Citat:
Hvor kan du lese at TH ikke visste hvorfor teppene var brettet opp ? Det er ikke hva jeg har lest. Jeg har øest at forklaringen har at han antok at teppene var brettet opp fordi AE skulle vaske over gulvet.
Det er faktisk en helt normal ting å gjøre når gulvene skal vaskes. Enten skulle AE vaske gulvet eller så hadde hun nettopp vasket.
Det er faktisk en helt normal ting å gjøre når gulvene skal vaskes. Enten skulle AE vaske gulvet eller så hadde hun nettopp vasket.
Boka "Lørenskog-mysteriet", kapittelet "En mystisk sko":
“Inne i peisestua, der Hagen sier han fant Tassen innelåst, viser bildene at to av teppene har fått hjørnene sine brettet opp. Hagen sier han ikke la merke til dette da han gikk gjennom huset på jakt etter kona, men at det heller ikke er normalt at teppene ligger slik. Imellom de to teppene ligger det en rød penn på gulvet. Dessuten ligger en duk i uorden.TH sitt forslag tilsier at han ikke visste nøyaktig hvorfor to hjørner av teppet var brettet opp.
Alt dette, foreslår Hagen, kan skyldes hunden. Den kan ha tisset på teppet, og Lisbeth kan ha brettet opp kantene for å tørke det. Duken kan hun ha brettet opp for at Tassen ikke skulle få tak i den. Pennen kan valpen ha revet ned.”
Hvis Tassen tisset på selve teppet, ville det kanskje trekke igjennom, og man kunne legge en
klut eller lignende under. Men to hjørner? Med forbehold om at jeg ikke har sett bildet det vises til.
Det enkleste svaret på alt dette er at, jo, AE har av en eller annen grunn funnet det nødvendig å brette opp teppene. TH fremstår ikke særlig huslig av seg, så han har vel egentlig ikke peiling, og føler han må ha noe å svare.
Men hvis denne teppebrettingen mot formodning har noe med forsvinningen å gjøre, så har vi med noen skikkelig klønete forbrytere å gjøre. Det rimer slettes ikke med nitid planlegging og fingerspitz-profesjonalitet.