2025-07-23, 05:55
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Du har i princip rätt i allt du skriver, framför allt det att arbetsmarknaden är en helt annan värld än den man förväntar sig efter skoltiden. Man har blivit itutad sedan man lärde sig skriva att goda studiemeriter banar väg för en fin framtid. Det är den mest orubbliga statsdrivna lögnen i en plugghästs liv. Efter studietiden handlar allt bara om olika typer av korruption. Rekryterarna är medelmåttor med dåliga studiemeriter som saknar begrepp att ta tillvara på talang när de väl möter den. De anställer hellre andra medelmåttor som påminner mest om sig själva.

100 %. Både inom det offentliga och privata. Arbetslivet är en enda stor härskarteknik. Kompetens kommer sist i prioriteringsordningen.
Även i det rent kapitalistiska är det så. Det handlar om att dra in kosing. Om tjänsten eller varan som skapas är av god kvalitet skiter de fullständigt i om de kan komma undan med det utan att profit minskar.
Citera
2025-07-23, 06:33
Medlem
citymormors avatar
När du söker jobb, berätta om problemet och bifoga ett registerutdrag. Irriterande men fullt görbart.
Citera
2025-07-23, 06:48
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleuret2345
Jag kan inte lära alla hur arbetsmarknaden funkar.
Om du inte blir kallad till intervju hur tar man med sig registret?

Jag fick faktiskt ett jobb en gång 50% tjänst. Det var ett litet företag som inte fattade vad lexbase var för många år sen. De missade nog googla också innan intervjun och när de träffade mig ville de inte ha nån annan.
Redan efter vårt samtal var tjänsten uppe i 80% och efter intervjun ville de ha referenser asap och sen fick jag jobbet efter någon vecka.
Företaget var nystartat och gick sjukt bra. Jag hade ljugit om att jag jobbat med sånt och ljugit om referens och sa till slut att referensen verkar vara i sitt sommarhus på Kreta och går inte att nå. Då fick jag jobbet istället bara.
Efter ett år och 20 miljoner i omsättning blev vi uppköpta och jag kunde inte flytta med pga barn så tillbaka på ruta 1.

Så visst går det. Ett guds under händer. Ungefär 1 gång på 2 000 ansökningar, särksilt ökar nog chansen vid 50% tjänst och mindre bolag utan HR system.
Det finns dock en gräns för hur mycket tid man kan sitta med ansökningar utan att bli knäpp.

Jag har suttit med rekrytering, så du behöver inte lära mig detta.

Man har rätt stort överseende med lexbase, det finns folk som hamnat där för att det är med i en dom, även fast de inte blivit fällda. Så man har man en bra kandidat så brukar de få förklara sig istället.

Beror sjävklart på vad det är för typ av tjänst.
Citera
2025-07-23, 07:17
Medlem
Så du har fått jobb pga nepotism, inget jag hade skrutit över

Citat:
Ursprungligen postat av Minotaur04
Begå inte brott då! Så enkelt är det! Tror du jag har betett mig som ett svin eller?

Jag jobbade hårt och min farsa fixade in mig i diverse bolag han ägde där jag varit chef m.m. Inte varit några problem.

Du verkar lat i allmänhet så som sossar oftast är.

Tydligen behöver de bärplockare. Där har du jobb! Jag kan betala 10kr/kg!
Citera
2025-07-23, 07:22
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minotaur04
Begå inte brott då! Så enkelt är det! Tror du jag har betett mig som ett svin eller?

Jag jobbade hårt och min farsa fixade in mig i diverse bolag han ägde där jag varit chef m.m. Inte varit några problem.

Du verkar lat i allmänhet så som sossar oftast är.

Tydligen behöver de bärplockare. Där har du jobb! Jag kan betala 10kr/kg!

Exakt, det kallas för konsekvenstänk och tydligen tycks TS ha missat det.
Gör man idiotiska saker så får man gå och gnälla fast man har fina utbildningar.
Citera
2025-07-23, 07:30
Medlem
Angående Lexbase. Jag var naiv inför denna databas som har uttnyttjas på fel sätt. Den diskriminera folk på arbetsmarknaden och jag med trots att jag inte är kriminell med stor erfarenhet inom mitt yrke så får jag inga jobb. Har pratat med flera människor som alltid kollar där även med nya vänner osv. Folk är så jävla nyfikna av sig och otroligt fördömsfulla.

Offentlighets principen när vanliga människor kan se någons brott eller vad någon tjänar osv. Det är fel.
Endast borde ske när man anställer folk till skola så ingen är sexbrottsling. Utöver det så borde ingen få reda på vad folk är dömda för.
Citera
2025-07-23, 07:51
Medlem
SeanPenns avatar
Men har du testat att söka nya jobb även om du finns på lexbase? Varför skulle dom hitta dig där?
Citera
2025-07-23, 08:20
Medlem
Jag tror aldrig jag läst så mycket självömkande dynga tidigare. Problemet är inte Lexbase eller att du varit borta från arbetsmarknaden tre år. Problemet är att du sätter problemet hos andra än dig själv.
"Nitisk kvinnlig polis", "skolan berättade inte" och så vidare.
Det är ingen annan som ska fixa ett arbete till dig. Den uppgiften har du själv att lösa.

Om du fortsätter att anklaga omgivningen för dina tillkortakommanden lär du inte ta dig så långt.
Citera
2025-07-23, 08:52
Medlem
Studspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Stureplans-wannabe får inte jobb för denne finns på Lexbase, för .. obetald fordonsskatt.

Jo kära Flashback, detta är i sanning en trolltråd 😄

Exakt! Mata inte trollet!
Citera
2025-07-23, 09:23
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleuret2345
Ok och du vill vi ska tro på att du fick sådant jobb när du fanns på Lexbase ?

Dvs sökte du som arbetslös som alla andra och fick ok trots Lexbase ?

Aldrig hört talas om. Det är kontakter som ligger bakom. Du ljuger.

Ingen med "fint" jobb skriver så kallat förkortat 'sk'. Det rätta är 's k'
Jag sa upp mig från ett jobb, blev arbetslös, och fick ett nytt. Hade 3 företag som erbjöd jobb.

Vissa myndigheter sa nej. Annars inget konstigt. Men, att få hyreslägenhet är stört omöjligt när man är med i lexbase
Citera
2025-07-23, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Självömkande bullshit. Varför hamnade du på Lexbase? Spöat frugan? Kört på fyllan? Att det skulle beror på ett databasfel och att tiotusentals svenskar skulle vara drabbade tror jag helt enkelt inte på. Hade tiotusentals svenskar mist jobb och familj över felaktiga databasinmatningar hade vi haft revolution. Du berättar inte hela sanningen. Däremot offerkoftar du rejält. Jobb finns att få om man vill och ett par-tre års hack i CVt är inte en dödsdom. Det är därför arbetsmarknadsåtgärder finns. Att vara nästan femtio och jobba på Donken kommer naturligtvis inte att fungera så att du inte får svar därifrån är inte märkligt. De söker unga personer, inte bittra gamla gubbar. Och även arbetslösa har flickvän. Men det är klart, med den inställningen kommer ingenting att gå. Har man attityden att livet är slut och att man bara väntar på döden så blir det så.

Jag håller med. Detta låter som en snyft historia med vi har bara hört snyftarens egen version.
Citera
2025-07-23, 10:02
Avstängd
Storanglarens avatar
Helt rätt agerat. Finns man på Lexbase, ska man inte ha ett existensberättigande i samhället. Det skulle du ha tänkt på innan du gjorde det som gjorde att du hamnade på Lexbase.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in