2025-07-19, 16:54
  #6133
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vad ska du med evidens på för något du vet fungerar? vi vet PEth inte kan utvecklas utan alkohol konsumtion, detta är det ingen som förnekar, inte ens du. genom sin självklarhet behövs ingen evidens, vi alla vet den utför sin uppgift.
Alkoholkonsumtion är inget skäl för indragning av körkort.

Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Nej det gör det inte, riskbruk gäller vid lägre nivåer.




https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/trafikmedicin/fragor-och-svar-om-peth-prover/
Nej, 0,3 har valts som en gräns för ”»riskbruk« (överkonsumtion)”:
Nationell harmonisering av alkoholmarkören PEth
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2013/09/nationell-harmonisering-av-alkoholmarkoren-fosfatidyletanol-peth/

Det är ett riktmärke för vården när det kan vara lämpligt att hjälpa och stödja patienten innan situationen förvärras.
2025-07-19, 17:05
  #6134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Alkoholkonsumtion är inget skäl för indragning av körkort.

Nej, 0,3 har valts som en gräns för ”»riskbruk« (överkonsumtion)”:
Nationell harmonisering av alkoholmarkören PEth
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2013/09/nationell-harmonisering-av-alkoholmarkoren-fosfatidyletanol-peth/

Det är ett riktmärke för vården när det kan vara lämpligt att hjälpa och stödja patienten innan situationen förvärras.
Det är inte så systemet fungerar, likväl som att sätta sig på en väg o stoppa trafiken för man protestera mot klimatet, man följer inte lagen utefter handlingen , man följer utefter syftet.

Utan alkohol finns inget indraget körkort eller olyckor med alkohol inblandat.

Tycker du borde börja förstått detta vid detta lag med alla förändrade domar och samhällssyn vi har.
Lika lite som rökning ska utgör skada för andra o du inte får röka vart som helst, bara för du röker på fel ställe innebär inte personer som går förbi kommer ta skada, det blir bara du som straffas.

Lagen o sättet följer alltså tiden vi lever i, alkohol finns inblandat i olyckor, via detta finns skäl att skärpa kravet på källan som är alkoholet.

Enda du kan göra är att rösta rätt o sluta gnälla, tråden har pågått över 6000st inlägg o systemet har vissat att du inte haft rätt i något.
2025-07-19, 17:13
  #6135
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Det är inte så systemet fungerar, likväl som att sätta sig på en väg o stoppa trafiken för man protestera mot klimatet, man följer inte lagen utefter handlingen , man följer utefter syftet.

Utan alkohol finns inget indraget körkort eller olyckor med alkohol inblandat.

Tycker du borde börja förstått detta vid detta lag med alla förändrade domar och samhällssyn vi har.
Lika lite som rökning ska utgör skada för andra o du inte får röka vart som helst, bara för du röker på fel ställe innebär inte personer som går förbi kommer ta skada, det blir bara du som straffas.

Lagen o sättet följer alltså tiden vi lever i, alkohol finns inblandat i olyckor, via detta finns skäl att skärpa kravet på källan som är alkoholet.

Enda du kan göra är att rösta rätt o sluta gnälla, tråden har pågått över 6000st inlägg o systemet har vissat att du inte haft rätt i något.
Ingenting i ditt inlägg handlar om någonting som motiverar indragning av körkort. (Att det blir många inlägg beror på att du och fakbab postar en stor mängd inlägg som behöver bemötas eftersom de ger en felaktig eller missvisande bild av vad tråden handlar om.)
2025-07-19, 17:20
  #6136
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Det är inte så systemet fungerar, likväl som att sätta sig på en väg o stoppa trafiken för man protestera mot klimatet, man följer inte lagen utefter handlingen , man följer utefter syftet.

Utan alkohol finns inget indraget körkort eller olyckor med alkohol inblandat.

Tycker du borde börja förstått detta vid detta lag med alla förändrade domar och samhällssyn vi har.
Lika lite som rökning ska utgör skada för andra o du inte får röka vart som helst, bara för du röker på fel ställe innebär inte personer som går förbi kommer ta skada, det blir bara du som straffas.

Lagen o sättet följer alltså tiden vi lever i, alkohol finns inblandat i olyckor, via detta finns skäl att skärpa kravet på källan som är alkoholet.

Enda du kan göra är att rösta rätt o sluta gnälla, tråden har pågått över 6000st inlägg o systemet har vissat att du inte haft rätt i något.
Du har blivit överbevisad om hur fel du haft i hela tråden.

Man kan inte skapa rättsvidriga åtgärder på det här viset.
De har satt en policy som inte finner varken demokratiskt eller vetenskapligt stöd.
Det är myndighetsövergrepp.
Det är ditt fel att tråden är 6000+ inlägg nu. Du vägrar inse faktum. 0,3 peth är inte skäl till att klassa någon som alkoholist. I synnerhet inte som någon som riskerar innebära trafikfara.
Det är så det är, har du frågor? Kolla mina inlägg i ämnet, det finns gott om att välja och vraka.

