyn till vid dömandet. Lexbase har inte gjort det lättare för de som döms. Kan ändå tycka att det är rimligt att det finns.
Ja vissa tar hänsyn. Man dömer mildare om man redan blivit av med jobbet.
Fast detta görs helt felaktigt. Det kan vara ett straff på 20 miljoner att hängas ut på Lexbase och då kvittar det om man får dagsböter 30000 eller en femhundring.

Nu var mitt ärende inte alls nåt sånt utan en fordonsskatt som blev ärende i domstol pga polisens gjorde fel och hade för bråttom. De var nog ivriga med att sätta dit mig då de visste vad det kunde betyda. De kanske var avundsjuka på mig och min bil ? eller nåt annat? Avundsjuka kan vara motivet för onormala pedantiska handlingar.
Citera
2025-07-21, 12:22
Medlem
psykadelikatessens avatar
LOL! Något grovt fel måste du ha gjort under denna tiden, det KAN inte vara ett lexbase-fel.
Antingen är du ju typ pedofil eller så är det bara din ruttna personlighet som skiner igenom och gör dig oattraktiv för anställning.
Citera
2025-07-21, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Har jobbat som utvecklare och ingenjör i 15år, slutade självmant för 4 år sedan, men skulle om jag ville kunna börja jobba på måndag, i 2 olika segmment. Hål i cvt är rent trams och gäller bara muppar som ingen vill anställa.

Sedan kan du starta eget också, man måste inte bli anställd.. men det kanske du har för mycket höskolepoäng och intellekt för att kunna räkna ut själv.
Vänta vad säger du nu ??
Hela tråden här gäller ju att hål i CV = dödsdom mer eller mindre. Nu har du en anekdot från ditt eget liv att det inte är så.

Kan jag få skapa en tidslinje då för hur du tror det funkar:

2005 civilingenjör Data examen

2005 jobb som programmerare

2020 slutar jobbet sätter karrären på paus (kanske lägger ner den pga ej behov attt jobba mer )

2025 fuderar på att ta jobb i samma karriär igen och kan då hoppa in på samma lön och få jobb inom ett par dagar.

OK wow?! är det så för programmerare? Gäller det även mig om jag omskolar mig till civilingenjör nu och söker jobb som programmerare 50+ ?
Ni andra finns det fler såna yrken ? Kanske läkare ? Fast är det sant ? gäller inte detta bara upp till 40-45 år ? sen blir det även hål i CVt döden för programmerare också om man dyker upp som 50+ och vill köra lite kodning igen för pengarna tog slut ?
Citera
2025-07-21, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykadelikatessen
LOL! Något grovt fel måste du ha gjort under denna tiden, det KAN inte vara ett lexbase-fel.
Antingen är du ju typ pedofil eller så är det bara din ruttna personlighet som skiner igenom och gör dig oattraktiv för anställning.
Inte då.. Är en välfungerande yrkesman på alla sätt. Jag lever ett rikt socialt liv vänner, kontakter, föreningsliv sporter country klubben (golf/tennis) m.m. m.m. (även om en del vänner faktiskt droppat av pga konstiga situationen med jobb) . Och har ju 10+ år av chef att visa upp med idel lyckade resultat och trivsamma kollegor.
Citera
2025-07-21, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Du har dig bara själv att skylla för all skit, vilken idiot du är och sitter och har nån självömkan om att det är så synd om dig bara för att du är ung och världen orättvis.

Väx upp för fan, alla tar ansvar för sin egen utveckling och har så varit i alla tider, ingen skillnad mot nu.

Ni är bara bortklemade snorvalpar som tror allt är som på TV.
Nja TV var det inte det var staten som med SYO konsulent sa att man får bra jobb om man har toppbetyg. Jag gen x. Att jag har mig själv att skylla är så löjligt och dumt att säga om en sån här sak. Du tyckte väl det om baltutlämningen också ? Neourosedyn skandal ? alla skandaler där får man skylla sig själv ?
Citera
2025-07-21, 12:29
Medlem
Sefiruzs avatar
Förstår inte problemet om du har a-kassa, du lever redan livet och slipper jobba, värre för de yngre som inte jobbat sig till a-kassa ännu, bara leva fattigt och njuta
Citera
2025-07-21, 12:31
Medlem
psykadelikatessens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleuret2345
Inte då.. Är en välfungerande yrkesman på alla sätt. Jag lever ett rikt socialt liv vänner, kontakter, föreningsliv sporter country klubben (golf/tennis) m.m. m.m. (även om en del vänner faktiskt droppat av pga konstiga situationen med jobb) . Och har ju 10+ år av chef att visa upp med idel lyckade resultat och trivsamma kollegor.
Och du tror att du inte får jobb längre pga lexbase? Vad står det där att du skulle gjort? Du tror att alla som anställer använder lexbase?
Varför har du inte prövat byta namn eller skriva dig på en annan adress tillfälligt, isåfall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in