Citat:
Ursprungligen postat av
kalleuret2345
Jag kan inte lära alla hur arbetsmarknaden funkar.
Om du inte blir kallad till intervju hur tar man med sig registret?
Jag fick faktiskt ett jobb en gång 50% tjänst. Det var ett litet företag som inte fattade vad lexbase var för många år sen. De missade nog googla också innan intervjun och när de träffade mig ville de inte ha nån annan.
Redan efter vårt samtal var tjänsten uppe i 80% och efter intervjun ville de ha referenser asap och sen fick jag jobbet efter någon vecka.
Företaget var nystartat och gick sjukt bra. Jag hade ljugit om att jag jobbat med sånt och ljugit om referens och sa till slut att referensen verkar vara i sitt sommarhus på Kreta och går inte att nå. Då fick jag jobbet istället bara.
Efter ett år och 20 miljoner i omsättning blev vi uppköpta och jag kunde inte flytta med pga barn så tillbaka på ruta 1.
Så visst går det. Ett guds under händer. Ungefär 1 gång på 2 000 ansökningar, särksilt ökar nog chansen vid 50% tjänst och mindre bolag utan HR system.
Det finns dock en gräns för hur mycket tid man kan sitta med ansökningar utan att bli knäpp.
Jag har suttit med rekrytering, så du behöver inte lära mig detta.
Man har rätt stort överseende med lexbase, det finns folk som hamnat där för att det är med i en dom, även fast de inte blivit fällda. Så man har man en bra kandidat så brukar de få förklara sig istället.
Beror sjävklart på vad det är för typ av tjänst.