Jag måste säga att du tett dig fruktansvärt tröttsamt i den här tråden, vilket elände det har vart att bevittna ditt deltagande i ämnet.
2025-07-19, 17:25
  #6137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ingenting i ditt inlägg handlar om någonting som motiverar indragning av körkort. (Att det blir många inlägg beror på att du och fakbab postar en stor mängd inlägg som behöver bemötas eftersom de ger en felaktig eller missvisande bild av vad tråden handlar om.)
Det är för att du inte förstår syftet med domstolar och hur sverige fungerar.

Tycker jag har varit mycket uppriktig i hur jag gör, som med lumpen, sjuk, företagande lämna blodprover osv.
Det är för jag aktivt följer hur systemet ständigt anpassa sig efter utvecklingen, som kilmataktivister har rätt att stoppa trafiken, bokstavligen sätta sig på vägen, hindra uttryckningsfordon, inte lyssna på ordningsmakt, man går ifrån helt ostraffad.

Lagen o domstolar, systemet är alltså adaptivt beroende på tolkning som råder för händelsen.

Vi ser det lika tydligt med PEth, det var bara o införa, visst man kanske gick lite för långt men det utgör inte att någon kommer straffas, bara synd om dessa som blev fällda. Men TS har systemet på sin sida o kan fortsätta utveckla hur man ska göra framöver.

Det är just detta ni inte förstår, jag har plockat fram domar som dömts åt andra hållet trots transportstyrelsens PM och beslut, visat att det inte handlar om dessa saker till varför vissa förlorar o andra vinner.

Skulle det finnas en rak linje skulle vi inte heller haft denna variation, det är för systemet anpassar sig ut efter rådande situation.
2025-07-19, 17:32
  #6138
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Det är för att du inte förstår syftet med domstolar och hur sverige fungerar.

Tycker jag har varit mycket uppriktig i hur jag gör, som med lumpen, sjuk, företagande lämna blodprover osv.
Det är för jag aktivt följer hur systemet ständigt anpassa sig efter utvecklingen, som kilmataktivister har rätt att stoppa trafiken, bokstavligen sätta sig på vägen, hindra uttryckningsfordon, inte lyssna på ordningsmakt, man går ifrån helt ostraffad.

Lagen o domstolar, systemet är alltså adaptivt beroende på tolkning som råder för händelsen.

Vi ser det lika tydligt med PEth, det var bara o införa, visst man kanske gick lite för långt men det utgör inte att någon kommer straffas, bara synd om dessa som blev fällda. Men TS har systemet på sin sida o kan fortsätta utveckla hur man ska göra framöver.

Det är just detta ni inte förstår, jag har plockat fram domar som dömts åt andra hållet trots transportstyrelsens PM och beslut, visat att det inte handlar om dessa saker till varför vissa förlorar o andra vinner.

Skulle det finnas en rak linje skulle vi inte heller haft denna variation, det är för systemet anpassar sig ut efter rådande situation.
Fakta är att de uppgifter som Transportstyrelsen gått ut med är felaktiga, bristfälliga och otillräckliga. Eftersom körkort har dragits in på dessa grunder är det både en medicinsk och rättslig skandal. Ditt inlägg tillför inget nytt så jag bemöter det inte ytterligare.
2025-07-19, 17:32
  #6139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Du har blivit överbevisad om hur fel du haft i hela tråden.

Man kan inte skapa rättsvidriga åtgärder på det här viset.
De har satt en policy som inte finner varken demokratiskt eller vetenskapligt stöd.
Det är myndighetsövergrepp.
Det är ditt fel att tråden är 6000+ inlägg nu. Du vägrar inse faktum. 0,3 peth är inte skäl till att klassa någon som alkoholist. I synnerhet inte som någon som riskerar innebära trafikfara.
Det är så det är, har du frågor? Kolla mina inlägg i ämnet, det finns gott om att välja och vraka.

Jag måste säga att du tett dig fruktansvärt tröttsamt i den här tråden, vilket elände det har vart att bevittna ditt deltagande i ämnet.
Patetisk du nämner kolla mina inlägg, när du inte förstår dig på hur rätten eller systemet fungerar.

Vad du ska göra är att lägga fram bevis på 0.3 inte ses som ett värde, där man utgår efter ifall värdet är förhöjt eller normalt, då har du bevisat något.

Just nu framträder du som en snorunge på dagis nivå.
2025-07-19, 17:36
  #6140
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Martina Jarminder
Forskaren: de indragna körkorten är en svensk rättsskandal



Forskaren Lena Nerhagen upptäckte för flera år sedan att Transportstyrelsen tog körkortet ifrån folk med ett test som sannolikt kan vara missvisande i cirka 50 procent av fallen. Hon slog larm – men myndigheterna var ointresserade av kritiken, trots att många svenskar får sitt liv förstört av det indragna körkortet.

Paywall remover, option 3.

https://www.skd.se/2025-03-01/forskaren-de-indragna-korkorten-ar-en-svensk-rattsskandal/

Kan du ge svar på den här artikeln nu.


Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Patetisk du nämner kolla mina inlägg, när du inte förstår dig på hur rätten eller systemet fungerar.

Vad du ska göra är att lägga fram bevis på 0.3 inte ses som ett värde, där man utgår efter ifall värdet är förhöjt eller normalt, då har du bevisat något.

Just nu framträder du som en snorunge på dagis nivå.
Bara här har jag, som jag gjort åtskilliga gånger, visat att du inte har nåt att stå på.

Sen så hade vi ju det hära:
(FB) Festande leder till körkortsindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth)

Du är verkligen en usel debattör och ohederlig.
Peka inga finger på mig. Du har bara fyllt den här tråden med massa missinformation och dravel.

Lägg ned nu.
2025-07-19, 17:41
  #6141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Fakta är att de uppgifter som Transportstyrelsen gått ut med är felaktiga, bristfälliga och otillräckliga. Eftersom körkort har dragits in på dessa grunder är det både en medicinsk och rättslig skandal. Ditt inlägg tillför inget nytt så jag bemöter det inte ytterligare.
Ja vet, det är så systemet är uppbyggt, därför kan du inte vinna hur än du försöker.

Finns inga arbetsplatser där systemet är fel fri, det borde även du ha upplevt, vi alla som är insatta ser ex skatteverket, FK, Soc, kan ta egna beslut o personen får inget gehör i rätten för felet, dels även rätten vet att myndigheter utgörs av vanliga människor , alla gör sina små misstag även rättssystemet själva, vuxna utbildade domare får slå ett lexikon för att se vad ett barn mena med snippadomen, är det utvändigt eller invändigt?

På likande sätt fungerar det med PEth, tycker inte det är något o gnälla över, bara acceptera att systemet är inte bättre, men syftet är gott, få bort alkohol från vägarna är målet, vägen dit må vara knölig o guppig men man kommer o nå dit.
2025-07-19, 17:45
  #6142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Bara här har jag, som jag gjort åtskilliga gånger, visat att du inte har nåt att stå på.

Sen så hade vi ju det hära:
(FB) Festande leder till körkortsindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth)

Du är verkligen en usel debattör och ohederlig.
Peka inga finger på mig. Du har bara fyllt den här tråden med massa missinformation och dravel.

Lägg ned nu.
Men herre gud, du länka till en enskild person som national ekonom??? hur jävla dum får man bli.

Lena Nerhagen är nationalekonom och har bland annat varit en av flera forskare vid VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, som utvecklat metoder för konsekvensanalyser på transportområdet.

Resterande har vi redan gått igenom en efter en vilka brister dessa hade.
__________________
Senast redigerad av hjorten16 2025-07-19 kl. 17:49.
2025-07-19, 17:50
  #6143
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Men herre gud, du länka till en enskild person som national ekonom??? hur jävla dum får man bli.

Lena Nerhagen är nationalekonom och har bland annat varit en av flera forskare vid VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, som utvecklat metoder för konsekvensanalyser på transportområdet.
(FB) Festande leder till körkortsindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth)

(FB) Festande leder till körkortsindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth)

(FB) Festande leder till körkortsindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth)

(FB) Festande leder till körkortsindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth)

(FB) Festande leder till körkortsindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth)

Du är riktigt ful i ditt sätt att argumentera.

Man har påvisat flertalet gånger hur EXTREMT bristfällig evidensen som TS förlitar sig på i sin policy sättning är.

Du även helt ignorerade den biten där du menade på att kammarrätten uppehöll 0,3 peth.
2025-07-19, 18:00
  #6144
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Att ni fortfarande håller på i den här tråden? Vad har sagts senaste 3 veckorna som inte sagts tidigare?

För info så har jag semester och har druckit mig full 3 dagar denna vecka. Urs så hemskt eller?
Kanske jag inte förtjänar mitt körkort för att jag druckit under semestern?

Drack igår och åkte sedan NYKTER och köpte mer alkohol idag. Gud så hemskt!

Man kör sämre i alla fall i 24h efter att man blivit nykter så det verkar som att du utsätter dig själv och andra för onödiga risker, dessutom för att åka och köpa mer att dricka. Verkar inte sunt.
__________________
Senast redigerad av fakbab 2025-07-19 kl. 18:05.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in